به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان سیما در فصل بهار ۱۴۰۰، ۷۸.۱ درصد مردم در فصل بهار بیننده برنامههای مختلف سیمای رسانه ملی بودهاند، ۵۳.۲ درصد بینندگان از برنامههای سیما ابراز رضایت کردهاند و بهطور میانگین سه ساعت و ۱۱ دقیقه پای برنامههای تلویزیون نشستهاند.
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، حدود ۲۱.۳ درصد از بینندگان در بهار ۱۴۰۰ بیش از پنج ساعت در روز و ۲۳ درصد هم «دو تا سه ساعت» در روز پای برنامههای تلویزیون نشستهاند.
نتیجه نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان میدهد که در میان شبکههای مختلف سیما، میزان بیننده شبکههای سه ۵۱.۱ درصد بیننده، یک سیما ۴۵.۸ درصد بیننده، خبر معاونت سیاسی ۴۰.۹ درصد بیننده، آیفیلم برون مرزی ۳۸.۶ درصد بیننده و دو سیما ۳۴.۳ درصد بیننده از دیگر شبکهها بیشتر بوده است.
وقتی نظرسنجی مخاطبان سیما در بهار ۱۴۰۰ را با نظرسنجی بهار ۱۳۹۹ مقایسه میکنیم مشخص میشود که شبکههای ورزش سیما، آموزش سیما و چهار سیما بیشترین رشد مخاطب را در مقایسه با آمار بهار سال گذشته از آن خود کردهاند.
بیشترین دلیل بینندگان برای تماشای برنامههای تلویزیون، «سرگرمی و تفریح» (۴۳.۹ درصد) و «کسب خبر و اطلاع» (۴۳.۲ درصد) بوده است.
طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، در میان انواع مختلف برنامهها، برنامههای نمایشی (فیلمهای سینمایی و سریالها) بیشتر از دیگر برنامهها بیننده (۵۸.۹ درصد) دارد و بعدازآن اخبار (با ۵۱.۱ درصد بیننده) در رتبه بعدی قرار گرفته است.
«احضار» از شبکه یک، «یاور» از شبکه سه و «زیرخاکی ۲» از شبکه یک در رتبههای اول تا سوم پربینندهترین سریالهای فصل بهار ۱۴۰۰ قرار گرفتند.
شبکه یک سریال احضار ۴۹.۷، شبکه سه سریال یاور ۴۹.۳، شبکه یک سریال زیرخاکی ۴۵.۲ مخاطب داشتهاند.
در میان برنامههای شاخص شبکهها هم «خندوانه» از شبکه نسیم، «مستند حیات وحش» از شبکه مستند، «مسابقات جهانی والیبال» از شبکه سه و «زندگی پس از زندگی» از شبکه چهار سیما در رتبههای اول تا چهارم پربینندهترین برنامههای شاخص فصل بهار ۱۴۰۰ قرار گرفتند.
شبکه نسیم با خندوانه ۳۶.۷، شبکه مستند با مستند حیات وحش ۳۱.۵، شبکه سه با مسابقات جهانی والیبال ۲۶.۹، چهار با زندگی پس از زندگی (ویژه افطار) ۲۶.۲ از جمله این برنامهها بودهاند.
از نظر ۴۷ درصد مردم در فصل بهار، تلویزیون محبوبترین رسانه بوده است و پسازآن اینترنت با ۲۳.۲ درصد، شبکههای اجتماعی با ۱۴.۶ درصد، رادیو ۶.۸ درصد و روزنامه و مجلات با ۱.۳ درصد در رتبههای بعدی قرارگرفتهاند.