به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از رشت، سراج صبح امروز در همایش تجلیل از نخبگان بسیجی استان گیلان که در سالروز تشکل بسیج دانشجویی و طلبه در دانشگاه آزاد رشت برگزار شد، ضمن مقایسه انقلاب های موفق جهان و اثبات این واقعیت که انقلاب اسلامی ایران بزرگ ترین و موفق ترین انقلاب جهان است؛ چرایی تشکیل بسیج دانشجویی و طلبه را برای بسیجیان تبیین کرد.
وی با بیان اینکه انقلاب ها سه مرحله مهم از جمله مرحله مبارزه و پیروزی، مرحله تثبیت و استقرار نظام جدید و مرحله استمرار و استکمال آرمان های آن انقلاب را پشت سر می گذارد، شان تاسیسی را از جمله تاثیرگذارترین شئون رهبران انقلاب ها برشمرد و گفت: امام(ره) با شان تاسیسی خود ابتدا شورای انقلاب را تاسیس کردند که وظیفه برقراری نظم جدید و تثبیت انقلاب را بر عهده داشت و پس از آن با تشکیل نهادهای دیگر از جمله بسیج دانشجویی و طلبه با دوراندیشی انقلاب اسلامی را به سمت استمرار و استکمال هدایت کرد.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی تابان ادامه داد: در انقلاب های دیگر از جمله انقلاب روسیه و فرانسه، رهبران انقلاب تدبیری برای مرحله استمرار انقلاب نیاندیشیدند و این تنها در انقلاب بزرگ اسلامی ایران به رهبری امام راحل اتفاق افتاد.
سراج با بیان این سوال که بسیج دانشجویی فرصت محور است یا تهدیدمحور گفت: اگر قائل به این باشید که بسیج دانشجویی فرصت محور است باید انجام کارهای تئوری در جهت ترویج و تحکیم گفتمان انقلاب اسلامی و مطالبه گری در این زمینه را وظیفه آن بدانیم و اگر این نهاد یک نهاد تهدیدمحور است، باید با اندیشه های التقاطی و انحرافی مبارزه کند و آنها را نقد کرده و به چالش بکشد.
وی با اشاره به اینکه انقلاب ها برای گذر از مرحله تثبیت و ورود به مرحله استمرار نیاز به ایجاد گفتمان انقلابی و تاثیرگذاری بر منطقه مورد نفوذ خود دارند، گفت: در جهان تنها سه انقلاب است که توانست گفتمان ساز شود و موفق ترین آن انقلاب اسلامی ایران بوده است.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی با بیان اینکه در مرحله استمرار و استکمال انقلاب ها دچار چالش های می شوند که در صورت عدم کنترل و دور اندیشی موجب فروپاشی هویتی آن انقلاب می شود، گفت: مهمترین چالش انقلاب ها انفصالی است که در نسل دوم انقلاب به وجود می آید.
سراج دلیل این انفصال را عدم عمق بخشی آرمان ها توصیف کرد و گفت: عده ای از نسل دوم انقلاب از اصول و آرمان های مورد نظر آن برمی گردند و خواهان تجدید نظر در آرمان ها می شوند که همین مسئله باعث می شود در نسل های بعدی چیزی از اصول انقلاب در بین مردم باقی نماند.
وی با اشاره به اینکه تشکل بسیج دانشجویی و طلبه در ایران این رسالت تاریخی را بر عهده دارند که آرمان های گفتمان انقلاب اسلامی را به نسل های بعدی برسانند، گفت: نیروی بسیجی باید در ابتدا گفتمان انقلاب را بشناسد، آن را تبیین کند و پس از آن در جهت اشاعه آن فرهنگ بکوشد.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی تابان با بیان اینکه دانشگاه ها مبدا تحول اند؛ علوم انسانی غرب را عامل به ورطه کشاندن این تحولات دانست و گفت: در دانشگاه ها باید نگاهی مطالبه گرانه و نقادانه نسبت به این علوم انحرافی وجود داشته باشد تا دانشجو سکولار محور پرورش نیابد.
سراج در ادامه مسئله کادرسازی را در انقلاب ها مهم برشمرد و ضمن اشاره به این مسئله که انقلاب ایران در مقایسه با سایر انقلابهای بزرگ جهان در جریان کادرسازی هم منحصربه فرد عمل کرده است، گفت: استفاده از نیروی بسیج دانشجویی و طلبه برای پرورش کادرهای طراز انقلاب اسلامی از جمله مهم ترین کارهای انقلاب ایران بوده است.
وی با بیان اینکه انقلاب در همه زمینه ها چه زمینه های هنری چه ورزشی و چه اجتماعی و اقتصادی نیاز به نیروی طراز و آرمان های انقلاب دارد، گفت: دانشجویان بسیجی باید نیروهای طراز انقلابی را بشناسند و آنها را پرورش دهند تا بتوانند ساختار و کادر انقلاب را تشکیل دهند.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی تابان تصریح کرد: اگر نیروی بسیج دانشجویی بتواند وظایف خود را در راستای اهداف انقلاب به درستی انجام دهد، می تواند یک نهاد راهبردی باشد برای عبور از مرحله جامعه اسلامی و تشکیل یک تمدن اسلامی در جهان.
سراج با بیان اینکه نباید جامعه بسیج را معطوف به چند همایش و نشست در مناسبت های مختلف کرد و باید روح مطالبه گری را در نیروهای بسیجی پروراند، گفت: در حوزه کار فکری و تئوریک مادامی که گفتمان انقلاب تبیین نشود فرصت برای عرض اندام گفتمان های التقاطی و انحرافی به وجود می آید و در آن صورت نیروی بسیج مجبور است، ثابت کند که ترویج گفتمان انقلاب افراط گری و دفاع از مذاکرات هم نشانه اعتدال نیست.