به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، کامران باقری لنکرانی امروز در نشست خبری در مرکز تحقیقات سلامت فارس تصریح کرد: آثار قانون جدید راهنمایی و رانندگی نهم و دهم اسفندماه جاری در همایش بین المللی کاهش بار حوادث ترافیکی بررسی میشود.
وی افزود: این همایش با حضور کارشناسان و محققانی از کشورهای استرالیا، اروپا، آمریکا و مالزی در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می شود.
رئیس مرکز تحقیقات شورای سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان داشت: سرپرست وزارت بهداشت، فرمانده پلیس راهور و جمع دیگری از مسئولان به همراه محققان کشورهای خارجی از میهمانان این همایش هستند.
لنکرانی ادامه داد: معتقدیم در کاهش حوادث ترافیکی نیازمند عزم جدی و علمی تری توسط 35 دستگاه متولی هستیم که این مهم را مورد توجه قرار دهند.
وی تصریح کرد: در این همایش 200 مقاله ارائه شده بود که با داوری صورت گرفته 68 مقاله به صورت پوستر و 25 مقاله نیز به صورت سخنرانی ارائه می شود.
این استاد دانشگاه بیان داشت: سالانه 18 هزار میلیارد تومان هزینه ناشی از تصادفات در جهان است که در این زمینه پنج درصد از سرانه کشورمان را شامل می شود.
لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه آماری ادامه داد: در 10 سال گذشته با حدود شش میلیون وسیله نقلیه مرگ و میر حوادث جاده ای 19 هزار و 127 نفر در سال بود که اوج آن در شش سال گذشته به 27 هزار و 755 نفر رسید.
وی بیان داشت: از سال 84 تا 90 روز به روز شاهد کاهش سوانح ترافیکی بودیم؛ به طوری که با توجه به چهار برابر شدن تعداد وسایط نقلیه این آمار با سال 80 برابر شده است.
این محقق و استاد دانشگاه تصریح کرد: طبق آمار موجود در حال حاضر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، تعداد افرادی که در سوانح ترافیکی کشته می شوند؛ 26.8 است که این نشان دهنده بهبود مهم شاخص ها نسبت به سال 84 است که 30.2 بود.
لنکرانی افزود: در سال 89 تعداد مرگ و میرها بر اثر سوانح ترافیکی در کشور 23 هزار و 249 نفر بوده است که در سال گذشته به 20 هزار و 68 نفر کاهش یافته است.
وی بیان داشت: عمده این پیشرفت ها مربوط به نظارت و کنترل دقیق تر و حضور بیشتر پلیس، بهبود استاندارد سازی جاده ها و بهبود خدمات رسانی اورژانس است.
رئیس مرکز تحقیقات شورای سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مشکل امروز ما در حوادث ترافیکی به جاده های روستایی بر می گردد که با توجه به نبود راه های مناسب و عدم استفاده صحیح از وسایط نقلیه خطر ساز باعث افزایش مرگ و میر می شوند.