به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما درباره ”عملکرد پنج ساله رسانه ملی” بیانیهای صادر کرد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
امروزه باتوجهبه سیر پرشتاب پیشرفت تکنولوژی و سرایت رسانهها بر بسیاری از شئون زندگی مردم، رسانهها به ابزاری قدرتمند در تربیت و شکلدهی مبانی فکری، جهانبینی و سبک زندگی عموم مردم تبدیل شدهاند. از اینسو اهمیت توجه به این ابزار قدرتمند و مؤثر برای تبلیغ مفاهیم اسلام ناب محمدی (ص) و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی بیشازپیش جلوه مینماید که در این میان سازمان صداوسیما بهعنوان مهمترین رسانهی کشور، وظیفهی سنگینی را بر عهده دارد.
در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۵ آقای عبدالعلی علی عسگری بهعنوان پنجمین رئیس سازمان صداوسیما از جانب رهبر معظم انقلاب منصوب شدند. به نظر میرسد باگذشت ۵ سال از انتصاب ایشان و با پایان یافتن سیزدهمین انتخابات ریاستجمهوری، بهزودی شاهد اعلام تمدید حکم یا تغییر رئیس رسانه ملی باشیم.
در بررسی عملکرد سازمان صداوسیما لازم است با تحلیل ابعاد مسائل موجود و بررسی دقیق و کارشناسی، به صورتبندی درستی از مسائل این سازمان رسید، چرا که در غیر این صورت با انبوه انتقاداتی مواجه خواهیم بود که عملاً راهی بهسوی اصلاح مشکلات و رویکردها نخواهد یافت و صرفاً به تکرار آن طی سالیان مختلف از جانب بدنهی دانشجویی و مطالبهگر کشور بسنده خواهد شد. به این بهانه لازم میدانیم موارد مهم و مغفولی را در مورد سازمان صداوسیما متذکر شویم:
۱- عملکرد پنجساله آقای علی عسگری در کنار انتقادات بخشی و موردی، دارای موارد مثبتی است که متأسفانه به آن پرداخته نشده است:
بهکارگیری نیروهای انقلابی در بخشهای مختلف سازمان، اعتماد به جوانان در مسئولیتهای مهم، حرکت در جهت ساماندهی و مدیریت منابع انسانی سازمان، اصلاح نظام مشاغل سازمان، حرکت به سمت مدلهای نوین مدیریت افکارعمومی و پیشرفت در سطح کیفی و تنوع در برنامهسازی، عملکرد مناسب در زمینه بحران کرونا و مدیریت سازمان در شرایط فشارهای اقتصادی و سیاسی بیسابقه وارده به سازمان از سمت دولت از این موارد است.
۲- آن چه با عنوان انتقادات از صداوسیما مطرح میشود، برخی ریشه در هویت صداوسیما دارد، برخی از ذات رسانه نشأت میگیرد و البته برخی انتقادات نیز به عملکرد این نهاد وارد است. بدین صورت است که برخی انتقادات به رسانه ملی الزاماً با تغییر افراد اصلاح نخواهند شد و نیاز به تحقق اصلاحاتی در مقیاس ساختاری این سازمان یا نهادهای مؤثر بر آن دارد. انتقاد از صداوسیما بدون توجه به منشأ آن آدرس غلطی است که رسیدن به مقصود را دشوارتر خواهد کرد.
۳- صداوسیما ویترین نظام است و کمشدن سرمایه اجتماعی دولت بیش از همه بهحساب صداوسیما نوشته میشود و از اعتبار آن میکاهد و از طرفی صداوسیما هویتی چندپاره و بعضاً متعارض دارد. از سویی باید رسانه مردم باشد و صدای آنان را به حاکمیت برساند و از سویی دیگر موظف است در نقش روابطعمومی دولت و مجلس و قوه قضاییه وارد شود. در بحرانها گوشبهفرمان نهادهای امنیتی باشد و انتقادات را ولو به حق باشند، پاسخ بدهد. همچنین صداوسیما باید پاسخگوی سلایق مختلف باشد و مهمتر آن که شکافهای اجتماعی را درمان نماید.
۴- ضعف رسانهای جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست و قوی شدن رسانهای جریان انقلاب مورد تاکید همیشگی رهبر معظم انقلاب بوده است. ایشان در مراسم تنفیذ آیتالله رئیسی با اشاره به ضعف در تبلیغات رسانهای انقلاب، بر لزوم عملکرد قویتر و هوشمندانهتر در این حوزه تاکید فرمودند. سالها پیش صداوسیما تنها رسانهی بزرگ کشور بود و بهتنهایی بار نیازهای رسانهای کشور را بر دوش میکشید، اما امروزه با رشد و توسعهی رسانهها در جهان و ایران، دیگر نمیتوان صداوسیما را تنها و بدون رسانههای اثرگذار دیگر تصور کرد و لازم است در مقایسهی عملکرد رسانه ملی در دورههای مختلف، به شرایط رسانهای کشور و اقتضائات زمان نیز توجه جدی نمود. بیشک این ضعف عملکرد را باید علاوه بر صداوسیما، متوجه دانشگاهها، حوزههای علمیه، سازمانهای فرهنگی و تبلیغی و تمام دستگاههای رسانهای کشور دانست که لازم است در این زمینه از هرکدام از مجموعههای مرتبط، ناظر به مأموریتها و مسئولیتهای آن، مطالبه نمود. رسانه مصرفکننده و ضریب دهنده به عملکرد سایر بخشها است و در بسیاری مسائل مانند استفاده از موسیقی، استفاده از چهرهها، سرگرمی، رؤیای ایرانی و مسئله آینده و ... نیازمند نظریهپردازی هستیم که بهتنهایی از عهده صداوسیما خارج است.
۵- سازمان صداوسیما در سالهای اخیر توانسته تا حد قابل قبولی از ظرفیت نیروهای جوان انقلابی در بخشهای مختلف سازمان بهره ببرد. اما همچنان شاهد آن هستیم که در برخی مسئولیتهای کلان و معاونتهای سازمان از نیروهای قدیمی و بعضاً بازنشسته استفاده میشود. نیروهایی که به نظر میرسد بهتر است بتوان بهجای واسپاری مستقیم مسئولیتها و کارهای اجرایی، از ظرفیت و تجربهی اندوختهی آنان در مشورت و رشد نیروهای توانمند جوانتر بهره برد. بیشک این اقدام خواهد توانست علاوه بر استفاده از ظرفیت چهرههای باسابقه در مدیریت سازمان، با بهکارگیری انرژی، نشاط و توان جوانی نیروهای تازهنفس، باانگیزه و بافکر و ایدههای نو، باعث ثمردهی هر چه بیشتر فعالیتهای رسانهای سازمان صداوسیما گردد.
۶- صداوسیما را باید رزمندهای در خط مقدم جنگ نرم و پیکارهای رسانهای دشمن علیه انقلاب اسلامی دانست، لذا لازم است این سازمان متناسب با موقعیت خود در این نبرد نابرابر، آرایش تهاجمی داشته باشد. این در حالی است که معمولاً صداوسیما در این عرصه رویکردی دفاعی داشته و عمدتاً خود را در موضع پاسخگویی و دفع حملات رسانهای دشمن یافته و نتوانسته نقش خود را بهمثابه رسانهای مهاجم و کنشگر علیه دشمن بهخوبی ایفا کند. ازاینرو لازم است رسانه ملی با برنامهریزی و اقدام جهت تغییر رویکرد کنونی، خود را برای غلبهی کامل در این عرصه تجهیز نماید.
۷- سازمان صداوسیما، بزرگترین مجموعهی رسانهای کشور است، اما متأسفانه نتوانسته در پاسخگویی نسبت به ابهامات و انتقادات مربوط به خود بهخوبی عمل کرده و پاسخهای خود را به گوش مخاطبان برساند، درحالیکه انتظار میرود سازمانی رسانهای با این ابعاد بتواند در انتشار پاسخهای خود نسبت به ابهامات و انتقادات در رسانههای کشور بهخوبی عمل کرده و پاسخ خود را به استماع گسترهی وسیعی از مخاطبان برساند. به بیان دیگر به نظر میرسد رسانهی ملی زبان گویایی در پاسخ به انتقادات ندارد که این مسئله را میتوان علاوه بر دوری مدیران سازمان از روشنگری و پاسخ به انتقادات، ناشی از ضعف در روابطعمومی سازمان دانست که لازم است نسبت به اصلاح این امر تدبیری جدی اتخاذ گردد.
در آخر تاکید میگردد محتوای این بیانیه بهمنظور تصمیمسازی یا دخالت در امور مربوط به رهبر معظم انقلاب نگاشته نشده و صرفاً بیانی است از سر دغدغه از جانب دانشجویان بسیجی دانشگاه صداوسیما بهعنوان جمع کوچکی از فرزندان امام روحالله (ره) که دل در گرو آرمانهای اسلام و اهداف بلند انقلاب اسلامی دارند و سربازی رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) را افتخاری ارزشمند برای خویش میدانند و تلاشی است تا با ارائهی تحلیلهای کارشناسی و تخصصی در حوزهی رسانه، کمکی هرچند کوچک در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ارائه نماید؛ و من الله التوفیق
بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما