گلبهار حیاتی در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، در خصوص هنر ارائه داده خود در این نمایشگاه بیان داشت: مدت 20 سال است که کار نقاشی را انجام میدهم و مشوق من استاد و همسرم ناصر سیار بوده است.
وی در معرفی هنر ارائه داده خود در این نمایشگاه گفت: 10 سال است در فکر کار با کلاژ بودهام، کلاژ همان استفاده از اشیا به جای رنگ است پس از کسب تواناییهای اولیه تصمیم به کار با پارچه گرفتم و کار قطاعی پارچه را در حال حاضر انجام میدهم.
این هنرمند مطرح در کار با کلاژ در ادامه بیان داشت: کاری که هم اکنون در این نمایشگاه میبینید در سطح جهان بینظیر است و نمونه این کار در جهان تاکنون دیده نشده است.
حیاتی به ثبت جهانی این اثر اشاره کرد و افزود: این هنر که نقاشی با قطعات ریز نیم الی یک سانتی پارچه است به ثبت جهانی رسیده و تا به حال در بسیاری از نمایشگاههای مطرح جهانی دعوت شده است.
وی دلیل موفقیت خود را نوآوری داشتن در کار خود دانست و تصریح کرد: 10 سال پیش تصمیم گرفتم که هنر خود را از حالت سکون خارج کنم با کلاژ سنگ شروع کردم و پس از موفقیت در آن، به کلاژ پارچه روی آوردم که پس از چند مرحله با تلاش بسیار این هنر را پس از 700 سال در جهان احیاء کردم.
این بانوی هنرمند قدمت این کار را به چین باستان نسبت داد و گفت: 700 سال پیش این هنر در چین وجود داشت؛ البته نه با این ظرافت به صورت 40 تیکه قدیمیی خودمان؛ اما ما توانستیم این هنر زیبا را با نوآوری دوباره به جهان اهدا کنیم.
حیاتی به تابلوهای مطرح خود اشاره کرد و افزود: تابلوی دختر ایرانی را استاندار ایروان از کشور ارمنستان به قیمت سه میلون دلار خریداری و به معاون وقت ارشاد هدیه دادند، این تابلو تصویر نقشه ایران با هالهای از نور خورشید به نشان خراسان است که دختری قوچانی با لباس محلی کرمان در آن دیده میشود.
وی تابلوی خیام را اولین کار خود نامید و ادامه داد: در تابلوی خیام که اولین کار هنری من بود یک سری از بناهای شاخص ایران را به تصویر کشیدم، پس از آن تابلوی ایران را کار کردم و در سفر به کشورهایی که دعوت میشوم نماد خاص آن کشور را کار میکنم.
این کلاژ کار ماهر به جایگاه جهانی آثار خود اشاره کرد و گفت: در حضوری که در نمایشگاه اسپانیا داشتم در میان آثار بزرگ دیگر مقام پنجم را کسب کردم و این هنر را در نمایشگاههای مطرح کشورهایی چون بلاروس، آلمان، ایتالیا، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، ترکمنستان و افغانستان نیز به نمایش گذاشتهام.
حیاتی به سه تابلوی ویژه خود که در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) مقام کسب کردهاند، اشاره داشت و بیان کرد: در سال تنها در یک روز است که خورشید از پشت گنبد امام رضا(ع) طلوع میکند و آن روز در نقاشی من که این رخداد را به تصویر کشیدم 21 اردیبهشت بود که انعکاس آفتاب را در حوض فلکه آب مشهد از پشت گنبد امام هشتم به تصویر کشیدم.
وی ادامه داد: این روز و این تابلو برای من بسیار خاطره انگیز است، اینکه در همان روز خاص توانستم این تصویر را نقاشی کرده و در جشنواره امام رضا(ع) در بین 400 اثر برگزیده مقام اول را کسب کنم جای شکر بسیار دارد.
این بانوی هنرمند در ادامه به انتقاد از نمایشگاه قرآن و عترت مشهد پرداخت و بیان داشت: این نمایشگاه اصلا در حد خود ظاهر نشده و البته استقبال از سوی مردم نیز ضعیف بود، نمایشگاه مشهد در برابر نمایشگاه تهران از هر لحاظ قطره در برابر دریاست که این همت بیشتر مسئولان این نمایشگاه را برای دورههای بعد میطلبد.
حیاتی به کمرنگ بودن تبلیغات در سطح شهر مشهد و صدا و سیما اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم در روزهای انتهایی متوجه برپایی این نمایشگاه میشوند آن هم از طریق دوستان و آشنایان که این نشان از ضعف تبلیغات دارد آیا نباید این همه تلاش و زحمت را در حد نیاز تبلیغ کرد تا مردم بیایند و ببینند؟
وی در پایان هنر برتر کلاژ پارچه را در حال حاضر نیازمند حمایت مسئولان استانی و کشوری دانست و گفت: در واقع این کار موجب احیای این هنر منسوخ شده پس از 700 سال، آن هم در سرزمین خورشید خراسان شده است؛ این اتفاق توجه بالای مسئولان را در گسترش این هنر میطلبد تا بتوان هنرجویان این هنر را در نوآوری این هنر و عرضه آن به جهان یاری کرد.