کد خبر:۹۹۳۰۳۰

انتقاد ناشران از تحمیل هزینه پست در نمایشگاه مجازی کتاب

ناشران شرکت‌کننده در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ضمن تقدیر از برگزاری این نمایشگاه و مزیت‌های آن، از تحمیل هزینه پست به ناشران انتقاد کردند.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمد حقی، مدیر انتشارات کتابستان معرفت هم درباره دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به خبرنگار کیهان گفت: این دوره برخلاف دوره قبلی که روز‌های اول در روند برگزاری نمایشگاه اخلال وجود داشت، همه چیز از ابتدا به خوبی و منظم برگزار شد. هم تلاش مسئولان نمایشگاه در دولت قبلی که ابداع‌کننده آن بودند و هم تلاش مسئولان این دوره برای رفع اشکالات در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران جای تحسین دارد. بطور کلی فرایند کار نمایشگاه روان‌تر شده و خلأ‌هایی که قبلاً برای جست‌وجوی کتاب‌ها و نویسندگان وجود داشت برطرف شده است. ضمن اینکه امسال به‌طور کلی شاهد فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی بهتری برای نمایشگاه مجازی کتاب نسبت به دوره قبلی هستیم.

وی افزود: اما مسئله جدی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران این است که مطابق آمار اعلامی خانه کتاب، شاهد کاهش در فروش ریالی و شمارگانی کتاب‌ها هستیم و عدد و رقم‌های خوبی نمی‌بینیم. متأسفانه قیمت برخی از کتاب‌ها عجیب و غریب است و خیلی از خانواده‌ها به‌خاطر محدودیت‌های معیشتی و با وجود علاقه به خرید کتاب، مجبور شده‌اند سهم خرید کتاب را در سبد مصرفشان کاهش دهند. ای‌کاش زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیشتر بود و مانند نمایشگاه حضوری، حداقل 10 روز زمان برای آن تعیین می‌شد.

مدیر انتشارات کتابستان معرفت درباره افزایش هزینه‌های ناشران در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز بیان کرد: امسال مقرر شده است که اگر کتاب فروخته شده بیش از 50 هزار تومان باشد، هزینه پست، برای ارسال به خریدار به عهده خود ناشر باشد، از آنجا که الان ما غیر از کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان، در حوزه بزرگسال به ندرت کتاب با قیمت کمتر از 50 هزار تومان داریم، این یک هزینه بیشتر را برای ناشران ایجاد کرده است. با توجه به تخفیف 20 درصدی و همچنین 10 درصد هزینه‌های جاری و ستادی، ناشران 10 درصد از فروش کتاب را هم صرف هزینه پست کتاب‌ها می‌کنند که در مجموع این هزینه‌ها برای ناشران 40 درصد می‌شود. هر چند که مقتضیات جاری در وزارت ارشاد و خانه کتاب و هزینه‌های آن‌ها را هم می‌پذیریم، اما اگر طوری مدیریت می‌شد تا هزینه پست به‌عنوان یک امتیاز از عهده ناشران خارج می‌شد، بهتر بود.

حجت‌الاسلام هادی شیرازی مدیر انتشارات خط مقدم نیز به خبرنگار کیهان گفت: اصل برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در شرایط شیوع کرونا که در دولت قبل شروع شد و در این دولت ادامه پیدا کرده، قابل تقدیر است. به‌ویژه با عدم برگزاری نمایشگاه حقیقی کتاب، این نمایشگاه مجازی به ناشران فرصت می‌دهد تا مخاطبان خود را بیابند و با آن‌ها در ارتباط باشند.

وی ادامه داد: با این حال، مسائلی درباره این نمایشگاه وجود دارد، ازجمله اینکه امکان تبلیغات برای ناشران در این نمایشگاه فراهم نیست، ضمن اینکه، چون هزینه‌های انتشار کتاب در سال‌های اخیر بسیار بالا رفته، جا داشت که در این نمایشگاه از ناشران حمایت‌های بیشتری صورت می‌گرفت برای اینکه بتوانند کتاب‌های خود را با کیفیت بهتری تولید و به مخاطب خودشان برسانند.

این ناشر نیز با تأکید بر مشکل‌ساز شدن هزینه پست برای ناشران، تصریح کرد: با متحمل شدن هزینه ارسال کتاب، سود ناشران در این دوره از نمایشگاه مجازی کتاب تهران به حداقل رسیده است. با توجه به تخفیف 20 درصدی عرضه کتاب‌ها در این دوره از نمایشگاه و سایر هزینه‌هایی که بر دوش ناشران است، فروش کتاب در این دوره از نمایشگاه مجازی کتاب تهران منجر به سود قابل ملاحظه‌ای برای منتشرکنندگان کتاب نمی‌شود و ناشران، بیشتر با هدف دسترسی و تعامل با مخاطبان در این نمایشگاه حضور می‌یابند.

منبع: کیهان
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار