به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دوره سازوکارهای سیاست گذاری تعلیم و تربیت به همت جمعیت فرهنگیان جوان با مشارکت هشت استان در تهران به مدت ۳ روز آغاز شد.
علی فلاحتکار دبیرکل جمعیت در افتتاحیه این دوره نخست به تشریح آن پرداخت و بیان کرد: آن مسئلهای که دغدغه مشترک تمام تحولخواهان آموزش و پرورش است این است که سازوکارهای فعلی سیاستگذاری، ما را به آن قلّه مطلوب نمیرساند به همین خاطر است که نیاز به سازوکارهای جدید سیاستگذاری حس میشود که بتوان از طریق آن نظام اولویتبندی میدان را تغییر دهیم و راهحل این مسئله شکلگیری جمعهایی است که بتواند نظام اولویتبندی تعلیم و تربیت را به ما نشان دهد و برگزاری دوره سازوکارهای سیاستگذاری تعلیم و تربیت نیز در جهت تربیت همین افراد است.
محسن خاکی پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت سخنران دوم این افتتاحیه بود. خاکی صحبتهای خود را با محوریت عدالت آموزشی آغاز کرد وی ساختار تبعیض آمیز درآمد را منشا عدم توازن رشتهها و ناکارآمدی هدایت تحصیلی دانست و مدارس خاص را به ضرر پیشرفت اقتصادی و مانع ارتقای مدارس دولتی دانست.
خاکی با تاکید بر ملّی شدن مطالبات و تحولات تربیتی بیان کرد: تحولات تربیتی اگر بخواهند مصداق و ضریب ملی پیدا کنند باید بر روی تحولات اجتماعی متمرکز شوند بدین معنا که تفکرشان تنها صنفی نباشد بلکه مطالبات را در قیاس ملّی بیان کنندوی در پایان گفت: معلمی کارآمد است که علاوه بر لایه تربیتی، لایه اجتماعی و لایه سیاسی را هم بشناسد و به این سه لایه به عنوان یک کل واحد توجه کند نه به صورت جداگانه در این صورت میتوان امیدوار بود که این معلّم بتواند حرکتی برای توسعه آموزش و مرورش انجام دهد.