به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با ارائه گزارشی از عملکرد سال ۱۳۹۹، از اعتباربخشی و بازنگری رشتههای مختلف علوم پزشکی خبر داد.
بررسی تقاضای تاسیس رشته محل و توسعه رشتهها و ارزیابی رشتههای فعال از جمله فعالیتهای این دبیرخانه بوده است و در سال ۹۹ رشته مقاطع مختلف از کاردانی تا دکتری در رشتههای علوم پایه از جمله ۳ رشته کاردانی، ۴۲ کارشناسی، ۸۶ کارشناسی ارشد و ۷۶ دکتری تخصصی ارزیابی کارشناسی شده و به شورای گسترش و سایر مراجع ذیربط ارسال شدند.
ارزیابی وضعیت اجرای برنامههای آموزشی دایر در دانشگاهها جهت تمدید مجوز و فعالیت ۵ رشته، ارزیابی گزارشات ارزیابی و موافقت با راه اندازی تعداد ۳۳ رشته/ مقطع علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی و ارزشیابی و برنامهریزی رشته محلهای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر اقدامات این دبیرخانه است.
۲۳ جلسه کمیته تدوین آییننامه و استانداردهای اعتباربخشی دورههای آموزشی رشتههای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به منظور اصلاح و اعمال پیشنهادات دریافتی از سوی کمیسیون ملی اعتبار بخشی، هیاتهای بورد و سایر صاحبنظران برگزار شد.
کمیته اعتبار بخشی دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به تدوین راهنمای اخلاقی اعتبار بخشی رشتههای علوم پایه پزشکی، تدوین راهنمای ارزیابی درونی و ارزشیابی بیرونی رشتههای اعتبار بخشی علوم پایه، تدوین فرمهای ارزیابی درونی در فرایند اعتبار بخشی رشتههای علوم پایه پزشکی و نهاییسازی استانداردهای اعتبار بخشی رشتههای علوم پایه پزشکی و ارسال برای تصویب در کمیسیون عالی اعتبار بخشی اقدام کرد.
بازنگری برنامههای آموزشی به عنوان یکی از اقدامات دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی است که در سال ۹۹ به بازنگری ۱۳ برنامه آموزشی با مشارکت هیاتهای بورد و ارسال به دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی اقدام شد. در همین زمینه ۱۱ جلسه کمیته کارشناسی بازنگری برنامههای درسی برگزار شد.
وضعیت و چالشهای رشتههای مختلف مانند تکنولوژی اطاق عمل، میکروب شناسی مواد غذایی، سالمند شناسی و ژورنالیسم پزشکی، پرستاری، بهداشت باروری، هوشبری، و مقوله اهدای عضو با حضور دبیران بورد مربوطه و ارائه راهکارهای لازم بررسی شد.
برنامهریزی برای تقویت آموزش مجازی، کاربرد تکنولوژی و ابزارهای شبیه سازی و مباحث آینده پژوهی در بازنگری برنامههای آموزشی، انجام امور مربوط به ۱۲ برنامه آموزشی به زبان انگلیسی، بررسی برنامههای ارائه شده از سوی کمیته تطبیق برنامههای آموزشی بین المللی از دیگر فعالیتهای دبیرخانه بود.
اخذ دیدگاههای انجمنهای علمی در خصوص ارتقا برنامههای آموزشی، بررسی طرحهای تحقیقاتی راجع به نگاشت و ارتقا وضعیت رشتهها ارائه شده از سوی انجمنهای علمی، بازنگری آئین نامه دوره تکمیلی آزمایشگاه و برنامه آموزشی این دوره، تهیه چک لیست مربوط به پروژه بازنگری برنامههای آموزشی مبتنی بر توانمندسازی در سه رشته پایلوت نیز انجام شد.
دبیرخانه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی در حوزه برگزاری آزمون نیز در طراحی و نهایی سازی سوالات توسط هیاتهای بورد در ۸۴ رشته آزمون کارشناسی ارشد ۱۳۹۹ و ۶۷ رشته آزمون کتبی دکتری تخصصی ۱۳۹۹ مشارکت داشته است.
انجام امور مربوط به اعضای هیات علمی علوم پایه و تعهدات خاص دانشآموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی و تهیه فهرست رشتههای متناظر بالینی و نیز رشتههای متناظر در وزارت علوم برای عضویت در هیاتهای ممتحنه و ارزشیابی رشتههای علوم پایه و تدوین دستورالعمل پیشنهادی برای تشکیل گروههای آموزشی حوزه بهداشت و توانبخشی از دیگر اقدامات این دبیرخانه است.