به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، مهدی حاجیلو؛ صنعت کفش طی سالهای اخیر به ویژه در ۳ سال گذشته تبدیل به یکی از زنجیرههای ارزش تولید استان قم لقب گرفته است. در کنار سوهان، انگشتر و چوب حالا کفش قم در آسمان صنعت کشور خوش میدرخشد.
در ۲ سال اخیر نمایشگاه صنعت کفش تحت عنوان «قم شوز» با شکوه خاص و استقبال چشمگیر مسئولین کشوری، استانی، تجار خارجی و داخلی در سایت نمایشگاه بینالمللی قم با همکاری انجمن کفش ماشینی استان برگزار شد.
امسال همه آماده بودند هشتمین نمایشگاه «قم شوز» با مشارکت شرکت توسعه نمایشگاههای بینالمللی قم و انجمن کفش ماشینی استان قم برگزار شود، اما درست چند ماه قبل از زمان برگزاری انتشار خبری همه صنعتگران و علاقهمندان به این حوزه را شگفتزده کرد.
جواد شعبان زاده رئیس انجمن کفش ماشینی استان قم تصمیم گرفت این نمایشگاه را در راستای میزبانی بیشتر از غرفهداران و معرفی بیشتر صنعت کفش به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب واقع در ابتدای اتوبان تهران – قم انتقال دهد.
سرانجام پس از کش و قوسهای فراوان نمایشگاه صنعت کفش ایران با متولیگری انجمن کفش ماشینی استان قم از ۱۸ تا ۲۱ دیماه در محلی جدید برگزار شد. از طرفی دیگر شرکت توسعه نمایشگاههای بینالمللی استان قم نیز هفتمین نمایشگاه «قم شوز» را با جنجالهای فراوان در قم برگزار کرد.
همزمانی این ۲ نمایشگاه با یکدیگر علامت سوالهای بیشماری را در ذهن مردم قم، صنعتگران و علاقهمندان این حوزه شکل داد. همین موضوع باعث شد در این گزارش به پشت پرده و مطالب کمتر مطرح شده هر ۲ نمایشگاه بپردازیم.
پویایی فعالین حوزه صنعت کفش اقتدار ایران در این حوزه را رقم زد
جواد شعبانزاده رئیس انجمن کفش ماشینی استان قم در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، با اشاره به استقبال تجار داخلی و خارجی از نمایشگاه صنعت کفش ایران اظهار کرد: به لطف خدا استقبال تجار داخلی و خارجی از این نمایشگاه بی نظیر بوده و غرفهداران ما که از سراسر کشور هستند از برگزاری این نمایشگاه رضایت دارند.
وی افزود: در حوزه تولید کفش با گوناگونی محصول مواجه هستیم و پویایی و تلاش تولیدکنندگان ایرانی باعث اقتدار کفش ایران در دنیا شده است. همین اقتدار تجار را مجاب کرده تا این نمایشگاه را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند.
بیش از هزار بازرگان و تجار خارجی از نمایشگاه صنعت کفش بازدید کردند
رئیس کمیسیون صادراتی کفش ایران با اشاره به آمار بازدیدکنندگان تجار خارجی از نمایشگاه صنعت کفش ایران، بیان کرد: آماری بیش از هزار تجار و بازرگانان خارجی تا آخرین شب برگزاری از این نمایشگاه بازدید کردهاند.
رئیس انجمن کفش ماشینی استان قم در ادامه با اشاره به تعداد غرفهداران نمایشگاه صنعت کفش ایران، گفت: با تلاش مجموعه انجمن کفش ماشینی استان موفق شدیم در این نمایشگاه میزبان ۶۰۰ تولیدکننده برتر کفش از سراسر کشور باشیم. حدود ۳۰ درصد از غرفهداران این نمایشگاه از تولیدکنندگان برتر استان قم هستند.
رئیس کمیسیون صادرات کفش ایران تصریح کرد: معتقد هستیم این نمایشگاه توانسته در مسیر اثرگذاری که مد نظر انجمن کفش ماشینی استان بود برسد و حالا حرفی برای گفتن در سطح کشور دارد.
وی ادامه داد: براساس آمار ۳۵ الی ۴۰ درصد از صادرات کفش کشور به صورت مستقیم مربوط به استان قم میشود. از طرفی دیگر بخش عمدهای از کفشهایی که تولید میشود نیز از قم به گمرکات مرزی ارسال و از آنجا به بازارهای خارجی ارسال میگردد این بدین معناست که ۴۰ درصد دیگر از صادرات کفش کشور نیز به صوت غیر مستقیم مربوط به قم میشود براین اساس میتوان قم را به ترمینال صادراتی کفش کشور لقب داد.
سایت نمایشگاه بینالمللی قم پاسخگوی نیاز ما نبود
شعبانزاده در ادامه با اشاره به برگزاری همزمان ۲ نمایشگاه صنعت کفش ایران و قم شوز، خاطرنشان کرد: صنعت کفش در کشور چند سالی است که در مسیر توسعه گام بر میدارد. البته همین موضوع به استان قم هم صدق میکند و علاقهمندان به صنعت کفش گواه این موضوع هستند.
رئیس انجمن کفش ماشینی استان قم تاکید کرد: واقعیت موضوع این است که در نمایشگاه کفش امسال متقاضیان بیشماری جهت حضور در نمایشگاه کفش به ستاد برگزاری نمایشگاه اعلام آمادگی کردند. براساس آماری که به دست آمد به این نتیجه رسیدیم سایت نمایشگاه بینالمللی قم نمیتواند پاسخگوی این میزان مشارکت باشد.
وی افزود: زیرساختهای سایت نمایشگاه بینالمللی قم نمیتوانست میزبان این تعداد مشارکت کننده و بازدیدکننده باشد. البته دوستان ما در این مجموعه سال گذشته نیز به ما قول دادند که زیرساختها را توسعه دهند، اما متاسفانه نتوانستند آنطور که ما توقع داشتیم گسترش دهند.
نگاه توسعهای به صنعت کفش قم داریم
رئیس کمیسیون صادرات کفش ایران تصریح کرد: نگاه انجمن کفش ماشینی نگاه توسعه محور بوده و ما دنبال این بودهایم قم را به جایگاه واقعی خود در این حوزه برسانیم؛ همه دلایلی که توضیح دادم باعث شد این نمایشگاه با نگاه ملی به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب منتقل شود.
وی افزود: واقعیت این است که بازار صنعت کفش در دنیا پویاست و همه کشورهای فعال در این حوزه با یکدیگر درحال رقابت هستند. اگر ما این نمایشگاه را به این جامعی و کاملی در این سطح برگزار نمیکردیم معلوم نبود سرنوشت صنعت کفش کشور عزیزمان به کدام مسیر برود.
محسن سلیمانی دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه صنعت کفش ایران در گفتوگویی کوتاه با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: نمایشگاه صنعت کفش ایران از ۱۸ تا ۲۱ دیماه میزبانی مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با متولیگری انجمن کفش ماشینی استان قم برگزار شد.
وی افزود: هدف ما از برگزاری این نمایشگاه معرفی هرچه بیشتر و بهتر صنعت کفش ایران به ویژه قم به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی بود و به لطف خدا توانستیم ارائه خوبی داشته باشیم.
ثبت آمار ۶۱ هزار بازدیدکننده از نمایشگاه صنعت کفش ایران
دبیر اجرایی ستاد برگزاری نمایشگاه صنعت کفش ایران تاکید کرد: در طول این ۴ روز میزبان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مسئولین محترم دستگاههای دولتی و اجرایی کشور، استاندار قم، مدیران کل دستگاههای دولتی استان قم و سایر بازدید کنندگان بودیم. در پایان ۴ روز حدود ۶۱ هزار بازدید کننده داخلی و خارجی از نمایشگاه صنعت کفش ایران بازدید کردند.
وی افزود: در نمایشگاه صنعت کفش امسال ۶۰۰ غرفهدار از سراسر کشور حضور داشتند که حدود ۲۰۰ غرفهدار از فعالین برتر صنعت کفش استان قم بودند.
دبیر اجرایی ستاد نمایشگاه صنعت کفش ایران با اشاره به حضور تجار خارجی و داخلی در استان مطرح کرد: طبق هماهنگیهای انجام شده اسکان مهمانان در استان قم بوده و وسیله نقل و انتقال آنها برای بازدیدشان از بازار کفش قم و حضور در کارخانجات استان فراهم شده بود.
سلیمانی در پایان گفت: مجموعه ستاد برگزاری نمایشگاه صنعت کفش ایران در طول ماههای گذشته تلاش کرد تا بهترین میزبانی را از بازدیدکنندگان و غرفهداران داشته باشد و بازخوردی که از مشارکت کنندگان گرفتیم نتیجه زحمات مجموعه ما باعث رضایت آنها شده بود.
صابر عمو رسولی مدیرعامل شرکت توسعه نمایشگاههای بینالمللی قم و رئیس ستاد اجرایی نمایشگاه «قم شوز» اظهار کرد: هشتمین نمایشگاه صنعت کفش قم تحت عنوان «قم شوز» از ۱۸ تا ۲۱ دیماه در سایت نمایشگاه بینالمللی قم برگزار شد.
وی افزود: در این نمایشگاه ۴۰ غرفهدار از فعالین صنعت کفش در قم حضور داشتند و توانستند خدمات و محصولات خود را به بازدیدکنندگان ارائه دهند.
رئیس ستاد اجرایی نمایشگاه «قم شوز» در ادامه تصریح کرد: دوره ششم و هفتم نمایشگاه «قم شوز» در سایت نمایشگاه بینالمللی قم در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به همت آقای شعبانزاده و همکارانشان در انجمن کفش ماشینی استان قم برگزار شد.
عمو رسولی خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال انجمن کفش ماشینی به یک باره تصمیم گرفت نمایشگاه صنعت کفش قم را در تهران منتقل کند. باتوجه به عنوان «قم شوز» به صنعت کفش استان اختصاص داشت با رایزنیهایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم توانستیم عنوان مذکور را از آنها بگیریم.
وی ادامه داد: بعد از شنیدن خبر انتقال این نمایشگاه جلسات مختلفی را با حضور مدیران استان و آقای شعبان زاده برگزار و اعلام کردیم که سایت نمایشگاه بینالمللی قم آمادگی برگزاری این نمایشگاه را دارد.
عمو رسولی با اشاره به دلیل جدایی انجمن کفش از نمایشگاه صنعت کفش قم، مطرح کرد: درحال حاضر قم دارای ۳۰۰ الی ۴۰۰ تولیدکننده کفش ماشینی است. واقعیت این است حدود یک سوم این آمار هر ساله آماده حضور در نمایشگاه هستند.
وی ادامه داد:، اما تصور کنیم حتی ۴۰۰ تولیدکننده کفش قمی و غیر قمی هم متقاضی حضور در این نمایشگاه بودند، با این اوصاف سایت نمایشگاه بینالمللی قم توانایی میزبانی از حداکثر ۵۰۰ غرفهدار را داشت.
عمو رسولی خاطرنشان کرد: آقای شعبانزاده معتقد بود میخواهد تولیدکنندگان سراسر کشور را در این نمایشگاه گرد هم آورد؛ بنده هم موافق این دیدگاه هستم، اما نکته قابل توجه این است که نباید نمایشگاه قم را تعطیل میکردند. میتوانستند قم شوز را برگزار و در یک بازه زمانی دیگر نمایشگاه صنعت کفش ایران را برگزار کنند.
رئیس ستاد اجرایی نمایشگاه کفش «قم شوز» با اشاره به همزمانی برگزاری این دو نمایشگاه عنوان کرد: تاریخ ۱۸ تا ۲۱ دیماه در کارگروه توسعه صادرات کشور به نام نمایشگاه کفش قم به ثبت رسیده بود و ما نمیتوانستیم این تاریخ را به زمان دیگری موکول کنیم.
عمو رسولی با اشاره به استقبال تجار داخلی و خارجی از این نمایشگاه گفت: به جز چند غرفهداری که دنبال حاشیهسازی برای نمایشگاه قم شوز بودند؛ باقی غرفهداران از برگزاری این نمایشگاه رضایت داشته و توانستند قراردادهای خوبی منعقد کنند. ما همه تلاشمان را کردیم نمایشگاه «قم شوز» را در حد بضاعت استان قم برگزار کنیم.
وی با اشاره به موضوع عدم فراهمسازی زیرساختهای نمایشگاه بینالمللی قم گفت: به نظرم اینکه دوستان مطرح میکنند نمایشگاه قم زیرساخت لازم را ندارد بهانهای بیش نیست؛ تنها موضوع ما راه دسترسی به نمایشگاه است که استاندار محترم، رئیس دادگستری استان، نمایندگان مجلس پیگیر این موضوع هستند.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه «قم شوز» با اشاره به آمار بازدید تجار و بازرگانان خارجی از این نمایشگاه، اذعان کرد: در طول این ۴ روز حدود ۵۰۰ بازرگان خارجی برای بازدید از قم شوز به این استان سفر کرده و توسط همکاران من در قم اسکان داده شدند.
عمو رسولی ضمن انتقاد از انجمن کفش ماشینی استان قم از عدم شفافیت تصمیم آنها برای انتقال به تهران، گفت: بنده انتقاد بزرگی به آقای شعبانزاده و همکارانشان دارم آن هم این است که آنها درخصوص تصمیم خود مبنی بر برگزاری نمایشگاه در تهران شفافسازی نکردند. آنها جلسات متعددی را با ما برگزار کردند، اما بعدها متوجه شدیم قراردادشان با شهر آفتاب از ماهها قبل منعقد شده و همین موضوع باعث شد زمان برای ما از دست برود.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه «قم شوز» با بیان اینکه صنعت کفش قم توانسته جایگاه خوبی در کشور کسب کند، اظهار کرد: منافع صنعتگران ما در حوزه کفش برای شخص بنده حائز اهمیت بوده و باید به دنبال ارتقای بیشتر آنها باشیم.
وی افزود: اتحاد و همدلی مهمترین دلیل موفیت «قم شوز» در سالهای اخیر بوده و حال هم باوجود دلخوریهایی که ما از انجمن کفش داریم ولی آماده هستیم با آنها برای نمایشگاه سال آینده مذاکره کنیم.
عمو رسولی در پایان خاطرنشان کرد: سایت نمایشگاه بینالمللی قم آماده بازگشت انجمن کفش بوده و ما آمادهایم در اسرع وقت جلسات خود را برای دست یافتن به توافقات مهم در راستای منافع صنعتگران کفش قم برگزار کنیم.
نمایشگاه کفش را محدود به یک استان نکنیم/ کفش قم توانایی رقابت در بازار جهانی را دارد
نمایشگاه صنعت کفش ایران با متولیگری قمیها و هشتمین نمایشگاه «قم شوز» پس از جنجالها و حواشی فراوان به پایان رسید. نمایشگاه شهرآفتاب به اذعان غرفهدارانش توانست عملکرد درخشانی از خود به ثبت برساند.
به نظر میرسد تصمیم انجمن کفش استان قم برای انتقال این نمایشگاه به تهران با نگاه توسعهای و پیشرفت، عاقلانه و موثر بوده و توانسته اهداف مجری این نمایشگاه را محقق کند.
اما نمایشگاه «قم شوز» با حضور مجریان جدید از نظر تعداد غرفهدار و بازدیدکننده کم فروغ بود و همین موضوع میطلبد مدیران استان و مجریان این نمایشگاه برای سال آینده فکری اساسی کنند.
صنعت کفش قم در ریل توسعه و پیشرفت قرار گرفته و میتواند در کنار استانهایی که در این حوزه حرفی برای گفتن دارند رقابت کند. اما نکته مهم این است که این نمایشگاه را نباید به یک یا دو استان محدود کرد. در برگزاری این نمایشگاه باید از ظرفیت فعلی انجمن کفش ماشینی استان بیشتر بهره برد.
نمایشگاه صنعت کفش میتواند در فواصل زمانی مختلف نه تنها در کشور بلکه خارج از کشور نیز برگزار شود. تولید گونههای مختلف کفش ماشینی و صندل در قم امروز زبانزد تجار داخلی و خارجی شده است.
واقعیت این است که رشد این صنعت در قم از کوچه پس کوچههای قم آغاز شده و زنان قمی با هنر دست خود گوشهای از کار این صنعت را به دست گرفتهاند.
حال که قم قطب تولید کفش کشور قرار گرفته است؛ ذرهای کوتاهی در این حوزه میتواند ضرری نابخشودنی به اعتبار و آبروی استان و از همه مهمتر به فعالین این صنعت در قم وارد کند.