به گزارش «خبرگزاری دانشجو»،ميزگرد دانشجويي با موضوع «بررسي ابعاد فتنه 88» با حضور نمايندگان تشکلهاي دانشجويي دانشگاههاي چهارمحال و بختياري به ميزباني پايگاه خبري منطقه آزاد برگزار شد.
در اين ميزگرد غفار موسايي، دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي چهارمحال و بختياري؛ قاسم جنتي پور، دبير انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه شهرکرد؛ مهدي کلانتر قريشي هرندي، دبير انجمن اسلامي مستقل دانشگاه آزاد شهرکرد و علي رضا اکبري افجاني، دبير جامعه اسلامي دانشگاه شهرکرد حضور داشتند و نظرات خود درباره سوالات مطرح شده را بيان کردند که مشروح ان به شرح زیر است:
اخيراً بحث بخشش و گذشت سران فتنه از طرف برخي از افراد مطرح شده است. به نظر شما آيا با بخشش، موضوع فتنه 88 حل مي شود؟
غفار موسايي: ببينيد اگر بخواهيم عناصر دخيل در فتنه 88 و اتفاقات بعد از آن رابرشماريم به مردم ، خواص که خود تقسيم مي شود به خواص با موضع گيري صحيح ، خواصي که سکوت کردند و خواصي که از آنها به مردود تعبير مي کنيم ، اپوزسيون خارج نشين و سران نظام هاي مستکبر برخورد مي کنيم.
مردم هم برخي بودند که حماسه 9 دي را خلق کردند ، برخي هم متاثر از فضاهاي التهاب جامعه و به خاطر ابهاماتي که داشتند به دنبال رفع ابهامات بودند و با گذشت زمان ، با روشن شدن برخي از ابعاد ، خواهان پايان يافتن التهاب شدند و در حماسه 9 دي هم حضور داشتند، اما برخي هم بودند که از ابتدا با نظام عناد د اشتند و تشنج مي آفريدند .
به طور خاص بخشش در مورد دو گروه از اين افراد يعني خواص مردود و سران فتنه موضوعيت پيدا مي کند ، طبيعتا خواص مردود ، با اعلام موضع و صريح برائت از فتنه ، مي توانند از رافت اسلام بهره مند شوند . اما برخي هستند که با سو استفاده از رافت نظام و فضاي حاکم بر دولت به دنبال روي کار آمدن افرادي هستند که نه تنها به دنبال آرامش نيستند بلکه تشنج آفريني در فتنه را در کار خود دارند.
برخي فکر مي کنند که فتنه 88 حادثه بود، در صورتي که حادثه ناگهاني رخ مي دهد؛ ولي فتنه از قبل برنامه ريزي شده بود و سران اين فتنه ، در صورت اعتراف به گناه خود ، باز هم بايد تاوان برخي از اقدامات خود را بپردازند .
سيد قاسم جنتي پور: ظاهرا قبل از شروع تبليغات انتخابات سال 88 ، افرادي از خارج از کشور با آقاي موسوي ديدار داشتند ، که خود جاي تامل است که چرا اقدامات درخور از طرف دستگاه هاي مسئول، آن زمان انجام نشد.
ببينيد حضرت امام در خصوص عمل به قانون اين گونه بيان مي کنند که اگر من هم بخواهم در مقابل قانون بايستم، خود همين مردم بايد با من مقابله کنند و سران فتنه اي که ادعاي پيروي از منش حضرت امام داشتند ، چرا به اين امر پايبند نبودند.
عمل به قانون در همه کشورها وجود دارد و حساسيت نسبت به عمل به قانون در همه کشورها وجود دارد ؛ به عنوان مثال زماني که اختلاسي روي مي دهد ، چه برخوردي مي کنند، ماجراي ضربه زدن به امنيت ملي و آنچه شبيه به فتنه 88 ، بماند که چه برخوردي مي کردند!
يه هر حال اين فتنه باعث سلب آرامش رواني جامعه شد و موجب تفرقه و زمينه سازي تفرقه هاي بعدي هم شد ، فتنه گران دنبال آن بودند که آشوب و اعتراضات خياباني را تبديل به عادت سياسي کنند ، اين افراد باعث بي اعتمادي در جامعه شدند.
با مراجعه به سيره ائمه اطهار (ع) مشاهده مي کنيم که در برخورد با مجرمان ، با قاطعيت عمل مي کردند؛ چنان که حضرت علي (ع) در حضور خليفه دوم ، حد را بر خالد بن وليد ، جاري کردند ، يا نحوه برخورد ايشان با افرادي مانند عايشه ، طلحه و زبير، در ادبيات ديني ما آمده است که الفتنه اشد من القتل ، بديهي است که بخشش در مورد فتنه گران جايگاهي ندارد .
مهدي کلانتر: پيش فرض بخشش ، يعني وجود گناه ، پس گناهي وجود داشته که نياز به بخشش دارد ، اما آن چيزي که هست اين است که سران فتنه ، اقرار به گناه نمي کنند. در صورتي که فتنه اي با قصد براندازي در کشور رخ داد و در زير سايه آن ، بزرگترين فسادها روي داد . اين لطف نظام است که شامل حال سران فتنه شده است ، چرا که کمترين مجازات آنها اعدام است . گرچه اين افراد در اذهان مردم محکوم به نابودي شده اند.
علي رضا اکبري: اين رافت را که برخي افراد از جمله علي مطهري بر آن دامن مي زنند ، بدانند که همين حصر فعلي ، نهايت رافت است. اما انتظارمان اين است که اين رافت ديگر بس است و هر چه زودتر قوه قضائيه براي محاکمه اين افراد ، اقدامات جدي تر را انجام دهد .
اگر يادتان باشد در سال 88 مذاکرات هسته اي به نقطه قابل قبولي رسيده بود و دشمن نا اميد شده بود ، ولي اين فتنه باعث اميدواري دشمن شد و دستاوردهاي مذاکرات از دست رفت . تحريم هاي سنگين اقتصادي ، نفتي و بانکي رقم خورد و هزينه هاي سنگيني بر مردم تحميل شد . پس حداقل ظلم اين افراد به 75 ميليون نفر از مردم ايران است گرچه ابعاد اين فتنه جهاني بود و بخشش درباره آن ها اصلا امکان پذير نيست.