به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا خرم خورشید، مشاور علمی و فناوری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، کارگزاری دانش را یکی از کارکردهای کانونهای تفکر دانست و گفت: یکی از کارکردهای اصلی کانونهای تفکر، «کارگزاری یا واسطهگری دانش» است که اشاره به «چهرههای انسانی در پی پدیده انتقال دانش» دارد.
خرم خورشید ادامه داد: این منابع انسانی که الزاما جزو محققان و استفادهکنندگان از پژوهش نیستند، ارتباط بین محققان و تصمیمگیران را برقرار کرده و تعامل بین این دو گروه را آسان میکنند تا بتوانند اهداف و فرهنگ کاری یکدیگر را بهتر درک کرده و بر فعالیت یکدیگر اثر گذاشته و شواهد حاصله از تحقیق را استفاده کنند.
وی افزود: انتظار میرود تاسیس و فعالیت کانونهای تفکر در دانشگاههای علوم پزشکی بستر مناسبی برای شناخت دقیق مسائل و تصمیمگیری مبتنی بر شواهد برای حل مسائل با جلب مشارکت ذینفعان مختلف و صاحبنظران مرتبط فراهم کنند.
۶۵۰۰ اتاق فکر در ۱۶۹ کشور دنیا
سمیه نوری حکمت، رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه اتاقهای فکر در دو نقش «ارائه توصیههای سیاستی یا تولید علم» و«حمایت طلبی یا توجیه علمی» تعریف میشوند؛ گفت: این تعاریف به این معنی است که یا نهادی که با اتاق فکر قرارداد منعقد میکند برای کشف راهحل باید به طور مستقیم طرف مشورت قرار گیرد یا یک نهاد خاص مسالهای را به یک اتاق فکر سفارش میدهد و هزینههای آن را هم پرداخت میکند، ولی محصول نهایی را برای مخاطبان خاص میخواهد.
نوری حکمت افزود: انواع مختلف اتاق فکر شامل دانشگاهی و سلامت است. در دنیا ۶۵۰۰ اتاق فکر در ۱۶۹ کشور دنیا است که سهم قابل توجهی از آن مربوط به اتاق فکر سلامت با منابع مالی جداگانه است و بخش قابل توجهی از اقتصاد دانشبنیان هستند. فلسفه وجودی اتاقهای فکر دانشگاهی در دنیا نیز تغییر کرده و از جمله دلایل موفقیت اتاقهای فکر دانشگاهی میتوان به ظرفیت بینرشتهای، منابع مالی نسبتا پایدار دانشگاه، استقلال دانشگاهها و محققان دانشگاهی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه اتاقهای فکر حلقه مفقوده پژوهش در کشور هستند، گفت: در دانشگاهها به اهداف پژوهشی خیلی توجه میشود، ولی برنامه کلی وجود ندارد تا مشکلات را به صورت هدفمند حل کند، برای این منظور نیازمند شبکهسازی مراکز تحقیقاتی و توسعه کانونهای پژوهشی هستیم.
فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، ضمن قدردانی از گزارش مفصل ارائه شده با بیان اینکه در دانشگاهها کمتر از ساختار اتاقهای فکر استفاده میکنند یا حتی از این ساختار برخوردار هستند، افزود: بنابراین در گام نخست باید این گزارش به سمع و نظر دانشگاهها رسانده شود و در تعامل با آنها احساس نیاز شکل بگیرد و سپس به عنوان یک سیاستگذار موضوع را مطرح کنند و مصوبات لازم گرفته شود.
خرم خورشید نیز در پایان با پیشنهاد طرح موضوع در ابتدا با کلان مناطق، افزود: هر دانشگاهی میتواند اتاق فکر مختص به خود را داشته باشد و سپس از طریق شبکهای به اتاقهای فکر سایر دانشگاهها متصل باشد.