به گزارش خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، صبح امروز چند ویدئو و عکس در فضای مجازی و صفحههای اینستاگرامی فعالان فضای مجازی مشهدی دست به دست شد که نشان از قطع درختان در محوطه پادگان ارتش مشهد داشت. پادگان ارتش در اراضی جنوب غرب مشهد با توافق شهرداری، ارتش، آستان قدس و استانداری و ... قرار بود طی چند هفته گذشته بازگشایی شود و مردم در آن رفت و آمد کنند.
ماجرا از این قرار است که طرحی را کمیسیون ماده ۵ خراسان رضوی برای انتقال پادگان و افزوده شدن اراضی پادگان ارتش به شهر و استفاده عمومی از این محدوده تصویب کرده است. این طرح را شورای عالی شهرسازی و معماری هم تصویب کرده است. مصاحبههای زیادی درباره تصویب طرح منتشر شده اما هیچ کدام از مسئولان درباره جزییات طرح سخنی نگفته اند و همین مساله باعث شده شائبههای زیادی درباره اجرای طرح به وجود آید؛ مسائلی مانند اینکه هر نهاد چقدر از اراضی پادگان سهم خواهد برد و چه ادارات و نهادهایی قرار است در این منطقه احداث شود و فعالیت کند؟ باتوجه به ارزش بالای زمین و ملک در این محدوده، بروز اختلافات بر سر سهم هر نهاد و ارگان، امکان پذیر است، اما مساله اینجاست که هیچ نهادی حاضر به انتشار طرح نیست. با این حال براساس تجربههای پیشین درباره چنین طرح هایی، انتشار و شفافیت طرح میتواند در هرچه سریعتر اجرای آن و البته انتفاع مردم و نهادهای مربوطه از اراضی پادگان مشخص شود.
هادی ذالکی، فعال رسانهای مشهدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره طرح این پادگان توضیح میدهد که یک مسیر با عرض ۳۵ متر باید از میان پادگان عبور کند و در واقع جانمایی این مسیر براساس معابر حمل و نقلی قبلی انجام شده است. در طی این مسیر هیچ فضای سبز یا ابنیه تاریخی قرار نیست تخریب شود فقط در یک مسیر کوتاه حدودا ۱۰۷ متری، به ناچار باید پاکسازیهایی صورت گیرد.
به گفته او در طرح انتقال پادگان تمام مسیرهای بازگشایی روی معابر آسفالته موجود جانمایی شده، یعنی اجرای طرح تداخلی با درختان ندارد. در واقع معبر با عرض ۳۵ متر، قرار است اتصال شهری از میدان عدل خمینی به خیابان کوهسنگی و ملاصدرا ایجاد کند که طبق طرح در حال انجام است. این خیابان از کنار پارک جنگلی میانی و مناطق فاقد درخت عبور میکند. تنها در حدود ۱۰۷ متر از این مسیر یک کیلومتری، درختانی هستند که که باید جابه جا شوند.
او در ادامه این گفتگو به نهادهای مختلف مسئول در جابه جایی پادگان اشاره میکند و میگوید: علاوه بر استانداری، شهرداری، آستان قدس، ارتش و اداره کل راه و شهرسازی هم در اجرایی شدن این طرح دخیل هستند؛ بنابراین وقتی درباره عدم انتشار طرح سوال پرسیده میشود، باید حتما پیگیر این مساله بشویم که چه کسانی مخالف انتشار طرح هستند.
ذالکی بیان میکند که استانداری و شهرداری مخالفتی با انتشار طرح ندارند و لذا باید مطالبه گری را به سمت نهادهای دیگر هدایت کرد و ببینیم آیا آنان هم موافق انتشار طرح هستند یا نه؟
این فعال رسانهای مشهدی به فیلم و عکسهایی که از تخریب فضای سبز و تخریب درختان پادگان اشاره میکند و توضیح میدهد: تعدادی از این درختان که در فیلمها نشان داده شد، مشخص است که قبلا قطع شده، یعنی موضوع جدید نبوده که الان اتفاق افتاده باشد. بهتر است مطالبه جدی از ارتش صورت گیرد که آیا ارتش قبل از بازگشایی و حرف و حدیثها درباره بازگشایی طرح، در فضای سبز پادگان تخریبی انجام داده یا نه؟
به گفته او بخشی از درختانی که در این فیلمها مشخص شده که بار وانت شده و در حال انتقال است، همان درختانی است که در معبر با عرض ۳۵ متر قطع شده؛ چون به دلیل سن بالای درختان، ارزش روت بال شدن نداشته است.
ذالکی معتقد است که مهمترین مطالبه در فضای فعلی این است که باید انتشار اسناد و طرح انتقال پادگان است. بازگشایی سریعتر پادگان نیز مطالبه دیگر ماست. زمانی که عبور و مرور در محوطه پادگان برقرار باشد، هیچ کس نمیتواند در آنجا تخلف کند؛ ساختمانی بدون مجوز بسازد یا درختی را قطع کند.
او میگوید: برخی معتقدند که افتتاح پادگان به تعویق بیفتد که درختان پلاک شوند. اما این اشتباه است و تأکید ما بر بازگشایی هرچه سریعتر پادگان است. پس از بازگشایی هم میتوان پلاک گذاری درختان صورت گیرد و این امر منافاتی با حضور مردم ندارد.
این فعال رسانهای مشهدی میگوید: در شرایط فعلی کسی نمیتواند وارد پادگان شود مگر اینکه کارت شناسایی داشته باشد. برخی کارکنان شهرداری هم که داخل پادگان هستند، با سختگیریهایی همراه بوده است.
او با اشاره به شبهات مطرح شده در باره نگهداری این درختان توسط ارتش به مسئولان ارتش توصیه میکند که با حضور اعضای سمنهای محیط زیستی در محوطه پادگان موافقت کند تا این افراد در بخشهایی که مورد انتفاع ارتش است، درختان را پلاک گذاری کنند.