به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، نرگس آبیار کارگردان فیلم «شیار 143 » ظهر امروز در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) در مشهد در جلسه نقد و بررسی فیلم «شیار 143» بیان کرد: خاطرات بسیاری از جنگ، در دوران کودکی و نوجوانی خود دارم بنابراین در راستای تولید فیلم «شیار 143» علاوه بر این خاطرات از خاطرات افراد حاضر در جنگ به خصوص رزمنده های که در عملیات والفجر مقدماتی شرکت کرده بودند بهره بردم.
وی با اشاره به اینکه شخصیت الفت با نگاه به شخصیت مادر شهید جعفررضایی نوشته شده است، ابراز داشت: البته فیلم با کتاب بسیار تفاوت دارد بنابراین من این شخصیت را از کتاب جدا و وارد فیلم
کردم و این گونه بود که فیلم «شیار 143» ساخته شد.
آبیار در ادامه خاطرنشان کرد: دو لیست از هیئت انتخاب به وجود آمد اما اسم «شیار 143 » در آن نبود و بحث براین بود که احتمالاً این فیلم انتخاب نشود اما حاتمی کیا تمام قد پای این فیلم ایستاد و ما نیز در جلسات تولید خود فیلم را برای افراد مختلف پخش و نظر آنان را جویا شدیم همچنین این امر را رسانه ای کردیم تا باعث شد فیلم دیده شود.
کارگردان فیلم «شیار 143 » تاکید کرد: اقدام ابراهیم حاتمی کیا و تقدیم فیلمش به فیلم «شیار 143 » باعث شد نگاه ها به سمت این فیلم متوجه شود و این نشان از این امر دارد که دغدغه حاتمی کیا نمایش تمام زوایای جنگ است.
وی در پاسخ به این پرسش که چه اصراری به نشان دادن فعالیت نمدمالی در فیلم داشتید، گفت: فضای روستایی فضایی است که کارهای مختلفی در آن انجام می گیرد و نشان دادن این فضای اقلیمی باعث باورپذیرتر شدن فیلم می شود.
آبیار ادامه داد: در اقلیم کرمان نمدمالی، قالیبافی، پته دوزی وغیره صورت می گیرد بنابراین سعی کردم از تمامی پتانسیل اقلیم کرمان برای باورپذیرتر شدن فیلم بهره ببرم.
کارگردان فیلم «شیار 143 » در خصوص نوع تصویربرداری این فیلم بیان داشت: برای تصویربرداری از این فیلم از دوربین الکسا بهره بردیم و با توجه به اینکه فیلم مربوط به سال های گذشته می باشد بنابراین سعی شد تصاویر کهنه به نظر برسد تا صحنه ها باورپذیرتر باشند.
آبیار ادامه داد: سعی کردیم همه چیز در فیلم در اختیار فیلم قرار گیرد به طور مثال می توانستیم صحنه های بسیار متنوع و خوبی از معدن داشته باشیم اما این کار باعث می شد شخصیت الفت دیده نشود بنابراین سعی کردیم فیلم برداری خود را نشان ندهیم تا با دیگران خودنمایی کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ای برای جشنواره سال آینده خواهید داشت: خاطرنشان کرد: فیلمنامه در ژانر اجتماعی در دست دارم و در تلاشم آن را بسازم البته سعی می کنم مدتی را به استراحت بپردازم و با نگاهی دیگری فیلم را بسازم.
آبیار در خصوص انتخاب فیلم «شیار 143 » برای فیلم خود تصریح کرد: «شیار 143 »نام یک مکان است و من با این کار درصدد بودم یک دغدغه برای مخاطب ایجاد و در پایان فیلم به مخاطب نشان دهم «شیار 143 » چه مکانی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما به ازای این شخصیت ها در جامعه وجود دارد و ما این شخصیت ها را در جامعه بسیار دیده ایم اما چون این شخصیت ها برشی از جنگ را نشان می داد بنابراین این فیلم دیده شد.
آبیار با بیان اینکه در فیلم سعی نکردم نگاه ناسیونالیستی به جنگ داشته باشم، افزود: در دوران جنگ نگاه خاصی در خانواده ها حاکم بود و آنها معتقد به دفاع از دین بودند بنابراین سعی شد در جای جای فیلم صدای اذان و نماز را داشته باشیم و تمام تلاش خود را به کار بردم که این امر کلیشه ای نشود.
وی در پایان در خصوص فیلم «چه» تاکید کرد: من با سینمای ابراهیم حاتمی کیا زندگی کردم و با آن بزرگ شدم و خاطرات زیادی با شخصیت های این فیلم ها داشته ام.