به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، داوری مرحله نهایی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز گذشته نهم آذر با ساز پیانو آغاز شد.
آرپینه ایسرائیلیان داور بخش پیانو جشنواره پانزدهم در خصوص عملکرد جشنواره در کشف استعدادهای جوان و ایجاد انگیزه بین نسل جوان گفت: من از دوره هشتم تا به امروز در کنار جشنواره بودم و همیشه شاهد حضور چندین نوازنده با استعداد در هر دوره بودم و این جای خوشحالی است جوانان با استعداد در جشنواره شرکت میکنند که این خود نشان از عملکرد موفق جشنواره موسیقی جوان دارد.
وی در ادامه با اشاره به سطح کیفی آثار بعد از اتمام داوری بیان کرد: داوران بخش پیانو برای جلوگیری از تکرار رپرتوار، هرساله سعی کردیم آثار آهنگسازان مختلفی را در فراخوان قرار دهیم و همین مسئله باعث افت تعداد شرکت کنندگان و بالارفتن سطح کیفی آثار شرکت کنندگان شده است. به همین دلیل طی سالهای گذشته تعداد شرکت کنندگان ساز پیانو نسبت به قبل کمتر شده اند، اما خوشبختانه بر کیفیت کارشان افزوده شده است. البته با بررسی آثار، گروه سنی الف آمادگی بهتری نسبت به سایر ردههای سنی داشتند که البته فکر میکنم یکی از دلایلی که گروه سنی ج تمرکز بیشتری بر اجرای خوب قطعات ندارند این است که این جوانان بواسطه داشتن مشغلههای کاری وقت زیادی برای تمرین ندارند.
داور بخش پیانو پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به نقاط مثبت و ضعف شرکت کنندگان پیانو گفت:اجراها از نظر کیفی بالا بودند، اما متاسفانه بیشترین ضعف در نت خوانی نوازندگان بود که فکر میکنم علتش حاضر نشدن در کلاسهای حضوری و نداشتن استاد بواسطه شرایط کرونا بوده است.
ایسرائیلیان همچنین درباره فاکتورهای داوری بخش پیانو اظهار کرد: امسال تصویر هیچ کدام از شرکت کنندگان را نمیدیدیم و فقط از روی صدا ساز آثارشان را داوری میکردیم که به نظرم بسیار کار دقیقی تری بود و ما داوران پیانو مواردی، چون کیفیت، تکنیک، فهم موسیقی، رنگ بندی و اجرای حرفهای را به عنوان فاکتورهای داوری در نظر گرفتیم و آثار را با هم مقایسه کردیم.
این نوازنده باسابقه پیانو درباره تاثیر جشنواره موسیقی جوان بر روند موسیقی کشور گفت: به نظر من برگزاری جشنواره موسیقی جوان در ایران بین نسل جوان انگیزه بالایی ایجاد میکند و برای چندین ماه نسل نوجوان وجوان را درگیر خود میکند که با اشتیاق شرکت میکنند، تمرین میکنند، استرس و نگرانی دارند و پرتلاش هستند و به نظرم همه اینها به نفع موسیقی است. درست است که نوازندگان پیانو در بخش موسیقی کلاسیک در کل کشور زیاد هستند، اما حضورشان در جشنواره بایستی با آمادگی بیشتری صورت گیرد و همین آماده شدن برای چنین رویدادی به پیشرفت موسیقی کلاسیک بسیار کمک میکند.