آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۵۷۶۱۰
در آئین گرامیداشت روز استاد مطرح شد؛

یزدانی: شهید مطهری، پرچمدار عقلانیت و آزاداندیشی در دانشگاه‌های کشور است

در گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مطهری، بر لزوم استمرار اندیشه‌های ایشان و نهادینه‌سازی فرهنگ نقد و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تأکید شد.
یزدانی: شهید مطهری، پرچمدار عقلانیت و آزاداندیشی در دانشگاه‌های کشور است

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ عباس یزدانی، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران گفت: سالگرد آیت‌الله استاد مرتضی مطهری را گرامی می‌دارم و روز معلم را به تمامی استادان ارجمند تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. افتخار می‌کنیم که سالروز شهادت استاد برجسته دانشکده الهیات و دانشگاه تهران به‌عنوان روز معلم نام‌گذاری شده است.

وی افزود: در ۱۲ اردیبهشت ۵۹، استاد مطهری توسط جریان افراطی‌گری، خشونت، تحجر و جمود فکری ترور شدند و در خون خود غلتیدند و به رفیع شهادت نائل آمدند. شهید مطهری در دو جبهه همواره مبارزه علمی می‌کردند: از یک‌سو با تحجر و جمود فکری و افراطی‌گری، و از سوی دیگر با تفکر سکولار که در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در دانشگاه‌های کشور سایه افکنده بود. مطهری پرچمدار تفکر عقلانیت، آزاداندیشی و نواندیشی دینی بود، تا جایی که بر اساس یکی از اسناد دانشکده الهیات، استاد مطهری در بهمن ۵۷ در همین دانشکده سخنرانی کرده و می‌فرمایند: "من به شورای دانشکده نامه نوشتم و به‌طور جدی پیگیر هستند که در دانشکده الهیات، مارکسیست باید یک استاد مارکسیست تدریس کند، نه استاد مسلمان؛ و من هم اسلام بگویم و دانشجو قضاوت کند.

یزدانی در ادامه بیان کرد: دانشکده الهیات به‌دلیل حضور استادان نواندیشی چون شهید مطهری و شهید مفتح همواره پرچمدار تفکر عقلانیت، نقد، گفتگو، تضارب آرا و آزاداندیشی بوده است. امروز این رسالت بر دوش ما قرار گرفته است تا پرچم آزاداندیشی را بر زمین نگذاریم و آن را پاس داریم تا دانشگاه‌های ما دارای شادابی و نشاط علمی باشند.

رئیس دانشکده الهیات گفت: باور من این است که نشاط علمی و شادابی علمی زمانی در دانشگاه‌های ما محقق می‌شود که این محیط‌ها محل تبادل افکار و اندیشه‌ها باشند، جایی که نقد و گفتگو بخشی از فرآیند علمی باشد. نقد لازمه طراوت و پویایی علم است و در اثر آن، آرا و اندیشه‌های ناب ظهور و بروز پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: گر در جامعه ما علوم انسانی و علوم اسلامی تحول مطلوبی نداشته است، به‌دلیل نبود فرهنگ نقد و گفتگو در جامعه ماست. این فرهنگ باید نهادینه شود و رسالت ما دانشگاهیان است که آن را در جامعه گسترش دهیم.

یزدانی گفت: جناب آقای سیمایی، عرض کنم که اگر به دنبال تحول علوم انسانی و اسلامی هستیم، باید زمینه‌ها و ملزومات این تحول را فراهم کنیم یا تقویت نماییم. به‌طور خلاصه، برخی از این ملزومات عبارتند از به رسمیت شناختن نظرها و صداهای مختلف علمی به‌جای نظر رسمی و تک‌صدایی نهادینه شدن فرهنگ نقد و گفتگو در دانشگاه‌ها و آزادی عقیده و آزادی بیان و قطعاً آزادی پس از بیان؛ برداشتن خطوط قرمز کاذب در پژوهش و تحقق حریت و آزاداندیشی است با فراهم آوردن یا تقویت این ملزومات، می‌توانیم شادابی و نشاط علمی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم و از این طریق تحول علوم انسانی و اسلامی را محقق سازیم.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار