قاسم جعفری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه "خبرگزاری دانشجو"، درباره اتمام سرپرستی موقت دانشگاه تهران و برخی دانشگاههای کشور گفت: ما بارها گفتهایم که این کار خوبی نیست و دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی هم خودشان در صحبت با برخی رسانهها گفتهاند که تداوم سرپرستی موقت ضررهای زیادی دارد اما ما بارها پیگیری و اعتراض خود را در این خصوص ابلاغ کردهایم.
وی درادامه به تشریح ضررهای سرپرستی موقت پرداخت و گفت: سرپرست موقت چون نمیداند که پایگاه ثابتی دارد و یا نه لذا برنامه ریزی بلند مدت و میان مدت ندارد و نمیتواند داشته باشد و فقط به کارهای جاری میپردازد.
سخنگوی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس ادامه داد: از سوی دیگر زیر مجموعهها و افرادی که تحت نظر سرپرست موقت مشغول به کار هستند چون نمیدانند که این فرد در سمت خود ثابت باقی خواهد ماند یا نه ممکن است تصمیمات و دستورات وی را جدی نگیرد.
وی به شبهه قانونی سرپرستی موقت تاکید کرد و گفت: ادامه سرپرستی بیش از شش ماه شبهه قانونی دارد و تدبیر و روش حکمرانی درست اقتضا میکند که سرپرستها در اسرع وقت ظرفیت و توانایی خود را نشان دهد و یا راه را برای کسان دیگری باز کند.
جعفری در ادامه به سخنان خود با وزیر علوم اشاره کرد و گفت: من به عنوان سخنگوی کمیسیون به جناب وزیر گفتم جاهایی مثل دانشگاه تهران اصلا شایسته نیست که بیش از شش ماه، هشت ماه یا ده ماه نتوانیم کسی را پیدا کنیم که بتواند از شورای عالی انقلاب فرهنگی تاییدیه بگیرد و این باعث میشود که سرپرست موقت هم نقشه راه مناسب نداشته باشد و درون مایه کار خود را نداند.
وی با اشاره به مشکلاتی که برای سرپرست موقت ایجاد میشود سخنان خود را ادامه داد و افزود: خود فردی که به عنوان سرپرست موقت انتخاب شده است در معرض آرای جامعه هدف قرار میگیرد که دلیلش چیست که سرپرستی این شخص طولانی شده است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به انتخاب هر چه سریعتر سرپرست برای دانشگاه تاکید کرد و گفت: هم تدبیر اقتضا میکند و هم عاقلانه است که تلاش بشود در اسرع وقت سرپرستی برای دانشگاهها به خصوص دانشگاه تهران معرفی شود و من خود شاهد این بودم که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در رسانه ملی چند روز پیش ضررهای این قضیه را برشمردند و گفتند هر شهروندی هم میتواند به این موضوع اعتراض کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: من از رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جمهوری تعجب میکنم که چه چیزی باعث شده نسبت به دانشگاه و سرپرستی آن توجه زاویه داری داشته باشند.