گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، هر ساله وقتی زنگ اعتکاف در جای جای ایران اسلامی به صدا در می آید، بندگان مخلص خدا روی به سوی عبادت و بندگی می گذارند؛ بندگانی که در این سه روز سپید ماه امیر مؤمنان(ع)، فارغ از هیاهوی هر روزه و دلفریبی عروسِ هزار داماد دنیا به حجله عشق در می آیند.
در این میان خلوت و عبادت جوانان، شور و شوقی خاص به محافل عبادت این روزهای مساجد کشور بخشیده و بی جهت هم نیست که در اخبار نیز اعلام شد از هر ده معتکف، دست کم هفت نفر آنان را نسل جوان تشکیل می دهند.
به بهانه روزهای میانی ماه پرفیض و برکت رجب و برگزاری مراسم اعتکاف، به سراغ تنی چند از معتکفینی رفتیم که مسجد اعظم قم- این یادگارِ ماندگار مرحوم آیت الله العظمی بروجردی را برای خلوت کردن با خالق خویش برگزیده اند و بحق که نجوای عاشقانه با حضرت حق آن هم در جوار قبر مطهر کریمه اهل بیت(ع) توفیق دیگری دارد. آن چه در پی می آید ماحصل این گفت و شنود صمیمانه است.
زمانی فوق العاده برای خودسازی معنوی
امیر محتشمی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی، نظر خود را در باره اعتکاف چنین بیان داشت: اعتکاف تمرینی سالیانه است با هدف مراقبت از نفس و خودسازی و در نهایت رسیدن به خدا. این که عرفای ما گفته اند اعتکاف میعادگاه انسان سازی است دقیقا از همین رو است چه آن که فرد معتکف بعد از سه روز خلوت با خالق خویش، دنیا را طور دیگری می بیند و خدا را همه جا احساس می کند.
وی افزود: هرگز نمیتوان ارزش همه زمانها را با هم برابر دانست، همان طور که نمیتوان همه مکانها را برابر شمرد؛ زیرا برخی زمانها و مکانها ارزشی والا دارند و در این بین بدون شک سه روز ایام البیض و مساجدی که میزبان معتکفین ماه مبارک رجب هستند در واقع واجد چنین تقدسی است؛ تقدسی که خود بستر ساز هرچه معنوی تر و با صفاتر شدن سنت اعتکاف می شود.
قراری سه روزه برای فرار از دنیا!
رضا حسینی پور، دبیر آموزش و پرورش اعتکاف را نوعی فضا سازی معنوی و اخلاقی در جامعه توصیف کرد و گفت: در عصر ما که زندگى ماشینى و پیچیدگىهاى آن، چشم آدمی را حقیقتا به خود خیره کرده، این نیاز وجود دارد تا ما زمانی را در تنهایی با خدای خود خلوت کنیم و چه زمانی بهتر از همین ایام البیض و مراسم اعتکاف ماه رجب که این قدر نسبت به بزرگداشت این سنت حسنه در روایات معصومین( ع) تاکید شده است.
مجتبی مهدوی ، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مدیریت صنعتی نیز که علاوه بر قرآن و کتب ادعیه با خود یک دستگاه لب تاپ نیز به مراسم اعتکاف آورده بود نیز با اشاره به اینکه فطرت پاک جوان ها باعث می شود که آنها بیشتر از دیگران در برنامه های معنوی چون اعتکاف شرکت کنند، بیان کرد: اینکه می بینیم که دغدغه اصلی جوانان معنویت و آرمان خواهی است و نیز این که مشاهده می کنیم این نسل اساسا بیش از دیگران به دنبال عدالت هستند این به خاطر فطرت و طینت پاک جوانی است و اینکه جوان ها کمتر به دنیا و مسائل آن آلوده شده اند.
با اعتکاف به مکه می رویم!
وی که برای اولین بار است که در این مراسم معنوی شرکت کرده در باره حال و هوایش از حضور در این جا بیان داشت: شاید این تعبیری که به کار می برم به نظر شعاری برسد؛ اما راستش را بخواهید اعتقاد قلبی من این است که اعتکاف به منزله مکه رفتن است و مگر هدف از این مکه رفتن و معتکف شدن در مساجد، رسیدن به خداوند و تقرب به سوی او نیست؟!
هدیه الهی برای رشد انسانی
حجت الاسلام امیر قاضی زاده ، مبلغ دینی نیز با اشاره به این نکته که اعتکاف یک هدیه الهی برای رشد انسانها در مسیر هدف اصلی خلقت است، تاکید کرد: گاهی نیاز است تا انسان علاوه بردل کندن از دنیا، چشم را هم بر آن ببندد و به نظر حقیر، فضای معنوی مسجد، روزه داری، انجام نمازهای مستحبی این ایام، روابط معنوی شرکت کنندگان و برنامه های میلاد امیرمومنان(ع) و شهادت حضرت زینب(س) و کسب فیض از مجالس سخنرانی و پرسش و پاسخ ، چنین فضایی را برای معتکف ایجاد می کند تا حداقل چند روزی را به دور از هیاهوهای زندگی روزمره با خود بیشتر بیندیشد.
در جستجوی آرامشی عمیق و همیشگی
سید سعید اکبری، کارمند یکی از ادارات دولتی با تاکید بر این نکته که آرامشی که انسان در ارتباط با خداوند پیدا می کند هیچ جای دیگری یافت نمی شود، بیان داشت: متاسفانه در شرایط کنونی برخی از جوان های کشور ما و بویژه دانشجویان معنای آرامش و خوشبختی را در چیزهایی می دانند که اگر باطن آنها را آدم ببیند چیزی جز پریشان حالی نیست و مراسم اعتکاف در واقع زمینه و بستری برای ماست که به معنای واقعی معنای عشق را بدانیم که همان عشق به مظهر زیبایی ها و خوبی یعنی خداوند متعال است.
وی افزود: این سه روز به نظر من از جمله طلایی ترین روزهایی است که انسان در زندگی خود می تواند در جهت ارتباط بیشتر با خدای خود قدم بردارد و هر چه بیشتر بارقه های معنوی جمع کند.
به اردوی سه روزه ما خوش آمدید!
مهدی رمضان پور، طلبه سال هشتم حوزه علمیه قم فرد دیگری بود که لحظاتی در گفت وگو با ما از حال و هوای اعتکاف سخن گفت.
وی اعتکاف را به یک اردوی معنوی کوتاه مدت تشبیه کرد که دارای آثار و برکات بلندمدتی است و افزود: باور و اعتقاد قلبی من این است که حضور در مراسم اعتکاف به انسان آرامش می دهد و خستگی را از تنش می زداید.
رمضان پور همچنین به نقش اعتکاف در آمادگی نسل جوان در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن اشاره کرد و گفت: به لطف الهی سال به سال که می گذرد عموم مردم بویژه قشر جوان بیشتر و ملموس تر برای حضور در اعتکاف می آیند و این در حالی است که ما می دانیم قشر جوان بیش از هر قشر دیگری در معرض وسوسه های شیطان است.
طعمی که جای دیگری نمی توان چشید!
این طلبه جوان با بیان اینکه اعتکاف در واقع فرصتی برای تجدید قوای روحی و معنوی انسان به شمار می رود، گفت: برای بنده که سه باری این توفیق را یافته ام، باید بگویم که حقیقتاً طعم معنوی اعتکاف در هیچ عملی قابل مشاهد نیست؛ چرا که اعتکاف همانند یک میوه مخصوص معنوی طعم منحصر به فرد خود را دارد و برای درک و چشیدن این طعم باید در اعتکاف شرکت کرد.
وی البته ابراز امیدواری کرد: در سالهای آینده نیز اگر بتوانم و خداوند عمری بدهد در جمع معتکفان حاضر میشوم، بلکه از این طریق اسم مرا هم در زمره کسانی بنویسند که به ندای «این الرجبیون» لبیک گفته است.