آخرین اخبار:
کد خبر:۹۵۶۱۰۸
طی نشستی؛

پنج شاخص ماموریت‌مداری دانشگاه‌های علوم پزشکی تعیین شد

پنج شاخص عمده نیروی انسانی، تولیدات علمی دانشگاهی، دانش فنی و فناوری، زیرساخت‌ها و حوزه بین‌الملل به عنوان شاخص‌های ماموریت‌مداری دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر گرفته شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست هم‌اندیشی کمیته شناسایی ظرفیت‌ها و ماموریت‌مداری دانشگاه‌های علوم پزشکی با موضوع معرفی برنامه، تبیین رسالت‌ها و معرفی شاخص‌ها و شیوه‌نامه اجرایی برگزار شد.

این نشست با حضور فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری و علی‌اکبر حق‌دوست معاون آموزشی به همراه روسای پژوهشکده‌ها و معاونان دانشگاه‌های علوم پزشکی در راستای شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه تحقیقات و فناوری و واگذاری ماموریت‌های متناظر ملی و منطقه‌ای برگزار شد.

 

پنج شاخص ماموریت‌مداری دانشگاه‌های علوم پزشکی

محمدرضا رشیدی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با معرفی شیوه‌نامه، شاخص‌ها و حیطه‌های شناسایی شده و شرح اقدامات انجام شده، گفت: پنج شاخص عمده برای ماموریت‌مداری دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر گرفته شده که آن را نسبت به دیگر برنامه‌ها متمایز می‌سازد. این پنج شاخص شامل نیروی انسانی، تولیدات علمی دانشگاهی، دانش فنی و فناوری، زیرساخت‌ها و حوزه بین‌الملل است.

 

حمایت از ماموریت‌هایی که مرجعیت علمی ایجاد می‌کنند

فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه مسئله اصل، توانمندی دانشگاه‌هاست که بر اساس آن باید سه حیطه را مشخص کنند، افزود: تمامی شاخص‌هایی که در نظر گرفته شده در راستای تحقق ماموریت تعیین شده است. تمام جزئیات در نظر گرفته شده و حتی ظرفیت‌هایی که در خارج از دانشگاه علوم پزشکی در دانشگاه‌های وزارت علوم باشد هم لحاظ شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: کمیته تخصصی ماموریت‌های اعلام شده از سوی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و همینطور دیگر ماموریت‌های واگذار شده از سوی ستاد زیست فناوری، معاونت بهداشت و ... را بررسی می‌کند و اگر هم‌پوشانی وجود داشت معاونت حمایت می‌کند.

به گفته وی در راستای ماموریت تعریف شده می‌توان فراخوانی مختص دانشگاه در موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) و صندوق INSF منتشر کرد. در این حمایت‌ها تنها ماموریت‌های معاونت تحقیقات مدنظر نیست و سایر ماموریت‌هایی که مرجعیت علمی ایجاد می‌کند نیز شامل می‌شود.

باید به صورت واضح مشخص کنیم منظور ما از آمایش منطقه‌ای چیست

علی‌اکبر حق‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در این جلسه گفت: باید به صورت واضح مشخص کنیم منظور ما از آمایش منطقه‌ای چیست؟ زیرا تحقق همه اهداف امکانپذیر نیست. کلمه ماموریت و سطح آن را باید تعیین کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، گفت: وقتی یک دانشگاه علوم پزشکی ماموریتی را تعیین می‌کند تمام ارکان آن دانشگاه تا بیمارستان‌ها و ... باید متاثر از آن باشند. برای مثال وقتی دانشگاهی مسئله آلاینده‌ها را به عنوان ماموریت انتخاب و معرفی می‌کند باید پزشکان و پرستان و کلیه کادر درمان در این حوزه دانش ویژه‌ای داشته‌ باشند.

وی به دو وجه این برنامه اشاره کرد و گفت: آیا دانشگاه را مستقل از بدنه کشور می‌بینیم و اگر پنج دانشگاه یک ماموریت را انتخاب کردند چه استراتژی دارید؟! دوم مسئله آینده‌نگاری است. آیا دانشگاه‌ها بر اساس وضعیت فعلی ماموریت‌هایشان را تعیین می‌کنند یا نگاه به آینده هم دارند. اگر فقط بر اساس داشته‌ها پیش برویم بزرگان نظراتشان را اعلام می‌کنند و محور‌های شناخته شده قبلی ادامه می‌یابد و افراد و ایده‌هایی که ضرورت دارد دیده شوند و مورد حمایت قرار گیرند از معرض توجه دور می‌مانند.

حق دوست با تاکید بر اینکه هم پوشانی بین آموزش و پژوهش واجب است، گفت: کتاب سبز طی همکاری و تفاهم میان دو معاونت آموزش و تحقیقات تدوین شده است و بسیاری از شاخص‌های شکل گرفته بر اساس اولویت‌ها و نگاه هیات رئیسه دانشگاه‌ها به فرصت‌های موجود است. اگر نکته‌ای در کتاب سبز جا مانده قابل اضافه شدن است.



نجفی در این زمینه اظهار کرد: ماموریت‌هایی که به دانشگاه‌ها سپرده شده و در کتاب سبز همه در کنار هم ذکر شود البته امکان دارد هم‌پوشانی هم وجود نداشته باشد، چون موضوعات متنوع است و ماموریت کتاب سبز، ستاد زیست فناوری و معاونت تحقیقات باید به یک اجماع برسند. آینده‌نگاری هم اهمیت ویژه‌ای دارد در تمام ماموریت‌های کتاب سبز و ستاد زیست فناوری به نقاط قوت دانشگاه‌ها تاکید شده است و امکان دارد ظرفیت‌های در حال رشد دیده نشود.

وی افزود: از آنجایی که این ماموریت با تعیین زمان مشخص است اگر دانشگاهی در دستیابی به ماموریت تعیین شده توفیقی نداشت می‌توان آن را تغییر داد. در کمیته تلاش می‌شود تا جاییکه امکان داشته باشد این موارد مدیریت شود.

 

دانشگاه‌ها طی ۵ سال از وضع موجود به وضع ایده آل تغیییر یابند

رشیدی گفت: دانشگاه‌ها باید طبق نقشه راهبردی وضعیت خود را طی ۵ سال از وضع موجود به وضع ایده آل تغییر دهد. هم‌پوشانی زمانی که موجب تقویت شود بسیار هم خوب است و این برنامه در راستای تقویت مرجعیت علمی است و بهتر است این موارد در یک طرح جامع ترکیب شوند.

گفتنی است؛ در پایان نشست از حاضران درخواست شد، نظرات خود را در زمینه شیوه‌نامه و شاخص‌های اعلام شده را در اختیار رشیدی قرار دهند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار