علی خزائی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در برنامه صدای دانشجو گفت: ما در تلاشیم تا اردوهای فرهنگی و تربیتی، از جمله راهیان نور و راهیان پیشرفت، را تقویت کنیم. این اردوها نقش مهمی در آگاهیبخشی و تربیت دانشجویان ایفا میکنند.
وی افزود: برنامههای فرهنگی و تربیتی در حوزههای مختلف کشور اهمیت بسیاری دارند. وظیفه ما این است که نظارت و حمایت لازم را برای تقویت این برنامهها انجام دهیم. در حال حاضر، از منطقه پیشوا و در جوار امامزاده جعفر علیهالسلام، این گفتوگو را دنبال میکنیم. مقام معظم رهبری نیز همواره بر اهمیت تقویت ارزشهای فرهنگی و معنوی تأکید داشتهاند.
خزائی در ادامه خاطر نشان کرد: بسیاری از دانشجویان با حضور در اردوهای راهیان نور تجربهای متحولکننده داشتهاند. این اردوها فرصتی فراهم میکند تا جوانان از نزدیک با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا شوند. من خود شاهد بودهام که چگونه برخی از همکلاسیهایم با شرکت در این اردوها شناخت عمیقی از ارزشهای انقلاب و جنگ تحمیلی پیدا کردند. اشتیاق و تأثیر این برنامهها در ارتباط دانشجویان با شهدا و باورهای انقلاب اسلامی غیرقابل انکار است.
وی در ادامه بیان کرد:علاوه بر راهیان نور، اردوهای راهیان پیشرفت نیز دستاوردهای قابل توجهی داشتهاند. برای مثال، بازدید از سازمان انرژی اتمی تأثیر عمیقی بر همکاران ما گذاشت و این نشاندهنده قدرت این نوع فعالیتها در افزایش آگاهی و انگیزه افراد است.
خزائی گفت: اما مسئلهای که همواره با آن مواجه هستیم، کمبود بودجه و امکانات است. بسیاری از دانشجویان متقاضی شرکت در این اردوها هستند، اما محدودیتهای مالی اجازه نمیدهد همه آنها اعزام شوند. بهعنوان نمونه، برای یک اردوی راهیان پیشرفت، ۲۰۰ نفر ظرفیت در نظر گرفته شده بود، اما بیش از هزار نفر ثبتنام کردند. این نشاندهنده علاقه و نیاز گسترده به چنین برنامههایی است.
وی در ادامه بیان کرد: در جلسات اخیر کمیسیون آموزش مجلس نیز این موضوع بهصورت جدی مطرح شد. نمایندگان مجلس خواستار افزایش بودجه و امکانات برای گسترشاین فعالیتها شدند.
هرچند برنامهریزیهای فرهنگی باید با دقت و از دل اعتقادات شکل بگیرد، اما حقیقت این است که بدون تأمین منابع کافی، دستیابی به اهداف فرهنگی دشوار خواهد بود و امیدواریم با حمایتهای کمیسیون آموزش مجلس و همکاری مدیران فرهنگی وزارت علوم، بتوانیم این برنامهها را گسترش دهیم و تاثیرات مثبتی بر جامعه دانشجویی و نسل آینده داشته باشیم.