دبیر علمی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار گفت: از برزخ هزینههای بیماران گذر نمیکنیم مگر اینکه به بیماران آموزش بدهیم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، دکتر فاطمه رخشانی، دبیر علمی کنگره ملی آموزش بیمار در نشست خبری که امروز در بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: فعالیتهایی که در زمینه آموزش بیمار صورت گرفته است موجب شده که مجلس و دانشگاهها در این زمینه فعالتر از گذشته عمل کنند.
وی با اشاره به مقالاتی که امسال ارسال شد، گفت: 299 مقاله به این کنگره ارسال شد که 15 تای آنها به صورت سخنرانی بود و 197 مقاله پذیرفته شد؛ در این کنگره از 37 متخصص دعوت شده تا در همایش حضور داشته باشند و سخنرانی کنند.
دبیر علمی دومین کنگره آموزش به بیمار گفت: نیروهای فنی و متخصص ما حتماً باید با مردم ارتباط خوب و موثری برقرار کنند و استانداردها و مدلهای آموزش، اقتصاد سلامت و فناوری اطلاعات باید در زمینه آموزش به بیمار از سطح بالایی برخوردار باشد.
رخشانی در مورد سازمانها و انجمنهای علمی گفت: این سازمانها باید نقش موثری در مورد آموزش بیمار داشته باشند، در حالی که اکنون این انجمنها این نقش را ایفا نمیکنند، در صورتی که اگر به بیمار آموزش درست بدهیم هزینهها به مقدار زیادی کاهش مییابد.
وی در مورد سازمانهای مردم نهاد گفت: این سازمانها در ایران نقش کمی در زمینه آموزش به بیمار دارند، در صورتی که در تمام دنیا وضعیت برعکس است و سازمانهای تخصصی در آموزش دادن به بیماران از بیشترین ظرفیت خود استفاده میکنند.
دبیر علمی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار در خصوص تاریخچه آموزش به بیمار گفت: از سال 74 متوجه شدیم که باید آموزش به بیمار را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم تا بتوانیم هزینههای بخش درمان را کاهش دهیم و اگر افراد به دلیل بیماری خود با مشکلی مواجه شدند، مسئولیت بیماری خود را بپذیرند.
رخشانی با اشاره به وسواس بیش از حد بیماران گفت: مردم برای تشخیص یک بیماری ممکن است به هفت یا هشت پزشک متخصص مراجعه کنند که این به دلیل نگرانی و استرسی است که بیماران دارند، در صورتی که اگر بیمار در مراجعه اول جواب تمام سوالات خود را دریافت کند و ارتباطی صحیح با پزشک خود داشته باشد، به پزشکان دیگر مراجعه نمیکند و هزینهها کاهش مییابد.
وی در مورد اطلاعاتی که بیماران دارند، گفت: متاسفانه مردم ما در هنگام بیماری از بیماری خود و درخواستهایی که باید داشته باشند، هیچ آگاهی ندارند و در این راه تنها پزشکی میتواند موفق باشد که برخورد مناسبی با بیمار خود داشته باشد.
دبیر علمی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار گفت: هدف از برگزاری این کنگره این است که در جامعه، نگاه به بیمار تغییر پیدا کند و به نوعی فرهنگسازی در جامعه ایجاد شود؛ باید متوجه باشیم که یک بیمار چه قدر در بیماری خود میتواند تاثیرگذار و موثر باشد و بیماری خود را برطرف کند، البته پزشکان و پرستاران باید آموزشهای درست و بموقع را در اختیار بیماران قرار دهند.
رخشانی در ادامه گفت: بیمار زمانی که به پزشک مراجعه میکند باید متوجه باشد که راههای درمان چیست و چه راهی را می تواند انتخاب کند، در حقیقت هم اکنون روش درمان بیماران روشی است از بالا به پایین و بیمار و کادر پزشکی شریک نیستند، بلکه بیمار مشتری سیستم پزشکی است.
وی با اشاره به هزینههای بالایی که بیماران به دلیل بیاطلاعی از شیوههای درمانی خود به سازمانهای بهداشتی وارد میکنند، گفت: بیماران به دلیل اینکه آموزشی نمیبینند مشکلاتشان بیشتر میشود و هزینههای بیماران هر روز افزایش مییابد که در این مورد می توان به هزینههای دارویی اشاره کرد.
دبیر علمی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار در مورد تاثیرات روحی و روانی آموزش به بیمار گفت: در این زمینه با آموزش درست به بیمار اضطراب بیمار کاهش مییابد و پزشکان باید به حدی این اطلاعات را به بیماران آموزش بدهند که بیماران بتوانند راه خود را انتخاب کنند.
رخشانی در ادامه اظهار داشت: آموزش به بیماران باید در کشور نهادینه شود؛ ما از برزخ هزینهها عبور نخواهیم کرد، مگر اینکه به مردم اطلاعات درست و بموقع داده شود، اما در سیستم پزشکی آموزش به بیمار اهمیتی ندارد و گاهی در بیمارستان ها میبینیم که پزشکان با مردم برخورد نادرست و ناشایستی دارند.
وی در مورد آموزش به پزشکان بیان کرد: متاسفانه پزشکان آموزش درستی در مورد ارتباط با بیماران نمیبینند و ما نمیدانیم جایگاه آموزش به بیمار در سطح وزارتخانه چیست و در کجا قرار گرفته است.
دبیر علمی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار با اشاره به چالشهای پرستاران گفت: قشر پرستاران و مشکلات پرستاری برای ما اهمیتی بسیاری دارد، البته پرستاران تنها گروهی نیستند که باید به مردم و بیماران آموزش بدهند و تمام پزشکان و پیراپزشکان نیز باید در امر آموزش دخیل باشند.
رخشانی در مورد حضور و نقش بیمهها در مورد آموزش به بیمار گفت: هزینه درمان بیمار را در اصل، بیمهها پرداخت می کنند و بیمهها باید به ارزش واقعی آموزش واقف باشند، مثلاً اگر بیمار دیابتی آموزش ببیند، دیگر دچار مشکل پای دیابتی نمیشود و هزینههای ثانویه بیماری کاهش مییابد.
وی با اشاره به آماری که در این زمینه وجود دارد اشاره کرد و گفت: با آموزش درست به بیمار 50 درصد مراجعه به بیمارستانها کاهش مییابد، 50 درصد بستری شدنها، 50 درصد مصرف دارو و 40 درصد غیبت از کار کم میشود.
دبیر علمی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار گفت: بیماران نمیدانند باید چه طور از خود محافظت کنند و به همین دلیل ممکن است یک بیمار دیابتی به طور مثال در یک ماه یک هفته در بیمارستان بستری شود، در صورتی که با آموزش میتوان میزان بستری شدن بیمار را کاهش داد.
رخشانی در مورد نسبت تعداد پزشکان به بیماران گفت: هم اکنون آموزش پزشکان و تعداد پزشکان متخصص استاندارد شده است، اما با این وجود بیمار آگاهی ندارد.
وی با اشاره به اقداماتی که پزشکان باید انجام بدهند، گفت: یکی از کارهای ضروری پزشکان این است که به بیماران در مورد اقدامات لازم آگاهی بدهند تا بیماریشان وخیمتر نشود.
دبیر علمی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار در پایان گفت: امسال سال فشار خون بود و توصیهای که به پزشکان کردیم این بود که به بیماران توصیه کنند میزان مصرف نمک خود را کاهش دهند تا از سکته 35 درصد افراد جلوگیری کنند.