گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، دانشجو به سبب شور و نشاط جوانی وسرزنده بودن و بسیاری از شاخصههای دیگر مثل آرمانگرایی و عدالت طلبی محور فعالیتها وتحولات گوناگونی است. که این شاخصهها او را به عنصری تاثیر گذار در جامعه مبدل میکند. این تحرک دانشجویی که نشات گرفته از آرمانگرایی، عدالت طلبی وبسیاری از شاخصههای مهم دیگر است را، جنبش دانشجویی میگویند. که درطول تاریخ با فراز ونشیبهای فراوانی همراه بوده است.
روز شانزدهم آذرماه سال ۱۳۳۲رامی توان روزی شناخته شده و ثبت شده در تاریخ جنبش دانشجویی درکشورمان دانست. روزی که به عنوان روز دانشجو شناخته میشود. شانزدهم آذر سال ۱۳۳۲ که حدود چهار ماه با کودتای ۲۸ مرداد فاصله داشت منشا تحولاتی بود. در این روز ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا که ازعوامل اصلی کودتای ۲۸ مرداد بود در دانشکده فنی دانشگاه تهران سخنرانی داشت، اما دانشجویان که زیاده خواهی وسلطهگری آمریکا را تاب نمیآوردند، سکوت نکردند؛ که این امر منجر به اعتراضات واعتصاباتی از طرف دانشجویان این دانشکده شد. اما نیروهای امنیتی این تظاهرات را به خاک وخون کشیدند. محمد رضاشاه که خود را بسیاروابسته به کودتا گران میدانست سخنرانی نیکسون را درهمان دانشکده برپاکرد.
اما تحرکات دانشجویان تا نهضت روحانیون در سال ۱۳۴۲با افت وخیزهایی همراه بود که از سال ۱۳۴۲ به بعد فزایندهتر از قبل شد و میتوان گفت دانشجویان دوشا دوش روحانیون ودر کنار آنها به مبارزات خود با حکومت شاهنشاهی ادامه دادند که زندانهای شاهنشاهی شاهد خوبی بر این ادعا هستند.
اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها فعالیتها به خوبی ادامه پیدا کرد بلکه با رشد فزایندهای به حرکت عمیق وروبه جلوی خودادامه داد. که حضور فعل دانشجویان در هشت سال دفاع مقدس، جهاد سازندگی ومواجهٔ با منافقین در دانشگاهها از نمونههای بارزی است که میتوان بر شمرد.
جنبش دانشجویی که به تعبیرمقام معظم رهبری نماد بیداری دانشجویان است همان گمشدهای است که دانشجو بعداز تحصیل علم که وظیفهٔ اصلیاش دردانشگاه است باید به آن بپردازد.
اما شاخصههای اصلی جنبش دانشجویی چیست؟ از آنجایی که جنبش دانشجویی دارای شاخصههایی است که در ابتدا باید به آنها توجه کرد وسپس آن ویژگیها رادر خودحفظ کنیم. رهبرمعظم انقلاب که بزرگترین حامی جنبش دانشجویی است برخی از این شاخصهها رابرمی شمرندوآن را پدیدهٔ ذاتی محیط دانشگاهی میدانند که این شاخصهها عبارتند از:
۱-آرمانگرایى» انسان وقتى که در محیط تلاش و کار معمولى زندگى قرار مىگیرد، گاهى موانع جلوِ چشم او را مىگیرد؛ آرمانها را دور دست و غیرقابل دستیابى به انسان نشان مىدهد و این خطر بزرگى است. گاهى آرمانها فراموش مىشوند. در محیط جوان، آرمانها محسوس، ملموس، زنده و قابل دسترسى و دستیابى است؛ لذا براى آنها تلاش مىشود. خودِ این تلاش، تلاش مبارکى مىشود.
۲-صدق و صفا و خلوص»: در محیط حرکت دانشجویى حرف را براى خوب بودنش، براى درست بودنش، براى جاذبه داشتنش براى خود و براى حقیقت، بیان و دنبال و تعقیب مىکنند. نمىخواهم تعمیم دهم و بگویم که هر نفر از آحاد دانشجو، هر تک تکى از این حرفهایى که مىزند، اینطور است؛ نه، اما این رنگِ غالب است.
۳-رهایى از وابستگیهاى گوناگونِ حزبى و سیاسى
۴-ظلمستیزی و استکبارستیزی:» در مقابل مظاهرى که ازنظر فطرت انسانى زشت است – مثل ظلم، زورگویى، تبعیض، بىعدالتى، تقلّب، دورویى و نفاق – حسّاسیت منفى دارد و آن را دفع مىکند.
۵-منطق و تفکّر و بینش صحیح:» بر این حرکت، فقط احساسات حکومت نمىکند؛ بلکه ضمن اینکه احساسات هست، منطق و تفکّر و بینش و تحصیل و میل به فهمیدن و تدقیق هم در آن وجود داردالبته شدّت و ضعف دارد؛ گاهى کم و گاهى زیاد «اما این شاخصههایی که از کلام رهبر معظم انقلاب برشمرده شده پدیدهٔ ذاتی محیط دانشگاه هاست و فقط جنبش دانشجویی با آفتهایی روبه روست که خود به تنهایی قادر است جنبش دانشجویی رابه انحراف بکشاند. بطوریکه نه تنها سود نداشته باشد بلکه منشا ضرر هم باشد.
ناصر شفیعی