به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست بررسی نقش صداوسیما در انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور عبدالله مرادی، مدیر کل سیاسی وزارت کشور و محمد صالح مفتاح، دبیرستاد انتخابات رسانه ملی، روز ۲۱ اسفند ماه در دانشگاه صدا و سیما توسط تشکل جامعه رسانه اسلامی دانشجویان دانشگاه صداوسیما برگزار شد.
مدیر کل سیاسی وزارت کشور در این نشست گفت: نقش مردم در برگزاری انتخابات مهم است، صداوسیما هم موتور محرکهای است که انتخابات را وارد شور انتخاباتی میکند و لازم است که هر دو این نقش مورد ارزیابی قرار بگیرند. در حوزه رقابت، رقابت در طول سال با مشکل و چالش همراه بود، ولی ما رقابت خوبی داریم چون حزبهای مختلفی در کشور فعال هستند. هرچقدر احزاب بیشتر باشند، مردم سالاری دینی بیشتر است.
مرادی افزود: همیشه چالش بستر سالم برای صحبت و مناظره درمورد نظام مسائل کشور و راهکارها برای عبور از مشکلات کشور وجود داشته است. در گفتگوهای سیاسی، اشخاص و احزاب مختلف در تلویزیون حاضر میشدند و گفتگو میکردند. گفتگوی شناسنامهدار خوب است که گویندهاش نماینده حزبی یا گروهی باشد. در این دوره در همه حوزهها رقابت ایجاد شد و فعالیت ۲۰۰ شبکه تلویزیونی بخشی از برنامه سالمسازی فضای رقابت بود.
مرادی گفت: وظیفهی مهمی که مجموعه رسانه دارد، این است که معنای مشارکت را برای مردم تبیین کند امید به آینده را افزایش بدهد.
مقتاح بیان کرد: موضوع انتخابات از نقاط عطف و برجسته سازمان بوده است وهمیشه برای آن چالش و مسئلهای بزرگ خواهد بود، این اولین انتخاباتی بود که در دوره جدید تحولی برگزار شد و کشور در شرایط خاصی بود، مشکلات معیشتی و تورم بالایی داریم و داشتیم و باعث شده فشار رسانهای زیادی به جامعه وارد شده شود که همین امر، باعث نمایان شدن توان سازمان است.
وی گفت: تقریبا یک سال و اندی پیش وارد فضای انتخاباتی شدیم؛ با نخبگان مشورت کردیم، سلامت انتخابات، اعتماد به نمایندگان مجلس و کارآمدی مجلس در نگاه مردم از انگارههای ذهنی مردم بود که کار ما را دشوار میکرد، اهمیت دادن به جایگاه مجلس یک وظیفه مهم بود و در این راستا در شبکه خبر، دو جلسه صحن علنی را پوشش رسانهای دادیم.
دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی گفت: در سازمان طبق قانون قدیمی، هیچ فعالیت تبلیغاتی انجام نمی شد، اما قانون تغییر کرد و یک همکاری شکل گرفت و فرایند تسریع شد و قانون به دوره جدید رسید. مسئله عدالت با کانالهای تلویزیونی تقریبا حل شد، به الگویی در حوزه تبلیغات رسیدهایم، تعداد زیادی مناظره حول این مسائل شکل گرفت، از ظرفیت عظیم استانها استفاده شد و بیش از ۱۱۰۰ مناظره ضبط و پخش شد و کمترین حاشیه را داشت
وی افزود: برنامههای تلویزیونی همه با راهبردها همسو بود، بیاعتمادیای که به نهاد مجلس وجود داشت با برنامههایی با عنوانهای مختلف سعی شد که اصلاح شود، مناظرهها سعی میکرد دیدگاهها را در کنار هم ببیند، شبکههای مختلف پای کار انتخابات بودند و در حوزههای مختلف انتخابات نقش داشته باشند، الحمدالله مدال افتخاری بر سینه سازمان نشست، آن هم صحبت مقام معظم رهبری بود، این کار گروهی همهی سازمان بود تا فضای انتخابات به فضای مطلوبتری تبدیل شود.
مردای در خصوص وضعیت فعالیت احزاب بیان کرد: باید کمک کنیم فضای حزبی شناسنامه دار و دغدغهمند شود. اگر میخواهیم نظام حزبی قوی داشته باشیم، موضوع انتخابات در مجلس باید دوباره در موردش صحبت شود. ۱۴۳ تا حزب داریم که الان حدود ۱۰۳ حزب فعال است.
وی درخصوص مشارکت مردم نیز توضیح داد: در تهران با اینکه رای رای دهندگان ثابت بوده است، میزان کسانی که مردم میتوانسته اند به آنها رای بدهند، سه برابر شده است. از طرفی الگوی رای دهی مردم دچار تغییر شد. در دوره گذشته به طور میانگین هر شهروند در فهرست سی نفرهی تهران به ۱۶/۵ نفر رای داده است. در این دوره هر فرد میانگین به ۱۱/۵ نفر رای داده است.
وی افزود: این موضوع نشان میدهد در کنار اینکه نامزد های ما سه برابر شده اند، فهرست های موجود در جریان انتخابات چند برابر شده اند، الگوی رای دهی به سمت انتخاب چند لیستی حرکت کرده است و شهروندان عموما کمتر از سی نفر که میتوانسته اند انتخاب کنند را انتخاب کرده اند. نتیجه این اتفاق توزیع آراء در حوزه انتخابیهی تهران است. افزایش افراد دورهی دوم انتخابات ماحصل همین فرآیند است.
مفتاح گفت: مسئله اساسی ما کاهش هزینه عدالت انتخاباتی و در دسترس بودن برای همه بود، ما باید شاخصی وسط میگذاشتيم که کسانی که شرکت میکنند واقعا قصد رقابت داشته باشند. کسی که یک درصد از آرا را کسب کرده باشد کل هزینه به آن کاندید باز میگردد، این عددی که اعلام شده باید کنار هزینههای قدیمی هر کاندیدا قرار بگیرد، هزینههای شخصی بسیار اعداد نجومیای هستند، هزینهای که سازمان اعلام کرده بسیار کمتر از هزینه بنرهای تبلیغاتی سطح شهر است، این هزینه از نظر گستردگی و تعداد نامزدها عدد تغییر میکرد.
وی افزود: در استانها و شهرستانها اقبال به مناظرات زیاد بود و خیابانها را خلوت میکرد، اگر ما دنبال درآمدزایی بودیم قیدی برای بازگشت پول نمیگذاشتیم، اگر با تبلیغات تلویزیونی مقایسه شود معلوم میشود که چقدر آنتن صداوسیما گران است و عددی که تعیین شده چقدر کم است، عدد اولی که انتخاب شد، هزینه یک پکیج بود که به تصویب نرسید.
دبیرستاد انتخابات رسانه ملی گفت: در دور دوم انتخابات، دیگر نیازی به آن شبکههای انتخاباتی نیست. ظرفیتهای موجود در شبکههای استانی، امکان ضبط و پخش مناظره و فعالیتهای تبلیغاتی را میدهند. البته هنوز چهارچوبهایش کاملا آماده نشده است، ولی مناظرهها ضبط خواهند شد. دستور العمل این موضوع باید نوشته و ابلاغ شود. به احتمال زیاد بخش عمده کار ما، مناظرههایی است که از شبکههای استانی پخش خواهند شد.