به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، فرخ مجیدی، مدیر فیلمبرداری سینمای ایران روز گذشته در نشست «بررسی سینمای دیجیتال» که در سالن سینمایی اصغرزاده مجتمع فرهنگی- هنری امام رضا (ع) مشهد برگزار شد، در خصوص تاریخچه دیجیتال و نحوه نمایش آن تصریح کرد: در سال 1999 میلادی در لس آنجلس فیلم سینمایی جنگ ستارگان اپیزود اول خود را به صورت دیجیتال و برای اولین بار در تاریخ سینمای دنیا توسط کارگردانش «لوکاس تپل» از سینماهای این شهر پخش شد، البته بخشی از این فیلم دیجیتال بود و این موضوع باعث شد تا سیستم دیجیتال سینما را متحول کند.
وی با اشاره به این نکته که دیجیتال شدن فیلم های سینمایی در آن زمان با استقبال مردم مواجه نشد، افزود: اما این کار باعث نشد تا کارگردان فیلم «جنگ ستارگان» ناامید شود و وی همچنان این روش را پیگیری و ادامه داد تا جاییکه در سال 2000 میلادی اپیزود دوم جنگ ستارگان که به صورت نیمه دیجیتال بود به سینماها آمد، در سال 2001 در حالی اپیزود سوم این فیلم روی پرده های سینما بود که برای تصویربرداری آن از دوربین دیجیتال F900 استفاده شد و بخشی از فیلم دیجیتال بود که با بخش های دیگر آن ترکیب شد.
فیلمبردار فیلم های «نارنجی پوش» و «آسمان محبوب» با بیان این مطلب که کمپانی «تگزاس اینسومتر» سازنده این دوربین بود، ادامه داد: این کمپانی نه تنها هیچ رقیبی به غیر از کمپانی «سونی» ندارد؛ بلکه کمپانی تولید کننده ابزار دیجیتال سینمایی در دنیا محسوب می شود که ابزار دقیقی را در این زمینه تا کنون ساخته است.
مجیدی دستگاه های مطرح دیجیتال برای نمایش در سینما را نیز معرفی کرد و گفت: سیستم DLP و LCP سیستم های مطرح در این زمینه هستند و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند، هر دو سیستم با توجه به روش کاری متفاوت، نتیجه یکسانی دارند.
وی به نقص های دوربین های ویدیویی هم اشاره کرد و ادامه داد: مهمترین این نقص ها به عدم تجزیه رنگ تصویر توسط آنها بود؛ چراکه برخی از رنگ ها از جمله سفید، قرمز، آبی و سبز با مشکل در تصویر نشان داده می شد و از این رو منشوری برای تجزیه رنگ ها در پشت عدسی دوربین قرار می گرفت تا این مشکل رفع شود.
مدیر فیلمبرداری سینمای ایران مشکل دیگر را عمق مبدان و اندازه سنسورهای مورد استفاده در این دوربین ها دانست.