به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سعید جلیلی؛ نشست نقد و بررسی برنامه هفتم توسعه با تمرکز بر حوزه سلامت و بهداشت، با حضور فاطمه محمدبیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون بهداشت و رئیس کمیته سلامت الکترونیک، به همت جمعی از دانشجویان بسیج دانشگاه علوم پزشکی تهران در محل خبرگزاری دانشجو برگزار شد.
محمدبیگی در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی یکی از دانشجویان در خصوص نقاط ضعف و قوت لایحه هفتم توسعه درباره حوزه سلامت توضیح داد: ما هرچه بتوانیم دایره خدمات بیمه را برای مردم گسترده کنیم و به شکل ویژه و بهروز به مردم ارائه دهیم موفقتر هستیم. بنابراین ما برای اینکه بتوانیم پرونده الکترونیک سلامت بیمار را تشکیل دهیم، بیمههای پایه را به مکمل متصل کنیم و خسارت ناشی از عدم پرداخت بیمه و نسخ کاغذی را دریافت کند، مستلزم ایجاد یکپارچه سازی ارائه خدمات سلامت در بستر الکترونیک است.
خسارت هزار و سیصد میلیاردی یک بیمه درمانی
محمدبیگی در ادامه گفت: یکی از بیمهها یک هزار و سیصد میلیارد تومان بدهی خسارتهای بیمهشدگان را دارد. بیمهگذار بیست تا سی سال بیمه پرداخت کرده اما باز هم از جیب خودش خرج میکند. جالب اینکه بیمهها موقع گرفتن، خوب میگیرند اما موقع پرداخت خسارت خیلی تعلل میکنند.
وقتی میتوانیم این را از بیمهها مطالبه کنیم که زمینه خوبی برای آن فراهم شود، بنابراین هرچه الزام قرارداد بیمهها با ارائهدهندگان سلامت بیشتر شود میتوانیم عدالت را برای مردم بیشتر به ارمغان بیاوریم. قاعدتا این الزام در درجه اول بیمههای پایه را در بر میگیرد. بیمههای تکمیلی به دلیل خودپردازی مردم قابلیت الزام متفاوتی دارند.
ما در کمیسیون تلفیق مجلس مصوباتی داشتیم که لایحه را تقویت کرد از جمله اختصاص حداقل ۵ درصد از اعتبارات مصوب سازمانهای بیمهگر پایه سلامت به ارتقا اصول پیشگیری در سطح جامعه و خودمراقبتی. پایش عوامل خطر مثل بیماریهای متابولیک، ورزش، تغذیه سالم، بهداشت روان، مهار و کنترل مصرف دخانیات بر اساس اطلاعات موجود در پرونده الکترونیک سلامت. این بند الحاقی ۴ به ماده ۷۳ است.
تعداد زیادی از این موارد در لایحه دولت حذف شده بود. مگر میشود شهروندان را از ارائه خدمات بیمه بهداشت روان حذف کرد؟ در حالی که بیشتر جوامع دارند به سمت این بیماریها سوق پیدا میکنند.
بیمه شدن بیش از 5 میلیون نفر برای اولین بار در تاریخ کشور
برای اولین بار در طول تاریخ کشور ما، طی سال ۱۴٠۱ طبق قانونی که ما در مجلس مصوب کردیم، وزارت بهداشت نزدیک به ۵ میلیون و هشتصد هزار نفر بیمه نشده را بیمه کرد. هنوز حدود یک میلیون نفر باقیمانده است که باید انجام شود.
مسئله دیگر خروج از درمان محوری به سمت پیشگیری محوری است. بیمهها درمانمحور بار آمده بودند اما با ثبت اطلاعات در پرونده شخصی سلامت به دنبال پیشگیری از ایجاد بیماری هستیم.
نکته دیگر نشاندار کردن پرداختها به ذینفعان نهایی است، این یعنی عدالت در سلامت برای کسانی که بیماری سخت یا سرطان دارند تا نشاندار به آن فرد یارانه بدهیم. اما اگر یارانه را به شرکت پخش با دلالی دارو بدهیم ممکن است فقط یکسری شرکت سود کنند. اما ما میخواهیم یارانه به آن بیمار برسد. پرونده الکترونیک سلامت این کار را هم تسهیل میکند.
پرونده الکترونیک سلامت حداقل ۸ جزء دارد. نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک، درگاه یکپارچه تبادل سلامت، امضای الکترونیک ارائهدهندگان سلامت، استعلام اصالت دارو و مرکز تجمیع دادهها از جمله این اجزا است.
همه اینها بر اساس قوانین جمهوری اسلامی نیاز به تامین امنیت دادهها دارد.
باید بتوانیم امنیت و محرمانگی دادهها را حفظ کنیم. در حوزه نرم افزار از بسیاری کشورهای دیگر جلوتر هستیم.
در دو سال و نیم گذشته به اندازه ۱۵ سال همین ۸ جزء پرونده الکترونیک سلامت پیشرفت داشته است. اصلاح نظام ارجاع هم جزو برنامهها است. در حکمرانی سلامت در بند ۷ سیاستها بیشتر تولیت را داشتیم یعنی تنظیمگر بودن و مثلا وارد رابطه مالی پزشک و بیمار نشود. وزارت بهداشت باید به جای اینکه عامل اجرا باشد مقررات بگذارد و برونسپاری به بخش خصوصی مثل شرکتهای دانشبنیان داشته باشد. در این برنامه نرخ باروری جمعیت 2.5 در نظر گرفته شده است.
ظرفیت پایین رشته پزشکی و کمبود متخصصین
وی درباره افزایش ظرفیت پزشکی نیز گفت: نباید خودمان را با سایر کشورها مقایسه کنیم. با هوشمندسازی دولت الکترونیک اطلاعات ما تکمیل خواهد شد و به تناسب این نیاز برای رفع آن اقدام خواهیم کرد. ما واقعا کمبود پزشک و متخصص داریم.
کنکور بسیاری سختی برای دستیاری گذاشته میشود که متخصص شدن برای پزشکی که خودش رتبه دو رقمی بوده آرزو میشود.
وقتی درس پزشک عمومی تمام میشود، یک طرح خدمت در مناطق محروم سه برابر مدت تحصیل برای او گذاشته میشود و یک زندان نامرئی دورش ایجاد میشود. در طرح عدالت آموزشی البته این میزان به 1.7 برابر اصلاح شد.
مقرارات پذیرش دستیاری بسیار دست و پا گیر است. و انتظار داریم این پزشک نمونه هم بماند و تشکیل خانواده بدهد اما حقوقش را هم کامل ندهیم و اجازه ندهیم آزمون دستیاری بدهد!
قاطبه پزشکان ما امکان تحصیل در دورههای تکمیلی را دارند. در برخی رشتهها مانند بیهوشی، رادیولوژی و بهداشت دهان و دندان به شدت کمبود متخصص احساس میشود.
اگر تعداد متخصصین افزایش پیدا کند ارائه خدمات به مردم ارزانتر، در دسترستر و با عدالت بیشتر همراه خواهد بود. در مطبهایی که جمعیت از یک ظهر ایستاده تا دوازده شب نوبتش برسد، کرامت بیمار و پزشک حفظ نمیشود.