به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدعلی زلفی گل در مراسم افتتاحیه نخستین رویداد ملی پویش در دانشگاه فردوسی مشهد به جایگاه و نقش انجمنهای علمی اشاره کرد و گفت: فلسفه وجودی فوق برنامهها که مسئولیت آن بر عهده انجمنهای علمی است، چیست؟ پیشنهادات و راهکارهایی برای تقویت انجمنهای علمی باید ارائه شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز کرد: یک دانشجو جدا از ساعات اکادمیک، ۸۵ ساعت اوقات فراغت دارد و برای آن چه برنامه ریزی صورت گرفته است؟ حیف است دانشگاه تنها برای درس اکادمیک برنامه ریزی داشته باشد و نسبت به اوقات فراغت بی توجه باشد.
زلفی گل افزود: دانشگاه باید نسلهایی عاقلتر، متدینتر و مسئولیتپذیرتر نسبت به گذشته تحویل جامعه دهد و به طور قطع دانشگاهی که به ساعات اوقات فراغت دانشجو توجه نمیکند زیست بوم شایستهای برای تربیت نسل آینده نیست.
وی با خاطرنشان کردن اینکه دانشگاه دوران کسب دانش و تجربه است، افزود: باید بستر مناسب برای کار فرهنگی و کسب تجربه وجود داشته باشد.
وی ابراز کرد: انجمنهای علمی باید مورد توجه سیاستگذاران باشد، چون در بستر این نهاد، کسب تجربه و مهارت آموزی اتفاق میافتد و از طریق آن اجتماع نخبگانی شکل میگیرد و مجموعهای از استعدادها کنار هم قرار میگیرند.
زلفیگل به مزایا و نتایج فعالیت انجمنهای علمی اشاره کرد و گفت: هم افزایی علمی معنا و ارتقای سطح مهارت محور کردن آموزش و توسعه روحیه کار تیمی و گروهی در بستر انجمنهای علمی اتفاق میافتد.
وزیر علوم به مزایای استفاده از بستر فضای مجازی برای اموزش اشاره کرد و گفت: در دوران کرونا تدریسهای مجازی در کانال قرار میگرفت و دانشجویان در هر کجای ایران از آن بهره مند میشدند.
زلفی گل اظهار کرد: تجربیات دوران کرونا بسیار ارزشمند بود و با اساتید و دانشجویان در خارج کشور ارتباط و تعامل دوسویه ایجاد شد.
وی افزود: اساتید و چهرههای مطرح علمی چه داخلی و چه خارجی دعوت دانشجویان را میپذیرند. ما تجربه این مساله را داشتیم و باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد. انجمنهای علمی از ظرفیت بالایی برخوردار هستند
وی با خاطرنشان کردن اینکه ظرفیت بالایی در اختیار انجمن علمی قرار دارد، اظهار داشت:، چون انجمنهای علمی از جایگاه ویژهای برخوردار هستند، باید آن را به نحو شایسته مدیریت کرد.
زلفی گل افزود: پیشرفت دانشگاه در گرو وسعت نظر و فکر رییس دانشگاه است. اگر هزینه کند روز به روز شاهد رشد و ترقی این فضای علمی است. مهارت محور کردن آموزش نیاز به عزم فرابخشی دارد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با طرح این پرسش که ما برای اینکه آموزشهای دانشگاهی را مهار محورتر کنیم چه قدمی برداشتیم؟ ابراز کرد: نمیگویم مهار محور نیست بلکه باید رشد پیدا کند علی الخصوص در مقطع کارشناسی و این مهم نیاز به عزم فرابخشی دارد.
زلفی گل افزود: آیا با تغییر سر فصل این اتفاق رخ میدهد؟ برای رسیدن به این مهم باید کارورزی را جدی بگیریم. آیا بعد از فارغ التحصیلی دانشجو صنایع مرتبط به راحتی او را میپذیرند؟ دانشجوی معماری و عمران و شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی و شهرداری پذیرش دارد؟ دانشجویان رشته علوم پزشکی راحت جذب میشوند و دانشجو در دوران تحصیل کارورزی را انجام میدهد و بستر در اختیار آن هاست، درحالیکه این بستر در اختیار وزارت علوم نیست.
وی گفت: همه به این مهم واقف هستیم که اگر فارغ التحصیلان مهارت محور باشند، راحتتر شغل پیدا میکنند و حل این مساله دغدغه ذهنی من است و باید برای ان راهکار پیدا کرد و قطعا حل آن در گرو ذهن فعال و بانشاط دانشجویان است.
عالیترین مقام مسئول وزارت علوم ابراز کرد: ترویج فناوری هنر است و علم و دانش نوظهور را باید عمومیسازی کنیم و در همین راستا انجمنهای علمی باید یافتههای جدید را به گونهای بیان کنند که عموم جامعه درک کنند و سطح دانایی جامعه ارتقا پیدا کند.
گفتنی است؛ وزیر علوم در ادامه حضور در دانشگاه فردوسی مشهد از سلف غذاخوری دانشجویان بازدید و در فضایی صمیمی با دانشجویان گفتگو کرد و برای صرف شام مهمان دانشجویان شد.