به گزارش خبرنگار فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»؛ پیامهای بازرگانی در تمام دنیا راهی مهم برای کسب درآمدهای هنگفت است.شرکت ها و بنگاه ها دقایقی از زمان تلویزیون یا رادیو را اجاره می کنند تا مردم را با محصولات خود آشنا سازند، طبیعتاً فروشندگان تنها به فکر سود خود هستند و بعید است به جز سود به چیز دیگری فکر کنند؛ البته همۀ فروشندگان، بلکه بخشی از آن ها وقت، فکر، شیوۀ زندگی و حتی سلامتی دیگران را فدای سود هرچه بیشتر خود می کنند. این اقتضای دنیای سود محور غربی است. سود و سرمایه مهمتر از هر چیز دیگری است.
اما اگر خودمحوری این افراد عجیب نباشد، بی موالاتی رسانۀ ملی! تن دادن به هر تبلیغی عجیب است. طبیعتاً اگر سرمایه داران به فکر مردم نیستند، رسانۀ ملی باید به مردم توجه کند و آنچه به نفع آنان است را مد نظر خود قرار دهد. باید به محتوای پیامهای بازرگانی دقت کند تا به منافع عمومی ضربه نزنند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی که دارای شبکه های خصوصی نیست تا بگوییم هر چه خواستند می توانند پخش کنند. رسانۀ ملی است. بنابراین اگر تبلیغی با منافع ملی تعارض داشت، باید از آن جلوگیری کنند.
چندی است تبلیغاتی با زمانبندی های بسیار طولانی در تلویزیون پخش می شود که سرتاسر عیب و ایراد است. کافی است مدت زمانی که تلویزیون را روشن می کنید حدود 1 ساعت باشد تا حتماً با تبلیغ «کرم حلزون» مواجه شوید. گاه آنقدر زمان این تبلیغات طولانی می شود که مخاطبین فراموش می کنند برای چه پای رسانه ملی نشسته اند. اما مشکل از آن جا شروع می شود که در این تبلیغ ها مردهایی را نشان می دهند که به شکلی زننده به نسبت به پوست و جوانی خویش حساسند. نوعی سبک زندگی عجیب که با فرهنگ ایرانی به هیچ وجه همخوانی ندارد.
البته بحث ما در متن حاضر این نیست که بحثی طولانی می طلبد. مشکل اصلی آنجاست که این کرم به عقیدۀ متخصصین پوست و مو به سلامت مردم ضرر می زند. ما در متنی دیگر ضررهای آن را از قول متخصصین امر متذکر شده ایم. همچنین با استناد به سخنان مسئولین گفته بودیم مجوز این محصول از طرف وزارت بهداشت صادر نشده است. محمدرضا فاضلی، معاون سازمان غذا و دارو در مصاحبه ای عنوان کرده بود: «کمیته فنی قانونی سازمان غذا و دارو هفته گذشته رأی به توقف تولید این محصول داد ... تبلیغات این محصول در صدا و سیما در مورد اثرات کرم حلزون کاذب و نادرست است و ادعاهایی که در این تبلیغات میشود، اثبات نشده.» البته مجوز تولید این محصول هنوز باطل نشده اما عجیب است که صدا و سیما بدون استعلام از وزارت بهداشت مجوز تبلیغ هر نوع محصولی را صادر می کند.
صدا و سیما که می داند مردم به استناد تبلیغ در صدا و سیما، محصولات را دارای مجوزهای قانون و حتی دارای اثرات مفید می دانند. مردم تبلیغ هر چه را که در صدا و سیما می بینند، می گویند خب قطعاً محصول مناسب و مفیدی است که صدا و سیما تبلیغ می کند و حتماً از مسئولین ذی صلاح در خصوص آن محصول خاص تحقیق می کنند، وگرنه از تبلیغ آن چشم پوشی می کردند.
اما ماجرا از این نیز عجیب تر است. سایت ها و خبرگزاری های گوناگون وظیفۀ صدا و سیما را خود انجام داده اند و در خصوص کرم و محصولات حلزون تحقیق کرده اند و از متخصصین گوناگون نسبت به ضررهای آن هشدار دادند. اما باز هم صدا و سیما به این هشدارها دقت نکرده و حتی پس از هشدار وزارت بهداشت، امروز نیز تبلیغ این محصول را پس از برنامۀ پر بینندۀ «سمت خدا» پخش کرد.
خوب بود صدا و سیما، اگر به فرهنگ، سبک زندگی و سلامت روحی مردم حساس نیست، نسبت به سلامت جسمی مردم حساسیت بیشتری از خود نشان می داد و به وظایف ذاتی خود به عنوان رسانۀ ملی! عمل می کرد.
اگه حقيقت داره اين شرکت بايد جريمه بشه و به ما که اين کرم را خريديم خسارت بدهد
ممنون براي اطلاع رساني شما
خب صدا و سيما به فکر پولشه ديگه
تروخدا شما پيگيري کنيد
آخه شما ديگه چرا؟؟؟
چرا وقتي کار از کار ميگذره همه به فکر ميفتند؟
وقتي تبليغي،فيلمي،موسيقي و هر چيزي که از رسانه ملي پخش ميشه مردم اونو قابل اعتماد ميدونند و به راحتي قبولش ميکنند.
از شما توقع ميره که زودتر از اينا به فکر باشين.
لا اقل بريد آمار اين لوازم آشپزخونه اي که داره تبليغ ميشه رو در بيارين که بعدا نگين اينام جنسش خوب نيست.
واقعا موندم اين مملکت دست کيه؟؟؟
شمام مي خواستي تبليغ کني؟!!
حداقل عوارضش رو مي نوشتيد