به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، سید جمال الدین سجادی صبح امروز در همایش سالانه اداره های بازرسی و ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که در مشهد در حال برگزاری است، در خصوص فعالیت های دفتر بازرسی و ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی تصریح کرد: کار این دفترهای بازرسی چند وجهی است اما مسئله ارتقای کیفیت مهم ترین وظیفه ماست.
وی با بیان این که در بیان قوی هستیم اما در عمل ضعیف، گفت: کیفیت را وقتی می خواهیم بالا ببریم بایستی بر عملکرد سرمایه گذاری و ارزیابی کنیم.
مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با تاکید بر تفاوت عملکرد و کارکرد تصریح کرد: کارکرد همین چیزی است که ما انجام می دهیم، یعنی هرچه خودمان می خواهیم و مطابق میلمان است را انجام داده و در نهایت گزارشش را ارائه می دهیم.
سجادی ادامه داد: اما عملکرد یعنی یک برنامه، هدف و استراتژی تعیین شده است که طبق آن ها عمل می کنیم تا اگر کسی در آینده خواست، بتواند آن ها را ارزیابی کند.
وی با بیان این که در ارزیابی و عملکرد دو هدف دنبال می شود، گفت: هدف اول برای این است که فرد یا گروه کارشان را به درستی انجام بدهند و هدف دوم ارتقای کیفیت خدمات و عملکرد آن هاست.
مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با تاکید بر این که ارائه خدمات با کیفیت خوب، حق جامعه و فرد است و در هر جامعه بشری باید این حق رعایت شود، ادامه داد: توقعی که از نظام آموزشی و دانشگاهی می رود این است که با تفکر علمی، راه را کج نروند و در منابع علمی تحقیق کنند تا راه کارهایی برای این پیدا شود.
سجادی افزود: وقتی به افراد می گوییم کیفیت را زیاد کنیم اولین درخواست هایشان در مورد بودجه، تکنولوژی و نیروی انسانی است؛ در حالی که کیفیت شاید به این موارد بستگی داشته باشد اما همیشگی نیست.
وی با تاکید مجدد بر جستجو در روش های علمی، تصریح کرد: خدمات سلامت کیفی است، نه کمی؛ لذا وسیله متریک برای اندازه گیری آن نیست و یک قدرت خلاق باید پاسخگوی روش های پرسش نامه ای باشد، در غیر این صورت تنها یک کاغذ سیاه است.
مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت در پایان خطاب به بازرسان این دفاتر در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: ضروری ترین کار، یافتن های پارامترهای متریک برای اندازه گیری کیفیت است و الزامی به این روش پرسش نامه ای نیست.