به گزارش خبرنگار بین الملل «خبرگزاری دانشجو»، منابع مسئول در استرالیا از دریافت سیگنال های تازه ای خبر دادند که احتمال می رود متعلق به جعبه سیاه هواپیمای ناپدید شده مالزی باشد.
به گزارش رویترز، به گفته مقامات استرالیایی یکی از سیگنالها پنج دقیقه و هفت ثانیه و دیگری هفت دقیقه به طول انجامید.
یک کارشناس پرواز کانادایی نیز گفته است که از کار افتادن دستگاههای ناوبری ممکن است در نتیجه آتش سوزی در هواپیما یا در بخشی از آن صورت گرفته باشد؛ مسئلهای که میتواند به مرگ کادر پرواز در اثر خفگی ناشی از دود انجامیده باشد؛ و پس از آن هواپیما به مدت نامعلومی به مسیر خود ادامه داده و در مکانی سرنگون شود.
این کارشناس که به مدت بیش از 20 سال خلبان بوده همچنن گفته است که کاپیتان هواپیمای خطوط هوایی مالزی، باتجربه بود و در کارنامه او، بیش از 18 هزار ساعت پرواز به ثبت رسیده است، از این رو هر چه انجام داده، درست بوده، از جمله تغییر مسیر پرواز به سمت منطقه «استرایت آو مالاکا»، منطقهای که در حال حاضر جستجوها در آن متمرکز شده است.
او تغییر مسیر پرواز را این گونه تفسیر میکند که به احتمال زیاد حادثهای در هواپیما روی داده که به از کار افتادن دستگاههای تماس انجامیده؛ مسئلهای که خلبان را بر آن داشته تا در نزدیکترین فرودگاه بنشیند، از این رو فوراً و در پی از کار افتادن دستگاههای تماس، مسیر هواپیما را تغییر داده، اما مسئله جدی که در هواپیما روی داده و ممکن است آتش سوزی باشد، به خلبان و کادر پرواز فرصت رسیدن به نزدیکترین فرودگاه را نداده است، بنابراین هواپیما برای مدتی به پرواز بی هدف ادامه میدهد و پس از آن در منطقهای، سرنگون میشود.
این کاپیتان و کارشناس پرواز در مقالهای که منتشر کرده، آورده است: به نظر من از کار افتادن دستگاههای تماس، به معنای روی دادن آتش سوزی در هواپیماست. این آتش سوزی ممکن است تنها الکتریکی باشد و ممکن است باعث ایجاد دود شود یا حتی نشود.
او افزوده است: معتقدم که کادر پرواز به دلیل دود از هوش رفته و سپس هواپیما توسط دستگاههای پرواز اتوماتیک که جورج نام گرفته، به مسیر خود ادامه داده تا اینکه سوختش به پایان رسیده یا اینکه آتش هواپیما را فراگرفته و آن را در هوا منهدم کرده است.
کریس گولد ویلو، فرضیه ناپدید شدن هواپیما در نتیجه فعالیت تروریستی را به طور کلی رد میکند و دلیل آن را آخرین پیام خلبان میداند که گفته بود «شب بخیر» و درخواست کمک یا سخنی که نشان از حمله باشد، بر زبان نیاورده است.
او تصریح کرده است: سناریوی ربودن هواپیما در ارتفاع 45 هزار پا برای من بیمعنی است. در صورت صحت این نظریه، تیمهای جستجو باید محل عملیات خود را تغییر دهند، به گونهای که ابتدا باید مدت زمان ادامه پرواز هواپیما را تخمین بزنند تا به منطقه احتمالی سرنگونی آن برسند.