میر رضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به فعالیتهای دانشگاه تبریز طی سال گذشته در دو محور آموزشی و پژوهشی گفت: در بحث دستاوردهای دانشگاه تبریز در امور آموزشی با توجه به شیوع کرونا و اجرای پروتکلهای بهداشتی هرچند حضور دانشجویان کمتر بود؛ اما دانشگاه اصلا تعطیل نبود.
مجیدی ادامه داد: قبل از کرونا هرچند مرکز آموزش مجازی وجود داشت؛ اما زیر ساختهای فنی لازم تکمیل نبود، اما به واسطه شیوع کرونا با تمهیدات صورت گرفته و تلاش شبانه روزی همکاران و تجهیز دستگاههای لازم از شانزدهم فروردین سال ۱۳۹۹ کلاسهای مجازی شروع شد و کرونا، بستر جدیدی برای آموزش باز کرد و ما راهی را که قرار بود در ۱۰ سال آینده طی کنیم در طول یکسال با تقویت زیرساختهای فنی لازم انجام دادیم.
رئیس دانشگاه تبریز ادامه تصریح کرد: با وجود برخی مشکلات اولیه، الان دارای سه سامانه گسترده و مجزا هستیم؛ بنحوی که برای برگزاری کلاسهای آموزشی دانشجویان کارشناسی سامانه مجزا و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی سامانه دیگر در نظر گرفته شده است. همچنین برای برگزاری کنفرانسها و وبینارها در بستر فضای مجازی، سامانه خاصی در نظر گرفته ایم و در این مدت تعداد کیفی وکمی همایشها و کنفرانسهای دانشگاه تبریز نسبت به سالهای قبل پیشرفت و افزایش قابل توجهی داشته است.
وی در مورد طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر منطقهای کردن جذب دانشجویان دانشگاهها، خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح، وزارت علوم باید اختیارات خود را به هر منطقه بدهد و یک دانشگاه در این مناطق مسئولیت ساماندهی دانشگاهها دیگر را برعهده بگیرد.
مجیدی یکی از دلایل انجام طرح مدیریت استانی وآمایش آموزش عالی را کاهش تعداد دانشجویان دانشگاهها دانست و یادآور شد: تعداد دانشجویان سطح کشور در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ بالغ بر چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که امسال به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته و دانشجویان استان نیز از تعداد ۲۰۷ هزار دانشجو به ۱۳۳ هزار نفر رسیده است که براساس مصوبات شورای انقلاب فرهنگی و ابلاغ وزارت عتف در راستای حل مشکلات طرح آمایش آموزش عالی از سال ۹۹ در دانشگاهها عملیاتی شده است که یک شورای مدیریت استانی آموزش عالی در استانها به ریاست یک دانشگاه تشکیل میشود و سیاست گذاریها در خصوص جذب دانشجویان، حذف برخی رشتهها، تجمیع برخی دانشگاهها و ... انجام میگیرد و سپس این تصمیمات و مصوبات به وزارت علوم ارجاع داده میشود.
رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به تمرکز زدائی، افزایش کارآئی و اثر بخشی نظام آموزشی به عنوان اهداف این طرح و با اشاره به سوق دادن دانشگاههای استان به سمت افزایش پذیرش دانشجویان بومی اظهار داشت: در این راستا هیچ دانشگاه دولتی در استان تجمیع نخواهد یافت، ولی قرار است تا برخی رشتههای جدید در دانشگاههای استان وارد شود؛ مثلا برای منطقه مراغه که دارای موقعیت ویژه کشاورزی است، باید رشتههای کشاورزی در دانشگاه مراغه توسعه یابد و در دانشگاه بناب در زمینه صنعت دانشجو پذیرش شود.