به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، علیرضا کلیدری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل اتاق مدیریت آموزش و پرورش شهرستان قوچان تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان بصورت متمرکز در تهران و در استان ها بصورت دو پردیس خواهران و برادران در آیین نامه ذکر شده است اما در هیچ شهرستانی واحدی از این دانشگاه قرار ندارد.
وی ادامه داد: تاسیس یک واحد از این دانشگاه نیازمند یک فرآیند بلند مدت است اما شهرستان قوچان هیچگونه مشکلی را برای تأسیس این واحد دانشگاهی ندارد و ما بصورت جدّی به دنبال این موضوع خواهیم بود.
کلیدری در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعامل با دانشگاههای سطح شهر گفت: هدف ما آشنایی دانشآموزان با مراکز دانشگاهی شهرستان قوچان است تا دانشآموزان کنکوری هنگام انتخاب رشته به جای رفتن به شهرهای دیگر در همین دانشگاه فنی و مهندسی یا دانشگاه آزاد قوچان ادامه تحصیل دهند.
وی افزود: اگر دانشآموزان شهر خود را برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر انتخاب کنند آموزش بالاتر رفته و دیگر نیاز به پرداخت هزینههای اضافی از جمله اقامت در خانههای دانشجویی یا رفت و آمد نیست و از بروز بسیاری مشکلات دیگر جلوگیری میشود.
رئیس آموزش و پرورش قوچان تصریح کرد: همه انسانها در انجام همه امور زندگی خود به دنبال پژوهش هستند و موضوع پژوهش روز به روز با شئونات زندگی آدمی عجین میشود.
وی اضافه کرد: با این نگاه که دانشآموزان افرادی پرسشگر بوده و آشنایی آنها را رویکردهای نوین آموزشی برنامه بازدید از کارگاهها، آزمایشگاهها و محیط دانشگاه آزاد قوچان را برای آنها برنامه ریزی کردیم تا آنها با مراکز دانشگاهی شهرستان قوچان بیشتر آشنا شوند.
کلیدری پیرامون موضوع نخبه پروری و اهمیت به این دانشآموزان در قوچان اذعان داشت: یکی از شاخصهای اصلی در قوچان نیروی انسانی است و در گذشته نیز در همه زمینه ها افراد شاخص و صاحب نامی وجود داشته و دارند حتی سرداران بزرگ هشت سال جنگ تحمیلی؛ بنابراین قوچان دارای شرایط خاصی در این زمینه میباشد.
وی ادامه داد: براساس عدالت آموزش باید آموزش بصورت یکسان برای همه وجود داشته باشد بنابراین با تاسیس مدارس تیزهوشان دانش آموزان نخبه و با استعداد وارد این مدارس شده و تحصیل میکنند که تاکنون دانش آموزان مدارس تیزهوشان طرحهائی را ارائه داده که ثبت اختراع شدهاند.
رئیس آموزش و پرورش قوچان با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در بجنورد پیرامون فرهنگ اسلامی تاکید کرد: آموزش و پرورش به تنهایی متولی فرهنگ نیست و نیاز به کمک بخشهای دیگر دارد اما اگر بتوان به منویات مقام معظم رهبری جامعه همل پوشانده و به آن شعاری نگاه نکنیم در رفتارها تغییر ایجاد خواهد شد.
وی یادآور شد: مدرسه، خانواده، جامعه و رسانه سه منبع مهم یادگیری هستند که اگر منویات مقام معظم رهبری به درستی اطلاع رسانی شود و خود پای آن فرهنگ اسلامی بوده و آن را منتقل نماییم نشان خواهیم داد که دانشآموز ما تربیت یافته جمهوری اسلامی و یک انسان آزاد است.
خبرنگار بخش مهمی از بخش یادگیری است
وی درباره نقش خبرنگار و رسانه در جامعه و مدرسه گفت: باتوجه به شرایط ویژه و تأثیرگذار آموزش و پرورش، خبرنگار نقش مهمی از محیط یادگیری بوده و اطلاع رسانی تاثیر مستقیم در آینده نظام و کشور را داراست.
رئیس آموزش و پرورش قوچان خاطرنشان کرد: رسانه ها هم سنگ و همراه با منابع یادگیری مثل خانواده، مدرسه بوده و دانشآموزان تنها از مدرسه و معلم یاد نمی گیرند بلکه از رسانه نیز یاد می گیرند.
وی با اشاره به جایگاه تعلیم و تربیت در گذشته و حال گفت: جایگاه تعلیم و تربیت و نقش آن در گذشته تاریخی چه در بخش ملیت و ایرانیت و چه در حوزه اسلامیت و گزاره های اسلامی وجود داشته و اهمیت این موضوع را ثابت می کند که بشر در عصر دانائی زندگی می کند.
وی آمار دانشآموزان را سیال دانسته و گفت: آمار دانش آموزان در مقاطع ابتدائی، راهنمائی، متوسطه(نظری)، متوسطه(کاردانش-فنی و حرفهای-بازرگانی) و استثنائی 34353 نفر و 3263 نفر پرسنل حقوق بگیر در این مقاطع مشغول به فعالیت می باشند.
کلیدری قوچان را از نظر تنوع مدارس کامل دانسته و گفت: در قوچان 11 نوع مدرسه از جمله ایثارگران، تیزهوشان، دولتی عادی، دولتی مشارکتی، عشایری، غیر دولتی، راه دور، شاهد، نمونه دولتی، هیئت امنائی و مدرسه صدرا وابسته به سازمان تبلیغات وجود داشته و فقط مدارس امام رضا(ع) در این شهرستان وجود ندارد که باتوجه به موقوفات موجود به دنبال تاسیس این مدارس در شهرستان نیز هستیم.
وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان از مهمترین اولویت های ما بوده و ما به دنبال آن هستیم تا قوچان به طراز واقعی خود برسد.
لازم به ذکر است در این جلسه از تمامی خبرنگاران شهرستان قوچان دعوت به عمل آمده بوده اما فقط خبرنگاران روزنامه قدس، خبرگزاری دانشجویان و خبرگزاری دانشجو حضور داشته و متأسفنه بقیه خبرنگاران حضور نداشتند.