به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، آرین منش ظهر امروز در همایش بررسی ساختار مجلس شورای اسلامی که به همت انجمن علمی حقوق دانشگاه فردوسی در آمفی تئاتر اداری این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی رکن اصلی قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی است، بیان داشت: مجلس شورای اسلامی یکی از نهادهای مشارکت مردم در امور مربوط به خودشان است؛ در واقع مجلس مظهر مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود.
وی افزود: انقلاب اسلامی براساس سه رکن اصلی بنا شده که اسلامیت به عنوان اولین رکن، اسلام خواهی و معنویت گرایی مردم بود که معنا و مفهوم آن خواست مردم مبنی بر حاکمیت دین در کشور بوده است.
نماینده مردم مشهد در مجلس هفتم دومین رکن را رهبری انقلاب و اصل ولایت مطلقه فقیه اعلام کرد و ادامه داد: مشارکت مردم به عنوان سومین رکن شناخته می شود یعنی همان حضور مردم در صحنه ها و اشکال گوناگون همچون راهپیمایی ها که یکی از نهادهای مشارکت مردمی بود و راهپیمایی گذشته نیز یکی از مظاهر آن به شمار می رفت.
آرین منش بیان داشت: گاهی این مشارکت ها به اشکال دیگر همچون حضور در انتخابات متجلی می شود که از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون به طور متوسط هر سال یک انتخابات برگزار شد، چه مجلس خبرگان رهبری، چه ریاست جمهوری و چه مجلس شورای اسلامی.
وی تبلور این حضور و مشارکت در عرصه اداره امور کشور را انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: این همان شیوه ای است که در دنیا و در دموکراسی ها معمول است؛ اما تفاوتی که نظام ما با نظام های دیگر دارد اعتقاد به وجود یک تفکر است که صرفاً برخواسته از تفکر رای دهندگان نیست.
نماینده مردم مشهد در مجلس هفتم افزود: ما پس از انتخابات ریاست جمهوری شاهد هستیم که رئیس جمهور تا مادامی که حکم او از سوی ولی فقیه تنفیذ نشده است؛ رئیس جمهور قانونی محسوب نمی شود و یا اینکه مصوبات مجلس پس از اخذ رای از نمایندگان به شورای نگهبان می رود که اعضای آن توسط مقام معظم رهبری مشخص می شود.
آرین منش قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین را دو وظیفه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: 112 سال از تاریخ اولین قانون گذاری در ایران می گذرد که همواره این دو اصل مبنای کار پارلمان ها بوده است.
وی در خصوص مسئله برادری یا عدم برادری سه قوه بیان داشت: در قانون اساسی اصلی به عنوان تفکیک قوا پذیرفته شده است؛ بنابراین قدرت و اختیارات در کشور ما بین این سه قوه توزیع شده است و هر قوه اختیاراتی دارد، اینگونه نیست که قوه مجریه اختیاراتی پایین تر نسبت به دیگر قوا داشته باشد.
نماینده مردم مشهد در مجلس هفتم ادامه داد: رئیس جمهور در کشور ما شخص دوم مملکت است که توسط آرای مردم انتخاب می شود؛ اما اگر ما بهترین قوانین را وضع کنیم و قوه مجریه این قوانین را به خوبی اجرا نکند این قوانین کاربردی نخواهد داشت اینکه قوانینی که مجلس تصویب کرده و دولت به هر دلیلی اجرا نمی کند یا قانون قانون گذار ضعف های دارد این نشان از ضعف دولت نیست.
آرین منش در خصوص بحث هدفمندی یارانه ها و نحوه اجرای آن بیان داشت: هدفمندی یارانه ها موضوعی بود که به تصویب مجلس رسید؛ اما آنچه که اجرا شد با قانون تصویب شده تفاوت فاحشی داشت.
وی افزود: آن زمان مجموعه یارانه ای که به کالاها به ویژه حامل های انرژی داده می شد 100 هزار میلیارد تومان بود که مجلس تصویب کرد این مبلغ طی یک پروسه پنج ساله آزاد شود و دولت می تواند سالیانه 50 درصد مبلغ آزاد شده را به طور نقدی پرداخت کند که 30 درصد به بخش صنعت واگذار شود تا این بخش دچار آسیب نشود و 20 درصد هم در اعتبارات دولت منظور شود.
این استاد دانشگاه به عدم پایبندی دولت به گذشته به این قانون اشاره کرد و گفت: اما عملاً در دولت گذشته در سال اول اجرای این قانون تحرکی دیده نشد؛ اما سال دوم از 40 هزار میلیارد درآمد پیش بینی شده هدفمندی تمام این مبلغ به صورت نقدی به مردم پرداخت شد و صنعت از آن هیچ سهمی نداشت به این دلیل به اهداف مدنظر دست نیافت.
آرین منش به شرایط فعلی اجرایی این طرح اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هم که درآمد حاصل از طرح هدفمندی 27 هزار میلیارد تومان است، 41 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به این وضعیت دولت فعلی نمی تواند به این روش طرح را پیش ببرد.
این استاد دانشگاه، قربانی بزرگ طرح هدفمندی را حوزه بهداشت، درمان و تامین اجتماعی دانست و بیان داشت: مردم حتی تا 90 درصد هزینه های بهداشتی را از جیب خود پرداخت می کنند که مجلس درصدد است از این بخش حمایت شود تا این مشکل را برطرف کند.
آرین منش در خصوص حضور و مشارکت نمایندگان در رای گیری ها گفت: قانونی در مجلس وجود دارد که حداکثر غیبت آنان را مشخص کرده که اگر از آن حد بیشتر شد، نماینده به عنوان مستعفی شناخته می شود؛ اما کمتر این آئین نامه اعمال می شود.
وی یکی از آفت های جدی که نمایندگان مجلس با آن مواجه هستند این است که به جای توجه به مصالح ملی به مصالح منطقه ای و شهری خود توجه می کنند؛ همانطور که دیده می شود هر نماینده در هر دوره چندین کُلنگ آغاز پروژه در منطقه به زمین می زند تنها برای اینکه بتواند از منطقه خود رای بگیرد.