به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجتالاسلام سعیدبخشی عصر امروز با حضور در جمع اعضای جامعه اسلامی دانشجویان در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد ضمن ارائه برنامههای برای تغییر سبک زندگی مردم خاطرنشان کرد: واژه سبک زندگی تقریبا یک دهه است که وارد ادبیات نخبگانی ما شده در پیش از انقلاب شهید مطهری به این زاویه به عنوان اولین نفر در کتاب سیره نبوی پرداخته است اما خود واژه سبک زندگی دینی تقریبا واژه جدید است.
وی با اشاره به تألیفی از سبک زندگی دینی عنوان کرد: سیره و سبک به آن منطق عملی ثابتی گفته میشود که در جای جای فکر انسان خودش را نمود میدهد منطق ثابت عملی علیابن ابیطالب در برخورد با چپاولگران همیشه یکسان بوده شاید نوع کلام تغییر میکرد اما منطق اصلی یک چیزی بوده است.
این فعال فرهنگی سبک زندگی دینی را مهمترین فاکتور انقلاب اسلامی دانست و افزود: اگر بخواهیم سبک زندگیمان را تشکیل دهیم باید ببینیم همواره در شرایط مختلف چه رفتار و گفتاری از خود نشان میدهیم مجموع این رفتارها منطق ماست که سبک زندگی ما را تشکیل میدهد.
سعیدبخشی موثرترین عامل در سبک زندگی را عوامل فرهنگی دانست و تأکید کرد: مهمتر از همه موارد عوامل فرهنگیاند که بر منطق ما موثرند مهمترین ریشه و عوامل نگاه انسان به جهانبینی است کسی که نگاهش به عالم نگاهی چپاولگرانه براساس عیش و نوش است طوری الگوی عملی پیدا میکند که او را به همین سمت بکشد.
عضو مرکز مشاوره کودکان و نوجوانان از اخلاق بهعنوان فاکتور دیگر سبک زندگی یاد کرد و گفت: اخلاق یکی دیگر از عوامل شکلگیری منطق است شاکله اخلاقی ما رفتارمان را میسازد در حقیقت رفتار میوه شیرینی است که ریشه در فلسفه حیات و اخلاقیات اجتماعی ما دارد در نتیجه مبانی نظری سبک زندگی توسط جهانبینی و اخلاق ساخته میشود.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تمدنهای پیشین و نقش جهانبینی و اخلاق در این تمدنها خاطرنشان کرد: نو بودن و جدید بودن تمدنها در ابزارسازی و ساخت روش زندگی مردم تعیین میشد در واقع تمدنها در ساخت روش سبک زندگی مردم با هم متفاوتاند اگر بخواهیم تشبیه کنیم ابزارسازی و سبک زندگی مانند جسم و روح انساناند ابزارسازی همان بدن انسان است و سبک زندگی روح انسان تفاوت تمدن ها به این است که نرمافزار حاکم بر ساختارشان چگونه عمل می کند.
این فعال فرهنگی هدف از انقلاب اسلامی را تغییر سبک زندگی مردم دانست و تصریح کرد: در فضای که انقلاب اسلامی به وجود آمد سبک زندگی مردم مطالبه اصلی از انقلاب بود انقلاب اسلامی معتقد است که سبک زندگی یا تمدن بزرگ اسلامی باید در جهتی جدید و با رویشی چشمگیر حرکت کند انقلاب اسلامی به وجود نیامد که کارخانههای کوچک به ابرکارخانه تبدیل شوند بلکه هدف انقلاب تغییر سبک زندگی مردم است.
حجتالاسلام سعیدبخشی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب برای رسیدن به تمدن اسلامی گفت: رهبر انقلاب معتقدند که برای رسیدن به تمدن اسلامی باید چند مرحله را بگذرانیم که اولین مرحله آن انقلاب اسلامی است که انجام شده است مرحله دوم این حرکت نظام اسلامی است شاکلهای که حکومت با آن اداره میشود باید اسلامی و با اندیشههای اسلامی باشد که این مورد هم در پرتو ولایت فقیه تحقق یافته است مرحله سوم دولت اسلامی و بعد از آن کشور اسلامی و نهایتا رسیدن به تمدن اسلامی است در حال حاضر برنامه ما در مرحله کشور اسلامی است که بحث آموزش و پرورش در همین مقوله قرار میگیرد.
عضو مرکز مشاوره کودکان و نوجوانان با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در نظام اسلامی عنوان کرد: آموزش و پرورش از دو جهت حائز اهمیت است یکی اینکه مخاطبین آن از هفت سالگی وارد این سیستم میشوند که ابتدای شکلگیری اعتقادات و خلقیاتشان است و دوم اینکه این سیستم بسیار گسترده است و از نقاط دور و نزدیک دور آن جمع میشوند بنابراین مهمترین نقطه در تغییر سبک زندگی همین آموزش و پرورش است.
وی در ادامه سخنان خود از محتوای آموزشی و روشهای آموزشی بهعنوان جهتهای تعلیم در آموزش و پرورش یاد کرد و افزود: روشهای آموزشی که در مدارس ما اجرا میشود در دو دسته قرار میگیرند یا حافظه محورند یا تفکرمحور حافظه رکن اصلی تعلیم و تربیت است به طوری که مطالب توسط کسی که حافظه بهتری دارد بیشتر و بهتر ثبت شده و نهایتا از او خواسته میشود آنچه را که محبوس کرده روی کاغذ بیاورد.
سعیدبخشی با اشاره به روش تعلیم و تفکر محورانه خاطرنشان کرد: کنجکاوی ذهنی هوش و سرعت یادگیری ثبت و ضبط یاد گرفتهها و فهم و عمق یادگرفتهها چهار مرحله تعلیم به روش تفکرمحورانه است که براساس مطالعاتی دریافتهایم که رابطه هوش و فهم برعکس است در واقع کسی که زود یاد میگیرد مرحله تبدیل به مفهوم او بسیار کند انجام میشود.
عضو مرکز مشاوره کودکان و نوجوانان در ادامه گفت: نتیجه فهم، هوش و حافظه باید به تفکر برسد تفکر فرایندی ارادی و انتخابی است و برای تغییر سبک زندگی باید فکرمان را تغییر دهیم تفکر زاینده علم است که حتی در مجموع روایات از ائمه نیز این برداشت میشود که سبک آموزشی باید تفکر محورانه باشد.
وی از پنج روش برای تبدیل روش آموزش از حافظهمحورانه به تفکرمحورانه یاد کرد و گفت: مدیریت کلاس، آموزش منطق و اندیشیدن، طراحی کتابها، تمرین عملی برای هر درس و گفتوگوی علمی بعد از پایان دروس پنج مرحلهای است که میتواند به آموزش تفکر محورانه ختم شود.