گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو - علی حامدین؛ بازی «Angry Birds»، بازیای است که همه ما حداقل برای یک بار تجربه انجام آن را داشته ایم. کافی بود پرندههای رنگارنگ داستان بازی را روی تیرکمان چوبی قرار دهیم و به سمت قلمرو خوکهای بدجنس، نشانه بگیریم و پرتاب کنیم. این بازی که میدان نبرد خوکها و پرندهها بود، ساخته شده بود تا کودکان را سرگرم کند. البته، بازی Angry Birds از تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به بعد، دچار تغییر کاربری میشود. پس از این تاریخ، این بازی به یکی از سنگرهای رژیم صهیونیستی برای پرتاب موشک مبدل میگردد؛ البته، این بار نه به سمت غزه، بلکه به سمت کودکان اروپایی؛ و البته، نه از همان نوع همیشگی موشک!
تیرکمانی چوبی برای جنگ تبلیغاتی
بازی Angry Birds پس از وقوع عملیات «طوفان الاقصی» و به دنبال این عملیات، حمله بی سابقه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، میزبان آگهیهایی در مورد مظلومیت و کشته شدن ساکنین سرزمینهای اشغالی میشود. یکی از کاربران هلندی شبکه اجتماعی X ویدئویی را در تاریخ ۱۴ اکتبر منتشر میکند.
این ویدئو که از صفحه تبلت کودک هنگام انجام بازی Angry Birds گرفته شده بود، نشان میداد که در میانه بازی، صفحه سیاه میشود. سپس ویدئویی از ساکنین وحشت زده سرزمینهای اشغالی، افراد مسلح نقابدار و انفجارهایی مهیب به نمایش در میآید؛ در ادامه کودکان تماشاگر از سوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی مورد خطاب قرار میگیرند: «ما مطمئن خواهیم شد کسانی که به ما آسیب میزنند، بهای سنگینی بپردازند.» این کاربر در کنار انتشار این ویدئو اظهار میکند که پسر شش ساله اش هنگام انجام بازی Angry Birds، با یکی از این آگهیها مواجه شده است.
البته این خانواده هلندی تنها نیست. ماریا آسیس، زن ۲۸ ساله ساکن لندن، مادری بود که با این اتفاق مواجه شده بود. پسر او هنگام بازی با تلفن همراه، ناگهان با صورتی رنگ پریده به سوی مادر میدود و گوشی را به او نشان میدهد. خبرگزاری رویترز شش مورد را در بریتانیا، فرانسه، اتریش، آلمان و هلند شناسایی کرده است که در آن افراد آگهیهای مشابهی را دیده بودند یا گفتند فرزندانشان آنها را مشاهده کرده اند.
شرکت راویو (Rovio) توسعه دهنده این بازی، اظهار کرد: "به نوعی این تبلیغات با محتوای ناراحت کننده به اشتباه به بازی ما راه یافته اند" و اکنون به صورت دستی مسدود میشوند.
دیوید سارانگا، رئیس بخش دیجیتال وزارت امور خارجه رژیم اشغالگر قدس تأیید کرد که این محتوای ویدئویی نوعی تبلیغات برای این رژیم است؛ اما ادعا کرد که نمیداند، چگونه به بازیهای موبایلی راه یافته است! سارانگا گفت که این فیلم بخشی از یک برنامه حمایتی بزرگتر توسط وزارت خارجه رژیم صهیونیستی است. براساس این برنامه که از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر به ساکنین جنوب سرزمینهای اشغالی آغاز شد، ۱.۵ میلیون دلار برای تبلیغات اینترنتی هزینه شده است. وی اضافه میکند: «ما میخواهیم جهان آنچه را که اینجا در اسرائیل اتفاق افتاد، درک کند؛ این یک قتل عام است.»
شواهد حاکی از آن است که شرکت اپل نیز به دلیل ارائه شدن این ویدئوهای تبلیغاتی در بازی Angry Birds، تحت فشار قرار گرفته است.
البته لازم به ذکر است که نمایش این آگهیها تنها به بازی Angry Birds محدود نمیشود. آنها همچنین در بازیهای Alice's Mergeland، Stack، Balls'n Ropes، Solitaire: Card Game ۲۰۲۳ و بازی پر طرفدار Subway Surfers مشاهده شده اند.
برای آدم بزرگها هم برنامه داریم!
اگر فکر میکنید که این رژیم برای تبلیغ فقط به بازیهای رایانهای بسنده کرده است، باید بگویم که سخت در اشتبا هستید. وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در بحبوحه بمباران غزه، در سکوهای شبکههای اجتماعی از جمله X، YouTube و Alphabet دهها آگهی پخش میکند تا بمباران شدید هوایی غزه را در پی عملیات «طوفان الاقصی» توجیه کند. سارانگا گفت که وزارتخانه رژیم صهیونیستی به شرکتهای تبلیغاتی از جمله Taboola (TBLA.O)، Outbrain (OB.O)، آلفابت (GOOGL.O) Google و X، که قبلاً به عنوان توییتر شناخته میشد، پول پرداخت کرده است.
یکی از این تبلیغات در یوتیوب که با رنگینکمانهای نقاشی شده و اسبهای تکشاخ پاستلی تزیین شده است، مینویسد: «ما میدانیم که فرزند شما نمیتواند این را بخواند. ما به عنوان والدین پیام مهمی برای گفتن داریم.» موسیقی لطیفی که از ابتدا در پس زمینه آگهی قرار داشت، به صورت ناگهانی قطع میشود و رنگ متن از سفید، به مشکی تغییر میکند. در ادامه این آگهی گفته میشود: «چهل نوزاد در اسرائیل توسط تروریستهای حماس (داعش) به قتل رسیدند.» آگهی ادامه میدهد: «همانطور که شما برای فرزندتان هر کاری میکنید، ما هم هر کاری برای محافظت از فرزند خود انجام میدهیم. حالا کودکتان را در آغوش بگیرید و در کنار ما بایستید».
شرکت گوگل اعلام کرد که سیاستهای آن، پخش آگهیهای سیاسی و آگهیهایی با اشاره به مرگ در ویدیوهای مربوط به کودکان را ممنوع میکند. این شرکت اظهار کرد که تبلیغ رنگینکمان به درستی برچسب گذاری شده است و در کنار محتوای ساخته شده برای کودکان نمایش داده نمیشود.
روزنامه نگار انگلیسی، سوفیا اسمیت گِلر، اعلام کرد که در بازه ۷ تا ۲۱ اکتبر، آگهیهایی که رژیم صهیونیستی در YouTube منتشر کرده است، تعدادی از کشورها را به صورت جدی تری مورد هدف قرار داده اند؛ کشورهایی شامل فرانسه، آلمان، انگلستان و ایالات متحده. اسمیت تخمین میزند که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی حدود ۷.۱ میلیون دلار برای انتشار این آگهیها در YouTube هزینه کرده است. این آگهیها در این مدت تقریبا ۱ میلیارد بار دیده شده اند. قابل توجه است که در مدت حدود یک هفته، رژیم صهیونیستی ۳۰ آگهی منتشر ساخته است.
همه اینها در حالی است که هیچ گونه اقدام مشابهی از سوی فلسطین برای تبلیغات دیجیتال یافت نشده است؛ به جز چند ویدیو به زبان عربی که توسط تلویزیون فلسطین مستقر در کرانه باختری مورد تبلیغ قرار میگیرد.
سکوتها در پاسخ به سوالها
این تبلیغات در اکثر مواقع، حتی مغایر با آیین نامههای شبکههای اجتماعی بوده اند، اما صاحبان این شرکتها از پاسخگویی نسبت به این مسئله اجتناب کرده اند. قوانین مربوط به تبلیغات در کشورهای مختلف متفاوت است، اما برای مثال در بریتانیا - جایی که آسیس و پسرش زندگی میکنند - این اداره استانداردهای تبلیغاتی است که بر تبلیغات نظارت میکند. این اداره گفت در حال حاضر هیچ گونه تبلیغی از سوی دولت رژیم صهیونیستی را بررسی نمیکند؛ به طور کلی هرگونه تبلیغی باید از تصاویر "بیش از حد گرافیکی" خودداری کرده و این گونه فیلمها باید "با دقت، مخاطبان غیر زیر ۱۸ سال را هدف قرار دهند. " از سوی دیگر، گوگل بیش از ۹۰ آگهی برای وزارت خارجه رژیم صهیونیستی را به چرخه خود وارد میکند، اما از اظهار نظر در مورد مکان نمایش این تبلیغات خودداری میکند. هیچکس نمیداند X، Alphabet یا Angry Birds از تبلیغات چقدر درآمد داشته اند. چیزی که کاملا قابل لمس است، این است که حضور و تبلیغات بی سابقه رژیم اشغالگر قدس در بازیهای رایانهای و سکوهای شبکههای اجتماعی، نشان دهنده استیصال این رژیم است. علی رغم تمام فعالیتهای توجیه گرایانه رژیم صهیونیستی، افکار عمومی به سمت آگاهی بیشتر و بیشتر از حقایق جنایات این رژیم، پیش میرود.