به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ عمومی «خبرگزاری دانشجو»، همزمان با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید نمایشگاهی برای عرضه نوشتافزار و محصولات کاربردی از قبیل کیف و کفش برگزار شد که خوشبختانه تحت تاثیر اتفاقی خوب قرار گرفت و آن عرضه نوشتافزار و محصولات کاربردی، مد و لباس تماماً ایرانی و اسلامی برای اولین بار بود.
این نمایشگاه که با حضور 700 شرکت تولیدی داخلی در محل شبستان مصلی تهران از 19 شهریور آغاز به کار کرده و تا 28 شهریور نیز ادامه دارد، شاهد حضور تولید کنندگانی نظیر "اقا روح الله"، "ایام"، "روشنا"، "آزاده"، "شب دهم" و .. است که محور تولیدات خود را موضوعاتی همچون قهرمانان و مفاخر ایرانی و شخصیتهای کارتونی و سریالی ایرانی قرار دادهاند. اما متاسفانه این نمایشگاه نیز تحت تاثیر اجناس و کالاهای برگرفته از انیمیشنهای خارجی و قهرمانان غربی و نامتناجنس با فرهنگ ایرانی قرار گرفت که در نمایشگاهی تحت عنوان «فروش تجهیزات کمک آموزشی، لوازمالتحریر، کیف و کفش و محصولات کاربردی مد و لباس ایرانی و اسلامی» موضوعی قابل تامل است.
در سالی که به نظر میرسد توجه به تولیدات ایرانی و سبک زندگی ایرانی اسلامی در اولویت قرار دارد انتظار میرفت در چنین نمایشگاهی از ورود اجناس چینی و با طرحهایی برگرفته از شخصیتهای غربی جلوگیری شود که متاسفانه نه تنها جلوگیری به عمل نیامد بلکه ظواهر امر حاکی از آن است که غرفههایی با این مضمون از جایگاه بهتر و پر رفتوآمدتری در محل شبستان برخوردار هستند و غرفههایی که صرفا اقدام به پخش تولیدات ایرانی اسلامی نموده اند در حاشیه قرار گرفتهاند.
نمایشگاهی که فرصت خوبی را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار میداد تا با ورود به عرصه نوشتافزار و استفاده از طرحهای ایرانی-اسلامی همچون شخصیتها و مفاخر ایرانی از جمله شهید مرتضی مطهری، غلامرضا تختی، میرزا کوچک خان جنگلی و طرحهای مذهبی و تاکید بر موضوعاتی چون اقتصادی مقاومتی، خانواده و .. جایگزین مناسبی برای شخصیتها و قهرمانان انمیشنهای غربی باشند که با نگاهی گذرا به غرفههای موجود شاهد آن هستیم که این امر محقق نشده است و کماکان طرحهایی همچون باباسفنجی، انگری برد،بنتن، سیندرلا و .. میان فضای نمایشگاه دیده میشوند.
اما نکته بسیار مهم و تاسفبارتر آنجاست که برخی تولیدکنندگان داخلی نیز تنها برای فروش بیشتر و جلب مشتری اقدام به تولید کالاهایی با تصاویر شخصیتهای کارتونی و انیمیشنی غربی میکنند. نمایشگاهی که هدفش عرضه تولیدات ایرانی اسلامی است به محلی برای جولان شخصیتها و نمادهای غربی شده است.
هجوم نمادهای غربی در فضای نمایشگاه صدای اعتراض تولیدکنندگان انگشتشمار نوشتافزارهای ایرانی-اسلامی را نیز در آورده؛ به گونهای که مسئول غرفه "آقا روح الله" که محصولات خود را تماماً با طرحهای ایرانی و اسلامی ارائه کرده است معتقد است عنوان نمایشگاه فقط در حد یک شعار است و نه تنها محصولات ارائه شده نشانی از فضای سبک زندگی ایرانی-اسلامی ندارد بلکه بعضاً ضد ارزشی هم هستند.
وی در حالی که به تصویر " کریستیانو رونالدو" ستاره فوتبال همراه با گوشوارهای بر گوش یا تصاویر "باربی" که به وفور بروی دفاتر حک شده و به فروش میرسد اشاره میکند از عدم توجه مسئولین به این موضوع خبر میدهد و اینکه بعد از رجوع به مسئولان مربوطه با پاسخ "خب شما هم بیاورید و بفروشید" مواجه شده است. او همچنین از عدم اطلاعرسانی مناسب نمایشگاه نیز گله دارد و معتقد است در ازای هزینه چند صد هزار تومانی جهت اجاره روزانه غرفه تبلیغات مناسبی همچون نصب بیلبورد در سطح شهر و .. صورت نگرفته است.
لازم به ذکر است با توجه به فلسفه وجودی چنین نمایشگاههایی که مهمترین ویژگی آن حضور تولیدکنندگان داخلی و کمک به چرخه اقتصادی کشور و نیز مقابله با فراگیر شدن نمادهای غربی در کشور است حضور برندهای چینی با طرحهای فریبنده و ضد فرهنگی جای سوال دارد. برندهایی که علاوه بر نفوذ در خانوادهها و دانشآموزان و تاثیر منفی که به همراه خود دارند به چرخه تولید و اقتصاد کشور نیز ضرر میزنند و با قیمتهای پایینتر و ارزانتر سدی در برابر تولیدکنندگان داخلی میشوند.
به هر حال، امید آن میرود که در سال "فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی" برگزاری نمایشگاههایی از این دست تقویت تولیدکنندگان و عرضه کنندگان نوشتافزارهای ایرانی-اسلامی را دربر داشته باشد و نیز محلی برای تقویت اقتصاد فرهنگ کشور باشد و نه عرصهای برای خود نمایی برندها و شخصیتهای غربی.