محمدعلی اسفنانی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع تخلفات سازمان تعزیرات در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: در راستای تنظیم بازار و حمایت از حقوق مصرف کنندگان، در اجرای طرحهای ویژه برای مناسبتهایی چون شب یلدا و ... بازرسین اتاق اصناف و اتحادیهها در کنار بازرسین سازمان صنعت، معدن و تجارت به همراه سازمان تعزیرات فعالیت دارند.
وی تصریح کرد: در این ایام بیشتر روی نوع ارائه و قیمت گذاری مراکز مختلف عرضه کننده اقلام خوراکی مورد مصرف مردم و نحوه رعایت بهداشت آنها نظارت میکنیم.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع تخلفات سازمان تعزیرات در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی بر نوع عرضه مواد خام دامی مثل گوشت قرمز و مرغ به همراه کارشناسان دانشگاههای علوم پزشکی بر وضعیت عرضه غذا و کالا در رستورانها و مراکزی که مستقیما کالاهای مصرفی فوق را به دست مردم میرسانند، نظارت دارند و یا بازرسی ها توسط خود آنها انجام میشود و تخلفات را به ما ارجاع میدهند.
اسفنانی همپنین تاکید کرد: در برخی موارد که ضرورت دارد برخورد صریح و جدی در محل صورت بگیرد، با مدیر کل گشتهای سازمان تعزیرات و یا با مسئول گشت در هر استان هماهنگ میشود و به این شکل اقدامات مورد نیازر انجام میگیرد.
وی یادآور شد: این گشتها به این مفهوم نیست که ما بازرس یا کارشناسی را به محل بفرستیم زیرا کارشناس و بازرس مربط به اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت است و در صورت نیاز حکم مربوطه در محل صادر شده و اجرایی میشود.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع تخلفات سازمان تعزیرات تاکید کرد: در برخی موارد که نیاز است واحد صنفی تخلف پلمپ شود، یا نصب پلاکارد دال بر وقوع تخلف صورت بگیرد، اقدامات مربوطه اجرایی خواهد شد.
اسفنانی همچنین اضافه کرد: مردم گزارشات مربوط به تخلفات گرانفروشی و کم فروشی را از طریق سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات که هم به صورت تلفنی و هم به صورت پورتال اینترنتی فعال است شکایات و گزارش خود را ارائه بدهند.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم خود شاکی خصوصی هستند با دریافت کد رهیگیری پیگیری کنند که پرونده آنها به کجا ارجاع شده و نتیجه را مشاهده کنند و در صورت صدور حکم به جبران خسارت شاکی نحوه دریافت خسارت خود را مشاهده کنند.