به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، دکتر عبدالحسین خسروپناه صبح امروز در همایش «سیاستگذاری علم و فناوری در دانشگاه اسلامی» که در دانشگاه شریف برگزار شد، با تاکید بر ضرورت و اهمیت تحول در علوم انسانی گفت: تحول در علوم انسانی باید به صورت تدریجی اتفاق بیافتد و با شتابزدگی نمیتوان با این مسئله برخورد کرد؛ چرا که یک حرکت دفعی نیست.
وی تحول را جزئی از هویت علم دانست و تاکید کرد: اگر کسی با تحول در علوم مخالفت کند با علم مخالفت کرده است.
دبیر علمی همایش سیاستگذاری علم و فناوری در دانشگاه اسلامی گفت: تحول تدریجی در علم باید در سه ساحت بهینه سازی، بومیسازی و اسلامی سازی اتفاق بیافتد.
خسروپناه ساحت بهینه سازی را ناظر بر شناسایی و آسیبشناسی وضعیت علوم انسانی در کشور دانست و بیان داشت: باید در قدم اول تحول مشخص کنیم قصد شناخت و تغییر چه چیزی را داریم و با روشنکردن ابعاد مختلف مسئله علوم انسانی و نیازهای جامعه به سمت دو ساحت دیگر حرکت کنیم.
وی در ادامه گفت: در بخش بومیسازی باید به موضوعات بومی و نیازهای ایران پرداخت و با شناخت مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و انسانی به سراغ نظریات بومی و مناسب برای حل آن مسائل رفت.
دبیر علمی همایش سیاستگذاری علم و فناوری در دانشگاه اسلامی، روشنشدن اضلاع علوم انسانی، رفتاری و اجتماعی را شرط شناخت ابعاد اسلامیسازی علوم دانست و گفت: علوم رفتاری و اجتماعی دارای سه ضلع توصیف انسان تحقق یافته، توصیف انسان مطلوب، و تغییر انسان مُحَقق به انسان مطلوب هستند.
خسروپناه ادامه داد: این سه ضلع ناظر به نقش توصیفی و تجویزی علوم اجتماعی است که تعاریف موجود مبنی بر تماشاگر بودن جامعه شناسی و جامعه شناس را به چالش میکشاند و آنها را به بایدها و نبایدها و اصول تجویزی پیوند میدهد.
وی گفت: زمانی علوم انسانی میتواند از انتظار خارج شده و کاربردی شود که در ضلع توصیف انسان محقق نظریهها را بومی کند.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ضمن تاکید بر ریشهدار بودن و عمق بحث علم دینی بیان داشت: اسلامیسازی علوم انسانی بحث جدیدی نیست و از سال 1980 در واشنگتن و دیگر نقاط جهان عدهای از اندیشمندان به این مسئله پرداختهاند و هزاران کتاب و مقاله در این رابطه تولید کردهاند.
خسروپناه در خصوص معنای اسلامیسازی علوم گفت: منظور از اسلامیسازی علوم توصیف انسان مطلوب با استفاده از منابع اسلامی یعنی قرآن، سنت و عقل است.
وی در پایان چهارشاخه فرهنگسازی، نقد، تولید نظریه و ترویج نظریه را چهار مرحله اجرایی اسلامی سازی علوم دانست.