به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سال ۹۴ بود که کمیته دانش آموزی ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کار خود را آغاز کرد. کشف و شناسایی افراد مستعد در این حوزه و هدایت و تربیت نیروی انسانی هدفی شد که این کمیته دنبال میکند تا مانع از هدر رفتن زمان و استفاده از ظرفیتها شویم.
همچنین اقدامات حمایتی برای گسترش فناوری سلولهای بنیادی میان دانش آموزان توسط این کمیته انجام شد. اقداماتی که آینده این حوزه را با پرورش نیروی انسانی تضمین میکند.
۱. راهاندازی و تجهیز پژوهش سراهای دانش آموزی در سطح کشور
تنوع بخشــی به محیطهای یادگیری و ایجاد فضاهای آزمایشــگاهی برای دانش آموزان یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در امر پژوهش و همچنین آشــنایی بهتر و درک کاملتر نســبت به مسائل علوم نوین از جمله سلولهای بنیادی است.
در این راستا و براساس سند چشم انداز علمی کشور، سند ملی علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی و راهبردهای ترویج، آموزش و فرهنگسازی و تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی موردنیاز و تبدیل کشور به ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه، ایجاد زیر ســاخت لازم برای مشــارکت دانش آموزان در توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی در دستور کار مشترک ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش قرارگرفت.
در حال حاضر ۵ پژوهش سرا با حمایت ستاد در استانهای تهران، فارس، کرمان، ارومیه و البرز راه اندازی شده است و در بوشهر و اردبیل هم در دست انجام است.
۲. برگزاری جشنواره ملی و کنگره بین المللی
جشنواره علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی فرصت مناسبی برای آموزش و تقویت پایه علمی دانش آموزان علاقهمند به حوزه سلولهای بنیادی و کشف استعدادهای جوان برای آینده این علوم در کشور است.
در بخش دانش آموزی جشنواره، برنامههای متنوع و جذابی با استفاده از ظرفیت ممتاز دانش آموزان برای ترویج و بومی سازی این دانش در جامعه، دیده شده بود. بخش دانش آموزی این جشنواره ملی از قسمت هایی، چون آموزش مربیان، آموزش و توانمندسازی دانش آموزان در کارگاههای آموزشی مرتبط و شرکت دانش آموزان در جشنواره تشکیل شده است.
۳. تولید مستندات و محتوای آموزشی برای دانشآموزان
در راســتای تدوین و توســعه برنامههای آموزشی برای توانمندسازی، ودانش افزایی دانش آموزان در حوزه علوم سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی، تألیف وگردآوری کتاب و مطالب آموزشی انجام میشود که میتوان به انتشــار اولین نشــریه دانش آموزی سلولهای بنیادی اشاره کرد.
در این کتابها و نشریههای علمی دانش آموزی، مطالب علمی در زمینه علوم سلولهای بنیادی به زبان ساده برای آشنایی دانش آموزان و تقویت گرایش آنها به این علوم، به رشته تحریر در آمده است.
۴. برگزاری المپیاد دانش آموزی
این المپیاد با چشم انداز تشکیل نهاد بین المللی برگزارکننده المپیاد سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی و باهدف مشارکت در توسعه دانش و فناوریهای سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی در سطح دانش آموزان و بسترسازی و ایجاد فضای مناسب برای ترویج و رقابت در عرصه ملی، هر ســاله همزمان با سایر المپیادهای رسمی کشور برگزار میشود. یکی از اهداف بسیار مهم برگزاری المپیاد دانش آموزی، سنجش و اهمیت دادن به میزان عمق نگرش و خلاقیت است.
۵. طراحی و ساخت آزمایشگاه سیار آموزشی سلولهای بنیادی
رویکرد «آموزش در محل» پدیدهای است که با توسعه تجارت و رشد روز افزون مراکز و شرکتهای تجاری رونق یافت. آموزش در محل رویکردی اســت که میتواند سبب ایجاد فرصتی مناسب برای معرفی دانش سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی به دانش آموزان باشد.
بعد مسافت و گستردگی وسعت کشور و عدم دسترسی به امکانات آموزشی مناسب در مناطق دور از پایتخت، مانع از آن شده است که بسیاری از علاقمندان بتوانند در تهران حاضر شوند و از نزدیک شاهد پیشرفتهای علمی حوزههای مورد علاقه شان باشند. البته بعد مسافت تنها بخشی از مشکلات این افراد است چراکه تأمین هزینه سفر و اقامت در پایتخت از معضلات عمده است. از این رو، ستاد توســعه علوم و فناوریهای سلولهای بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری پژوهشگاه رویان اقدام به طراحی و ساخت آزمایشگاه سیار سلولهای بنیادی کرده است. این آزمایشگاه امکانی فراهم میکند تا جوانان بتوانند با علوم زیست شناسی اعم از سلولی و مولکولی و جانوری به صورت کاربردی و عملی آشنا شوند.
این اتوبوس شامل تجهیزات ناوبری، اتاق حیوانات، آزمایشگاه بیولوژیک وتجهیزات وابسته، فضای استریل و هود لامینار فلو است که میتواند محل مناسبی برای پرورش ایدههای دانش آموزان باشد.