دبیر جامعه وعاظ تهران گفت: سیدجمال الدین را نزد شاه آوردند و شاه به او گفت که چیزی از ما بخواه، سید جمال الدین در جواب گفته بود ...
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام شجونی امروز در همایش «سردار غیرت و بصیرت» که به مناسبت سالگرد شهادت شهید سیدمجتبی نواب صفوی در مشهد برگزار شد، با اشاره به ریشه دار بودن درد دین در وجود شهید نواب خاطرنشان کرد: دردمندی، دلیل اصلی تقلید انقلابیون از شهید نواب بود.
وی با اشاره به آیات قرآن و وجود صداقت در انسانهای مومن گفت: مثلا آن کسانی که در برنامهها و جلسات برنامهریزی میکنند، انسانهای دردمندی هستند که برای حل مشکلی دور هم جمع شدهاند؛ مانند دوران صدر اسلام که چهار نفر از مومنان گرد هم آمدند و خواستند برای کاستن آزاری که به پیامبر وارد میشد فکری کنند؛ که آنها عبدالله بن حارث، حمزه سیدالشهدا، جعفر طیار و علیابن ابی طالب (ع) بودند و نمونه اصلی انسانهای دردمند هستند که البته دلخوشی پیامبر نیز بودند. آنها در جنگهای مختلف به شهادت رسیدند تا آخر آنها که امام علی (ع) بود و در مسجد، به دست خوارج شهید شد.
دبیر جامعه وعاظ تهران با اشاره به زندگی جمالالدین اسدآبادی به عنوان یکی از انسانهای دردمند دوران معاصر بیان داشت: سیدجمال الدین را نزد شاه آوردند و شاه به او گفت که چیزی از ما بخواه، جمال الدین در جواب گفته بود دو گوش شنوا از شما میخواهم، که باعث عصبانیت شاه شد. سیدجمال الدین تسبیحاش را در دست گرفت و با آن بازی میکرد که یکی از حاضران به اعتراض درآمد که نزد شاه با تسبیحت بازی نکن و ایشان گفته بود شاه با 16 کرور آدم بازی میکند، من با تسبیح خودم بازی نکنم؛ این نمونه روحانی دردمند است.
تلاش رضاخان برای حذف چادر برای چه بود؟
شجونی قانون حذف حجاب و منع استفاده روحانیون از عبا و عمامه در دوران رضاخان را از یک نوع دانست و افزود: ریاست خانه بر عهده زنان و اداره جامعه، وظیفه روحانیون است و رضاخان با این کار میخواست با هر دوی اینها مبارزه کند. چون مادری که چادری باشد دخترش هم مانند او خواهد شد و اگر جامعه نیز روحانی بیدرد داشته باشد، امیدی به حیات آن جامعه نیست.
وی در تشریح مبارزه رضاخان با روحانیون گفت: رضاخان جوانها را در گراند هتل جمع میکرد و با پول نفت به آنها چلو کباب میداد تا ایرج میرزا و عشقی، به روحانیون و حجاب توهین کرده و آنها را به بدین وسیله تشویق می کرد و این مسئله تا دوران آیت الله کاشانی و توهین به ایشان در کوچه و بازار ادامه داشت.
دبیر جامعه وعاظ تهران با اشاره به شگرد جبهه ملی در مواجهه با روحانیون تصریح کرد: شگرد جبهه ملی این بود که از نردبان روحانیت بالا می رفتند و پس از عبور، پلکان را می شکستند؛ یعنی از آیت الله کاشانی در ملی شدن صنعت نفت استفاده کردند و پس از آن، هنگامی که ایشان به حمایت نیاز داشتند، وی را تنها گذاشته و حتی به او توهین کردند؛ اینها افرادی بودند که بعدها در کابینه زاهدی قرار گرفتند و پستهای قبول کردند.
شهید نواب صفوی دردمند بود
حجت الاسلام شجونی با اشاره به ایستادگی شهید نواب صفوی در برابر نظام ستمشاهی گفت: او با فقر و گرسنگی به مبارزه میپرداخت که این نشان دردمندی او بود و میگفت مسلمان باید دردمند باشد.
وی با اشاره به خانهنشین شدن آیت الله کاشانی بیان داشت: آیت الله کاشانی در یک دوره رئیس مجلس بود و در یک دوره دیگر توسط مصدق خانه نشین شد و ما امروزه در مملکت، امثال آیت الله کاشانی و نواب صفوی کم داریم که این طور دردمند باشند. حتی کسانی که دور امام بودند، صاحب خانه و مقام شدند ولی به نماینده امام کمک نکردند.
دبیر جامعه وعاظ تهران با اشاره به سادهزیستی امام خمینی (ره) یادآور شد: امام خمینی (ره) در روزهای اول ورود به تهران گفتند دو روز وقت دارید تا خانهای فقیرانه برای من پیدا کنید، وگرنه من به قم باز میگردم.
شجونی با اشاره به وجود بیداری اسلامی منطقه بیان داشت: کسانی که میگویند این بیداری از نوع انسانی است و اسلامی نیست، احمقاند و این مسئله از وضعیت بچههای مصر و سایر کشورها مشهود است. البته زمینه این اتفاق در گذشته نیز وجود داشت. زمانی که در اوایل انقلاب، گزارش سفر به لیبی و مصر را به امام خمینی (ره) می دادم و از وقوع انقلاب برای ایشان سخن میگفتم، امام با گفتن انشاءالله و صورت خندان خود، حرف من را تأیید میکردند.
وی گفت: افرادی که دم از انتخابات آزاد میزنند، قصد دارند تا چوب لای چرخ انقلاب و حرکت آن بگذارند و به آنها باید گفت مگر شما که قبلا رئیس جمهور شدید با انتخابات آزاد بر سر کار نیامدید، شما نیز همانند کوفیها علی زمان خود را تنها میگذارید.