به گزارش گروه فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»، در روایات و احادیث تاکید بسیاری بر توجه به قرآن شده است، بطوری که رسول خدا(ص) میفرمایند:«کسی که قرآن خوانده و حفظ نماید، خداوند او را داخل بهشت نماید و برایش اجازه شفاعت 10 نفر از اهل بیتش را که سزاوار آتش جهنم باشند بدهند.»
قرآن چشمه زیبایی است که در طول همه اعصار برای همه نسلها و مکانها جاری است و همه جا را از نور خود روشن و همگان را سیراب میسازد.
با توجه به این که امامان و بزرگان دین بر خواندن و انتشار مضامین قرآنی در جامعه تاکید دارند بنابراین برگزاری نمایشگاههای قرآنی میتواند عاملی کوچک در نشت مفاهیم قرآنی در فضای جامعه باشد، هر چند که برگزاری نمایشگاه قرآنی آن هم یک بار در سال و با این زمان محدود قادر به ارائه تمامی ارزشهای قرآنی نیست اما یقینا بیتاثیر نیز نخواهد بود.
برگزاری نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه قرآن و عترت با توجه به عظمت نامش برنامه ریزی و سیاست گذاری بهتر و بیشتری میطلبد و مسئولین امر باید به محض پایان نمایشگاه قرآن سال قبل جهت هر چه بهتر برگزار شدن نمایشگاه سال بعد بکوشند و برنامه ریزی بلند مدت داشته باشند.
همچنین این قبیل نمایشگاهها میطلبد حداقل یک هفته قبل از برگزاری آن در رسانه ملی و دیگر رسانهها به آن پرداخته شود، همچنین در مکانهای شلوغ شهر به نصب پرده نوشته و بیلبورد بپردازند.
این در حالیست که نمایشگاههایی مانند گلوگیاه، خودرو و لوازم خانگی و دیگر نمایشگاههایی که بیشتر متعلق به بخش خصوصی هستند با برنامهتر و با کیفیتتر برگزار و طبیعتا با حضور گسترده مردم مواجه میشوند اما نمایشگاه قرآنی ما اینگونه مظلومانه برگزار میشود.
در این راستا دستگاههای دولتی نیز بی تقصیر نیستند زیرا دستگاههای دولتی متولیان امر هستند اما مشاهده میشود که بیشتر جهت رفع تکلیف شرکت میکنند تا حضور جدی و موثر، و این جای بس شرمساری دارد برای کشوری که مبنا و اساس انقلابش قرآنی بوده اما قرآن در نمایشگاهش تا این اندازه غریب!!!!
در این راستا پرداختن به سخنان بازدیدکنندگان و غرفه داران نیز خالی از لطف نخواهد بود زیرا حداقل میتواند عاملی در جهت بهتر برگزار کردن نمایشگاه قرآن در سالهای آینده باشد.
عدم تبلیغات، مهمترین علت کاهش حضور مردم در نمایشگاه
امید شریف، یکی از غرفه داران نمایشگاه به خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» گفت: با توجه به این که در خصوص نمایشگاه هیچ تبلیغاتی صورت نگرفته نمیتوان انتظار داشت حضور مردم گسترده باشد.
وی با اشاره به این که در دیگر نمایشگاهها که بعضا متولیان آن بخشهای خصوصی هستند به دلیل تبلیغات گسترده حضور موردم را بیشتر مشاهده میکنید بیان داشت: شاید نمایشگاه سال جاری از نظر سطح عمومی و شرکت میهمانان خارجی و جذابیت فضای داخلی بالاتر باشد اما به دلیل تبلیغات بسیار محدود شاهد حضور کم مردم هستیم.
شریف ادامه داد: چیدمان غرفهها نیز دارای ایرادات فاحشی است زیرا مشاهده میشود یک طرف غرفه کودک، کنار آن غرفه مشاوره و کنار آن غرفه محصولات هنری و این در حالی است که چنانچه غرفهها متناسب با موضوعاتی که ارائه میدهند راهروبندی شوند طبیعتا از نظر بصری بهتر خواهد بود.
چیدمان ناصحیح عاملی جهت سردرگمی مردم
حیدریان، از دیگر غرفه داران نمایشگاه با تاکید بر عدم تبلیغات شهری و رسانهای بیان داشت: چیدمان غرفهها فوق العاده ضعیف است و غرفههای نامرتبط در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند که این امر سبب سردرگمی مردم میشود.
وی با اشاره به این که امکانات رفاهی نسبت به سال قبل بهتر بوده است افزود: بیشترین ایراد نمایشگاه عدم تبلیغات است که به طبع آن فروش غرفه داران را تحت تاثیر قرار داده است.
تبلیغات نامناسب و مشکل غرفه داران
کریمی از دیگر غرفه داران نمایشگاه که از اصفهان در این نمایشگاه شرکت کرده است تصریح کرد: با توجه به این که این نمایشگاه هر سال در اواخر ماه مبارک در مشهد برگزار میشد و امسال در اوایل ماه مبارک برگزار شده مردم به دلیل نبود تبلیغات مناسب از برگزاری آن بیاطلاع هستند.
وی با اشاره به این که از امکانات رفاهی خوبی در اختیار برخوردار بودهایم خاطرنشان کرد: مسیر برپایی نمایشگاه تا محل استقرار بسیار طولانی است و با توجه به این که امسال سرویس به آن صورت نگذاشتهاند و مترو نیز هنگام برگشت تعطیل است بنابراین غرفه داران با مشکل مواجه میشوند.
کریمی در پایان گفت: در اصفهان با توجه به این که یک هفته قبل از برگزاری نمایشگاه قرآن تبلیغات میکنند حضور مردم 10 برابر مشهد است.
نمایشگاه قرآن در دیگر استانها به مراتب کیفیتر از نمایشگاه مشهد است
در ادامه برات علی نودهی، یکی از غرفه داران ترکیهای ضمن تاکید بر عدم تبلیغات در سطح شهر بیان کرد: امانات رفاهی که در اختیار غرفه داران قرار دادهاند خوب است اما نحوه چینش غرفهها خالی از اشکال نیست.
وی یادآور شد: با توجه به این که در دیگر استانها نیز شرکت داشتهام تبلیغات و حضور مردم بسیار گستردهتر از مشهد است.
نودهی گفت: بهتر است بخش بین الملل از سایر بخشها جدا باشد تا بهتر به ارائه محصولات خود بپردازند و مردم راحتتر به این بخشها دسترسی پیدا کنند.
تبلیغات ناکافی باعث کاهش فروش غرفه داران شده است
فاطمه عامری، یکی از غرفه داران اهل لبنان در ادامه به «خبرگزاری دانشجو» گفت: با توجه به این که در تهران و دیگر شهرها نیز شرکت کردهام تبیلغات و حضور مردم را در دیگر شهرها بیشتر و بهتر ارزیابی میکنم.
وی افزود: از لحاظ امکانات رفاهی با مشکلی مواجه نبودهایم اما نبود تبلیغات ناکافی باعث کاهش فروش غرفه داران شده است که امید است این مشکل در سال آینده برطرف شود.
عدم برنامه ریزی عاملی در جهت افزایش فشار بر غرفه داران
فاطمه حسینی از کشور افغانستان خاطرنشان کرد: عدم برنامهریزی عاملی در جهت افزایش فشار کاری برای غرفه داران شده زیرا تنها چند روز مانده به برگزاری نمایشگاه از برگزاری آن خبر دادند که این خود برای غرفه داران شهرستانی و خارجی دردسرساز بود.
وی تصریح کرد: از نظر امکانات نیز تنها یک داربست به عنوان غرفه به ما دادند و این درحالی است که باید به شکل مناسب دیوارپوشی میکردند تا از نظر بصری زیبا به نظر آید.
مساجد و کانونهای فرهنگی مکان مناسبی جهت تبلیغات نمایشگاه
حجت الاسلام حسینی خواه، یکی از بازدید کنندگان بیان کرد: با توجه به این که برگزاری نمایشگاههایی تحت عنوان قرآن بر روح و پایه اعتقادی کودکان، نوجوانان و جوانان اثرگذار است بنابراین خانوادهها باید فرزندان خود را به این محافل بیاورند تا بهتر با مفاهیم و مظامین قرآنی آشنا شوند.
وی افزود: نمایشگاه پیش رو نسبت به سال گذشته از نظر تنوع در ارائه محصولات و جذابیت فضا بهتر است اما از نظر تبلیغات بسیار ضعیف عمل کرده است.
حسینی خواه ادامه داد: چنانچه نهاد شهردار و ارشاد از طریق مساجد و کانونهای فرهنگی و سایر کانونها به اطلاع رسانی بپردازند قطعا بیتاثیر نخواهد بود.
نمایشگاه فعلی در شان قرآن نیست
یوسفی یکی دیگز از بازدیدکنندگان نمایشگاه بیان داشت: محصولاتی که در نمایشگاه ارائه شده است دارای محتوای بسیار پایین هستند و بسیاری از آنان حتی در سالهای قبل نیز وجود داشت.
وی با اشاره به این که هرساله باید شاهد نوآوری در ارائه محصولات قرآنی باشیم خاطرنشان کرد: در شان قرآن نیست که چنین نمایشگاه بیمحتوایی بانام نمایشگاه قرآن برگزار شود.
یوسفی حضور مردم را در این نمایشگاه کم رنگ دانست و یادآور شد: یکی از عواملی که سبب این کاهش حضور شده است عدم تبلیغات شهری و رسانهای است.
وی در خصوص تاثیر این قبیل نمایشگاهها در روحیات کودکان بیان کرد: حضور خانوادهها همراه فرزندان خود در این نمایشگاه حداقل باعث خواهد شد در کودکان انگیزه سوال کردن در خصوص مسائل قرآنی افزایش یابد و کودکان بیشتر با مضامین و داستانخای قرآنی آشنا شوند که به طبع آن در پرورش انان مفید خواهد بود.
با همه این تفاسیر چنانچه خواهان رشد فرهنگ قرآنی در سطح جامعه هستیم باید ابزارها و وسایل ترویج این امر را فراهم کنیم و هنر یکی از ابزار تبلیغی موثر در جهت نشت معرف قرآنی است.
با توجه به این که مقام معظم رهبری نیز در به کارگیری هنر به دلیل تاثیرگذاری آن در انتقال مفاهیم قرآنی تاکید داشتهاند پس چه خوب است سخنان ایشان را ارج بنهیم و در راستای تفهیم هر چه بیشتر مفاهیم قرآنی بکوشیم و تنها به برگزاری یک نمایشگاه در سال اکتفا نکنیم. امام علی(ع) میفرمایند:«تاریخ گذشتگان و آیندگان و برنامه ریزی شما در قرآن است.»