به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، با این که شبکه ها و مسیرهای اطلاع رسانی در سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده اند و دستخوش تحول اساسی شده اند، اما همچنان نمی توان از نقش تلویزیون به عنوان تاثیرگذارترین رسانه کشور چشم پوشی کرد.
نفوذ تلویزیون در هر خانه در دورافتاده ترین شهرها و روستاهای کشور سبب می شود تا این تاثیرگذاری از هر رسانه دیگری بیشتر به چشم بیاید و مسئولان این رسانه ملی هم با وقوف به همین جریان، اخبار، مناظره، مستند، فیلم و سریال تولید می کنند و برنامه سازیشان با در نظر گرفتن همین نفوذ و تاثیرگذاری است.
این تاثیرگذاری در ایام مختلف سال و در بزنگاه های سیاسی و اجتماعی مثل انتخابات بلایای طبیعی هر چه بیشتر خودش را نشان می دهد و برنامه های مختلف می توانند در تغییر نظر مردم سهم مهمی داشته باشند.
به جرات می توان گفت یکی از دلایل بیشتر شدن استقبال مردم از پیاده روی اربعین همین تبلیغات تلویزیونی است.
پیاده روی اربعین پیشینه طولانی دارد. بعد از سقوط رژیم بعث، اولین پیاده روی ر سال 82 توسط شیعیان انجام شد که طی آن حدود سه میلیون نفر زائر، خود را با پای پیاده به حرم مطهر اباعبدالله الحسین رساندند. این تعداد هر سال با جهشی معقول مواجه بود و رفته رفته به ده میلیون نفر رسید.
با این که مسیر پیاده روی مسیری طولانی و سخت است، و کشور عراق نیز آمادگی پذیرش چنین اتفاقی را ندارد ولی این جریان هر سال بیشتر و بیشتر شد تا این که امسال، با وجود حمله داعش به کشور عراق اما جمعیت غافلگیرکننده ای برای زیارت اربعین وارد کربلا شد.
از مدت ها قبل برنامه های مختلف تلویزیون در قالب مستندها و تیزرهای رنگ و وارنگ دل مردم را به سمت کربلا روانه می کرد و با گفتن احادیثی درباره ثواب زیارت اربعین و کلا زیارت اباعبدالله، مردم را به تحمل سختی های راه دعوت می نمود.
این که این اتفاق بدون در نظر گرفتن زیرساخت ها و بدون هماهنگی با دستگاه ها و نهادهای مربوط صورت گرفت و درست بودن یا نبودن این تبلیغات که نتیجه آن مشکلات ایجاد شده برای مسئولین دولت عراق و سایر دستگاه های ذی صلاح برای جابه جایی و انتقال زوار بود، موضوع بحث این نوشتار نیست؛ نکته قابل بحث، استفاده از ظرفیت رسانه ملی در ترویج مسائل حاشیه ای مربوط به این پیاده رویست که شاید از متن مهم تر باشد.
به جرات می توان گفت هشتاد درصد از زائرین کربلا در اربعین حسینی، از شرح وظایف و اقدامات ستاد بازسازی عتبات بی خبرند و نمی دانند که این ستاد چه فعالیت هایی را تاکنون انجام داده است.
از طرف دیگر بسیارند افرادی که در طول سال و در شرایط مختلف، نذوراتی را برای ائمه علی الخصوص اباعبدالله و حضرت اباالفضل کنار می گذارند و دلشان می خواهد که این پول، صرف بازسازی حرم ها و یا مسائل مربوط به این قضایا شود اما راهی برای ارسال این هدایا و نذورات و استفاده شدنش در این کار پر برکت و پرثواب نمی شناسند.
البته در سال های گذشته با تقسیم وظایف استانی ستاد بازسازی عتبات عالیات، این مشکل تا حد زیادی مرتفع شده اما همچنان جای خالی تبلیغات برای جمع آوری این هدایا و یا ترغیب علاقه مندان و عشاق به اهداء نذورات به چشم می آید.
زائرینی که طی این سال ها چند بار به عتبات عالیات مشرف شده اند، از نزدیک شاهد پیشرفت های کلان در بازسازی و توسعه ی حرم های اهل بیت در کشور عراق بوده اند ولی شاید خیلی ها ندانند که اکثر این هزینه ها از نذورات تامین می شود و وظیفه جمع آوری این هدایا نیز به عهده ستاد بازسازی است.
اگر صدا و سیما، همان طور که با مستندهای تاثیرگذاری چون مستند "یااهل العالم" مردم را به پیاده روی و زیارت ترغیب کرد، با ساخت برنامه و مستند بتواند مردم را از اقدامات ستاد بازسازی عتبات آشنا کند و پروژه های انجام شده و در دست احداث را به آن ها معرفی کند، می توان امیدوار بود که برای سال های آینده که احتمالا خیل عشاق اباعبدالله و علاقه مندان به زیارت اربعین از این هم بیشتر و بیشتر شود، شاهد آماده شدن زیرساخت های لازم برای پذیرش زوار باشیم.