به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، سعید احدیان، سردبیر روزنامه خراسان امروز در مناظره با محمد مهدی برادران، از شهرداری مشهد در خصوص مسائل سیاسی اجتماعی پایتخت معنوی ایران در دانشگاه آزاد مشهد، با انتقاد از بافت پیرامون حرم مطهر رضوی گفت: بافت فرسوده حرم مطهر سالهاست که تکانی نخورده، اما هماکنون در حال ساخت و ساز است و به مراکز تفریحی روی آوردهایم.
وی با بیان اینکه آنچه در ساختمانسازی مشهد دیده میشود متناسب با هویت اسلامی ایرانی نیست، به بافت شهر پاریس و مدینه با هویت مشخص و مستقل اشاره و تصریح کرد: ساختمانی که در مشهد ساخته میشود باید رویکرد اقتصادی، گردشگری، اقامتی، تجاری، تفریحی و خدماتی داشته باشد.
احدیان با بیان اینکه مدینه از نظر معماری هویتی برای خود تعریف کرده است، اما ما در مشهد هویتی نداریم و هر کسی کار خودش را انجام میدهد، خاطرنشان کرد: در قرن بیست و یکم که قرن تکنولوژی است باید معماری مشهد در ساختمان ها دیده شود.
سردبیر روزنامه خراسان با بیان اینکه فعالیتهای شهرداری مشهد قابل دفاع است، احساس هویت مشهد را کمک به توسعه شهر دانست و با اشاره به سند چشمانداز مشهد و مصوبه قانونی شورای شهر در این خصوص گفت: اسناد بالادستی که ما داریم نشان میدهد شهرداری این سند را نمی پذیرد.
وی با اشاره به اینکه مشهد پایتخت معنوی ایران است، بیان داشت: این سوال که مشهد در تمدن نوین چه جایگاهی دارد، باید در سند چشمانداز پاسخ داده شود.
سعید احدیان، سردبیر روزنامه خراسان امروز در مناظره با محمد مهدی برادران، از شهرداری مشهد در خصوص مسائل سیاسی اجتماعی پایتخت معنوی ایران در دانشگاه آزاد مشهد، با انتقاد از بافت پیرامون حرم مطهر رضوی گفت: بافت فرسوده حرم مطهر سالهاست که تکانی نخورده، اما هماکنون در حال ساخت و ساز است و به مراکز تفریحی روی آوردهایم.
وی با بیان اینکه آنچه در ساختمانسازی مشهد دیده میشود متناسب با هویت اسلامی ایرانی نیست، به بافت شهر پاریس و مدینه با هویت مشخص و مستقل اشاره و تصریح کرد: ساختمانی که در مشهد ساخته میشود باید رویکرد اقتصادی، گردشگری، اقامتی، تجاری، تفریحی و خدماتی داشته باشد.
احدیان با بیان اینکه مدینه از نظر معماری هویتی برای خود تعریف کرده است، اما ما در مشهد هویتی نداریم و هر کسی کار خودش را انجام میدهد، خاطرنشان کرد: در قرن بیست و یکم که قرن تکنولوژی است باید معماری مشهد در ساختمان ها دیده شود.
وی با طرح این سوال که در سند چشم انداز مشهد و مصوبه قانونی شورای شهر که شنیدم مورد پذیرش شهر داری نیست گفت: زائر در این سند کجاست؟ جایگاه پایتخت معنوی ایران در تمدن نوین اسلامی کجاست؟ این سوالات باید در سند چشم انداز پاسخ داده شوند.
احدیان با بیان اینکه مشهد باید نماد تمدن نوین اسلامی باشد گفت: این ظرفیت در مشهد وجود دارد اما اکنون ظرفیت های آن جای دیگری می رود.
سردبیر روزنامه خراسان بیان داشت: ساختمان سازی و معماری هویت ایرانی و اسلامی داشته باشد گفت: در این نگاه مجتمع تفکر شیعی و نماد سازی بصری انقلابی اعتقادی مذهبی تاثیرگذار باید در مشهد دیده شود.
وی با بیان اینکه مدینه و پاریس دارای هویت مشخص و مستقل هستند گفت: بناهایی که در مشهد ساخته می شوند رویکرد اقتصادی، گردشگری و با کاربرد تحاری، تفریحی، اقامتی و خدماتی دارند مجموعه فرهنگی مشهد کجاست؟ موزه و مرکز ترویج اندیشه اسلامی در مشهد کجاست؟ هم اکنون دو مسجد در میدان شهدا بازسازی شده است و کارهای کوچک مثل فرهنگسراها بسیار جزئی هستند ما خروجی در فعالیت های فرهنگی نمی بینیم؟
وی افزود: آیا نباید ساخت و سازهای اطراف حر م مطهر متفاوت با بقیه قسمت های شهر باشد؟
احدیان با اشاره به بی توجهی کامل به پیوست فرهنگی در اموزر شهر مشهد گفت: کارشناس در مسائل فرهنگی داریم اما نگاه اسلامی نداشتیم.
سردبیر روزنامه خراسان با طرح این سوال که وجود هتل های بسیار اطراف حرم مطهر اختلاف طبقاتی را موجب نیم شود بیان داشت: اکثر افرادی که از شهرها و استان های کشور به مشهد می آیند از قشر محروم جامعه هستند و باید فکری براری آنها شود آیا تاکنون مراکز تجاری با نوع ورود اینگونه زائرین تعریف شده است؟
احدیان ساختن شهر آرمانی مشهد را وظیفه همه دانست و خاطرنشان کرد: ما در قبال انجام ندادن وظیفه مسئولیم.
زائر پیامبر امام رضا(ع) و تفکر انقلابی است
سردبیر روزنامه خراسان با بیان این مطلب که زائر با حضور در مشهد به نوعی پیامبر امام رضا(ع) و تفکر انقلابی محسوب می شود ابراز داشت: اگر قرار است موزه دفاع مقدس در مشهد باشد باید به گونه تاثیرگذار قرار گیرد.
احدیان چشم انداز اجرایی روشن، دقیق و نقشه عملکردی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: این چشم انداز باید به تائید رهبر معظم انقلاب برسد ، اشکالات آن گرفته شود ، سند تودین و میثاق همه مسئولین استانی باشد ف این موضوع با وزن گرفتن تعلق بودجه می گیرد و مجلس نیز در این راستا حمایت های لازم را انجام می دهند.
در ادامه این مناظره یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد با طرح این سوال از احدیان که چرا برای وقف دانشگاه آزاد و در زمان فتنه موضعی در روزنامه خراسان دیده نشد و چرا حضور در دانشگاه آزاد در زمان جاسبی در دوران فوق لیسانی نداشتید گفت: تمام مواردی که مطرح شد اسنادش موجود است در زمان سکوت فتنه این روزنامه مطالب متعددی نوشت حتی این روزنامه در زمان حادثه کوی دانشگاه تهران نوشت که عده ای لباس شخصی رفتند و چوبش را نیز خوردیم، اگر نگاهی به تعداد مقالات نوشته شده در زمان فتنه در این روزنامه بیندازید متوجه موضع ما خواهید شد.
وی تاکید کرد: من تاکنون ندیدم دفاعی از دروغ بودن تقلب در این روزنامه انجام شود.
احدیان در ادامه این پاسخگویی به طرح سوال وقف دانشگاه آزاد اشاره و تصریح کرد: در این مسئله عده ای به دنبال بهره برداری سیاسی بودند قرار بود دانشگاه آزاد بعد از تغییرات همین باشد یا نه؟ ما در معادلات سیاسی به کسی سواری نمی دهیم و موضع نگرفتیم چون آن را بازی سیاسی می دانستیم اما تمام اخبار مربوط به این امر را پوشش دادیم.
وی در ادامه در خصوص عدم حضورش در سر کلاس های دانشگاه آزاد علی رغم دانشجوی کارشناسی ارشد بودن در این دانشگاه گفت: من در دوران فوق لیسانس در تمام کلاس ها حضور داشتم و حتی پایان نامه ام را با اساتیدی از این دانشگاه به پایان رساندم که جزء بهترین پایان نامه ها شد.
احدیان همچنین در ادامه پاسخ به این سوال گفت: مهاجری دوسال است که از روزنامه خراسان رفته و اکنون در این روزنامه حضور ندارد اطلاعات این دانشجو به روز نیست چرا بعضی ها بدون اشراف بر مسائل و انصاف نقد می کنند؟
شکاف طبقاتی 17 برابری در کلان شهرها
مهدی برادران با بیان اینکه بعضی ها اصل پیشرفت را منکر می شوند گفت: نمی توانیم نیازهای اقشار اجتماعی را نادیده بگیریم و از عرصه های مختلف بگذریم، ساختن شهرها وظیفه ماست.
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد بیان داشت: در حوزه قطار شهری کشورهایی150 سال پیش این نوع حمل و نقل را داشته اند و این مسئله با تامل نمی شود حرکت ما مانند قطاری است که عده ای سعی می کنند سنگ پرانی داشته باشند.
وی با بیان اینکه هم اکنون 19 برنامه و 270 عملیات در حال انجام در مشهد داریم با اشاره به دو بافت نو و سنتی در مشهد خاطرنشان کرد: تفاوت مشهد با شهرهای دیگر در تک هسته ای بودن آن و داشتن یک قطب اصلی با محوریت امام رضا(ع) است ما نمی توانیم برای این شهر قطب دیگری را تعریف کنیم.
برادران با بیان اینکه ترافیک مشهد پیچیده تر از تهران است گفت: متاسفانه بیشترین آمار فساد و اعتیاد در بافت فرسوده مشهد است شهر مشهد تنها یک کانون هسته ای دارد و ما مخالف دو هسته ای شدهن آن هستیم.
وی همچنین با اشاره به حضور 1.5 میلیون زائر خارجی در مشهد گفت: این افراد برای خرید سوغاتی نیز وقتی را در نظر می گیرند و ما با داشتن یک تولید خوب می توانیم به آنها خدمات ارائه دهیم.
وی با اعلام این مطلب که من موافق اماکن تجاری و اقامتی هستم با انتقاد از نوشتن برخی مطالب در سایت ها که داشتن استخر و مراکز تفریحی را از بین برنده فضای معنویت مشهد بیان کردند خاطرنشان کرد: اگر ساخت دو پروژه باعث از بین رفتن فضای معنویت می شود این توهین است.
برادران با تاکید بر این مهم که مشهد می تواند نماد تمدن سازی اسلامبی باشد با انتقاداز عملکرد تشکل های فرهنگی گفت: این تشکل ها کم کارترین و پرمدعاترین تشکل ها هستند.
وی افزود: ما در مشهد فقر موزه داریم زمین در کوهسنگی داده شده اما هنوز ساخته نشده است حتی هنوز محتوایی برای این موزه دیده نشده است.
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد با اشاره به مشکلات متعدد موجود در پایتخت معنوی ایران تصریح کرد: در مشهد شاهد اعتیاد، بیعدالتی، فقر، تبعیض هستیم، ضمن اینکه شکاف 17برابری طبقاتی نیز از دیگر مشکلات موجود در این کلانشهر است و این در حالی است که شاخص این شکاف در تهران 10برابر است، علاوه بر اینها مشکلات مهاجرت اتباع بیگانه و تبعات آن نیز از دیگر مشکلاتی است که در کلانشهر مشهد با آن دست به گریبان هستیم.
برادرانوجود نحلههای فکری نامناسب و تحجری و تفکرات روشنفکری غیردینی و که با انقلاب اسلامی فاصله دارد را از دیگر چالشهای بزرگ در شهری همانند مشهد دانست.
یکی از دانشجویان با طرح این گله که چرا شهردار مشهد در برنامه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه آزاد مشهد حضور نمی یابد ادامه داد: تکلیف 826 میلیون برای دفتر حوزه ریاست شهردار مشهد چه بود؟
برادران گفت: من اطلاعی از این موضوع ندارم که شهردار مشهد حضور داشته یا نه اما شهردار مشهد در جمع دانشجویان حضوری مستمر دارد.
وی همچنین با نخ نما دانستن ماجرای 826 میلیون دفتر ریاست شهردار مشهدگفت: پاسخ این سوال عیان است من متاسفم که این تشکل دانشجویی به این مسئله که پاسخ داده شده دوباره استناد می کند.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سکولار شدن معماری بیان داشت:من از اصل پاسخگویی فراری نیستم مگر می شود گره زدن آجر و کاشی را جدایی دین از سیاست دانست.
برادران در خصوص نظارت بر عملکرد شهرداری گفت: شهرداری حسابرسی رسمی می شود.