به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، کامران باقری لنکرانی امروز در سمینار بین المللی رسانه و سلامت گفت: پیچیدگی رسانه از ویژگی های مهم زمان کنونی است به همین دلیل این عصر، عصر رسانه نامگذاری شده است.
وی با اشاره به این که مباحث سلامت و رسانه هر کدام پیچیدگی های خاص خود را دارد افزود: صحنه رسانه به صحنه چالش در موضوع سلامت تبدیل شده است که فرصت طلبان برای ثروت اندوزی در فروش کالا از سلامت و رسانه به عنوان بازاریابی منفعت طلبانه استفاده می کنند.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت شیراز اضافه کرد: فرصت رسانه برای ابلاغ پیام های صحیح پیرو اهداف سلامت فرصت خوبی است که افتخار آمیزی بزرگی را به بار می آورد و می تواند دربخش بین المللی نیز آثار خوبی داشته باشد.
لنکرانی با بیان این که در کشور ما اکثر واکسیناسیون ها با کمک رسانه ها بوده است، بیان داشت: اجرای پوشش 95 درصد فلج اطفال، تجربه واکسیناسیون سرخک و سرخچه، هپاتیت B، مبتنی بر ابلاغ رسانه ها و ایجاد انگیزه برای نظام سلامت بوده است.
رئیس همایش بین المللی رسانه و سلامت اظهار داشت: برخی کاستی ها در نظام سلامت را می توانیم از طریق رسانه ها مطلع شویم و تصمیم گیری و تصمیم سازی کنیم.
وی با اشاره به این که خبر سازی رسانه ها باعث می شود قبل از وقوع چالش نسبت به آن اقدام کنیم ابراز داشت: موضوع سلامت موضوع چالش برانگیزی است که باید با استفاده از تجربیات بین المللی، آن را بیشتر به کار بگیریم.
لنکرانی گفت: بیش از90 درصد مردم اگر اطلاعات هم در اختیار داشته باشند به خوبی نمی توانند آن را مورد استفاده قرار دهد.
این مقام مسول بیان داشت: در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به سواد سلامت اشاره کردند که وظیفه داریم در این زمینه به صورت جدی کار کنیم.
وی با اشاره به این که سواد سلامت را از دو جنبه می توان مورد بحث قرار داد اظهار داشت: مورد اول این که فرد مراجعه کننده که برای دریافت خدمات آمده است باید بتواند از اطلاعات مناسبی بهره مند شود و آن را به کارگیری کند.
لنکرانی اضافه کرد: مورد بعد در سطح بهداشت و سلامت جامعه در مورد پیام های بهداشتی که در رسانه هاست می باشد که جای تاسف است که این مورد کمتر مورد تحقیق و توجه قرار گرفته است.
رئیس همایش بین المللی رسانه و سلامت ابراز داشت: تحقیقات نشان می دهد گروه نوجوانان در کشور ایران در هفته بیش از 67 درصد جامعه شهری و 56 درصد روستایی بیش از دو ساعت از رسانه ملی استفاده می کنند که این میزان در زمان تعطیلات به 76 درصد شهری و 73 درصد روستایی افزایش می یابد.
وی با بیان این که از فرصت بزرگ رسانه باید بهره جست، افزود: دیگر رسانه ها مانند مطبوعات وسایت ها شاید چنین گستردگی نداشته باشند اما از آن جایی که پشتوانه رسانه ملی هستند، ظرفیت مهمی به حساب می آیند که باید مورد توجه قرار بگیرند.
لنکرانی بیان کرد: جای خوشحالی است که در برخی دانشگاه های کشور مانند دانشگاه اصفهان بحث سلامت و رسانه به عنوان رشته تحصیلی دانشگاهی وجود دارد.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت شیراز با اشاره به این که در کشور ایران ظرفیت شبکه های تلوزیونی و رادیویی در بحث سلامت به وجود آمده است، ابراز داشت: این ظرفیت ها می تواند امکان انجام فعالیت گسترده را برای ما در بحث رسانه و سلامت فراهم کند.
وی خاطر نشان کرد: بیش از 110 مقاله به سمینار بین المللی رسانه و سلامت رسیده است که نیمی از آن در همایش امروز به صورت 30 پوستر و 20 سخنرانی ارائه می شوند.