گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فاطمه کریمی اعتماد؛ ویروس کرونا نظام های آموزش و پرورش دنیا از جمله ایران را با چالش های اساسی روبرو کرده است. تا پیش از شیوع ویروس کرونا کمتر کسی فکر میکرد که مدارس برای ماه ها و حتی دو سال تعطیل شود و این حجم از فعالیت های آموزشی به فضای مجازی منتقل گردد. بدون تردید محیط مدرسه و برنامه های تدوین شده برای آموزش و پرورش دانش آموزان تاثیر بی بدیلی روی رشد شخصیت فردی و اجتماعی آنان دارد. از طرفی جزو مسائل اثبات شده نزد متخصصین آموزش دنیاست که آموزش چهره به چهره بسیار کارآتر از آموزش غیرحضوری است. در مورد مسائل پرورشی که اثر این ارتباط مستقیم حتی بیشتر از مسائل آموزشی است. چون دانش آموزان با معلمین خود بخش قابل توجهی از ساعات روزانه خود را میگذرانند که هم به صورت ناخودآگاه رفتار خوب معلم به آنان منتقل میشود هم آموزش برنامه دار و هدفمند چه در عرصه علم و چه در مسائل پرورشی مانند نقشی که روی یک سنگ حک میشود تا پایان عمر در بستر جان فرزندان جای میگیرد.
اتفاقی که متاسفانه الان افتاده این است همه گیری ویروس کرونا چالش ها و مشکلات بسیاری در نظام آموزش و پرورش از جمله برای دانش آموزان پایه اول دبستان بوجود آورده و باعث شده که آموزش آنها نیز را به صورت مجازی باشد و مشکلات دیگری من جمله وقفه در اجرای برنامه های درسی حضوری، به حاشیه رفتن امور تربیتی و پرورشی، حضور تمام وقت دانش آموزان در خانه و عدم ارتباط با محیط مدارس به خصوص پایه های مهم، عدم دسترسی تعداد زیادی از دانش آموزان به فضای مجازی علی الخصوص مناطق حاشیه و محروم روستایی، سطح پایین سواد رسانهای معلم ها، نبود زیرساخت های الکترونیکی مناسب و دهها مشکل دیگر نه تنها بخشهای مختلف جامعه را تحت تاثیر قرار داده بلکه آموزش و پرورش نیز از جمله نهادهایی است که از این بحران در امان نمانده است.
بدون تردید محیط مدرسه و برناهای تدوین شده برای آموزش و پرورش دانش آموزان تاثیر بی بدیلی روی رشد شخصیت فردی و اجتماعی آنان دارد. از طرفی جزو مسائل اثبات شده نزد متخصصین آموزش دنیاست که آموزش چهره به چهره بسیار کارآتر از آموزش غیرحضوری است. در مورد مسائل پرورشی که اثر این ارتباط مستقیم حتی بیشتر از مسائل آموزشی است. چون دانش آموزان با معلمین خود بخش قابل توجهی از ساعات روزانه خود را میگذرانند که هم به صورت ناخودآگاه رفتار خوب معلم به آنان منتقل میشود هم آموزش برنامه دار و هدفمند چه در عرصه علم و چه در مسائل پرورشی مانند نقشی که روی یک سنگ حک میشود تا پایان عمر در بستر جان فرزندان جای میگیرد.
اتفاقی که متاسفانه الان افتاده این است که دانش آموزان کلاس اول دبستان هم ناچارند آموزش ها را به صورت مجازی اخذ کنند. شناسایی اثرات و تبعات شیوع کرونا در نظام آموزش و پرورش، علاوه بر اینکه سیمای روشنی از مسئله را جلوی چشمان سیاستگذاران قرار میدهد، به فرآیند خط مشی گذاری مطلوب در زمان حاضر و کاهش تبعات آن برای دوران پساکرونا نیز مفید خواهد بود.
فاطمه کریمی اعتماد - جانشین خواهران پژوهش-فناوری بسیج دانشجویی ناحیه زنجان
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.