به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، نشست خبری فیلم امروز با حضور سید رضا میرکریمی، کارگردان، شبنم مقدمی، بازیگر، مرجان گلزار، طراح صحنه و لباس، شادمهر راستین،نویسنده، محمد دهقانی، چهره پرداز و سایر عوامل فیلم عصر دیروز در تالار سعدی مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست میرکریمی درباره اینکه چرا این فیلم را ساخته است؟ گفت: قهرمانی که خودش را بی نیاز از قضاوت دیگران می داند و آرام است و حاضر نیست چیزی را توضیح بدهد برایم عجیب و جذاب بود من به دنبال عرفانی می گشتم که بتواند حال ما را خوب کند و بدور از ریا و شعار باشد. در تعامل با مردم باشد و با اجتماع ارتباط مستقیمی داشته باشد.
وی ادامه داد: ممکن است فیلم از نظر شما الکن بوده من هیچ دفاعی ندارم. با دو دسته مخاطب مواجه هستیم یک دسته کاملا فیلم را درک کرده و همراه می شوند و دسته ی دیگر درگیر فیلم نمی شوند. در هر قصه ای که با آن روبرو می شوم مهم ترین مسئله برایم آن است که بتوانم دنیایی بسازم که ارتباط مستقیمی با تم قصه داشته باشد.
در ادامه این نشست شبنم مقدمی پیرامون نقشش در این فیلم گفت: نقش من در « امروز» دوست داشتنی نیست و قرار بود آن را دوست نداشته باشم همانطور که ممکن است مخاطب هم نیز این شخصیت را دوست نداشته باشد. شخصیتی را داشتم که زود قضاوت می کند و بر اساس ندانسته هایش حرف می زند و تصمیم می گیرد.
در ادامه این نشست سوال های متفاوتی از میرکریمی مطرح می شد که وی به هرکدام پاسخ هایی کوتاه و گزیده می داد.
این گارگردان در پاسخ به این پرسش که تفاوت طرح و فیلمنامه چیست ؟ و آیا فکر نمی کنید سینمای قصه گو از طرح متفاوت است؟ عنوان کرد: نه فکر نمی کنم.
وی ادامه داد: برایم جالب است که در نشست فیلم به همین سادگی هم همین سوالات مطرح می شد.فیلم های من گازوئیلی است و موتورش دیر گرم می شود.
همچنین وی در پاسخ به پرسشی که آیا این فیلم جذابیت داشت که بتواند مخاطب را جذب کند؟ گفت: بله، داشت و سعید قطبی زاده مجری مراسم نسبت به این واکنش وی بیان کرد: دیالوگ های شما مانند دیالوگ های پرویز پرستویی در فیلم است.
کارگردان « امروز» درخصوص پیش بینی فروش این فیلم در سینما اظهار داشت: من متخصص اکران نیستم اما خوش بین هستم و فکر می کنم « امروز» نسبت به فیلم های قبلی ام بهتر بفروشد. به نظرم فیلم در جهان خودش ریتم فوق العاده ای دارد
دغدغه ی زن در دیالوگ هایش با مرد یک حجت شرعی است که زن نگرانی هایش را از بچه بیان می کند و در نهایت مرد فکرمی کند که باید آن را با خود ببرد.
میرکریمی افزود: مشکل ما این است که با وضعیتی که در آن قرار داریم آدم ها را توصیف می کنیم و با این توصیف آدم استثنایی دیدن سخت است.
وی در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسش که چطور برای چهره پردازی این کار به یک فرد جوان اعتماد کردید و آیا جواب این اعتماد را گرفتید؟ گفت بله، گرفتم.
همچنین قطبی زاده از وی پرسید که حضور هیچکاکی شما در صحنه ی اول چه بود ؟ که میرکریمی پاسخ داد: جوانی مان را از دست دادیم گفتم یک جا ثبت شود.
یکی از سوال ها خطاب به میرکریمی این بود که چرا ریتم فیلم کند است و دیالوگ های آن کاملا تصنعی است و در این سالها چه بر سر میر کریمی آمده است؟
وی در پاسخ به این سوال عنوان کرد: اتفاق بدی برایم نیافتاده است فکر می کنم به روز شده ام و کارم را دوست دارم هنوز هم آدم خوش بین، علاقه مند و امیدواری هستم و آنقدر فیلم می سازم که کسی نباشد از فیلم هایم خوشش نیاید.
همچنین در بخش دیگری از این نشست این کارگردان در باره اینکه چرا عنوان این فیلم « امروز» انتخاب شده است؟ اظهار داشت: چون قهرمان فیلم امروز تصمیم می گیرد پشت زن بایستد با گذشته زن کاری ندارد و بدون پرسش از او حاضر می شود به او کمک کند.کمی توصیه به اینکه امروز تکلیف ما چیست.
وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه شاید مخاطب این فیلم را درک نکند، خاطرنشان کرد: من طبعا فیلم می سازم که مخاطب آن را درک کند. شخصا سادگی فیلم را دوست دارم. متاسفانه همه ی انسانیت برای یک قضاوت متوقف شده و تا شجره ی کسی را ندانیم به آن کمک نمی کنیم، چیزی که مزاحم انسان بودن ما است.
انصافا جملش لايک داره...