علي جهانشاهي در گفت وگو با خبرنگار علمي «شبكه خبر دانشجو»، فضاي حاكم بر فكر استادان را غرب باور دانست و اظهار داشت: اين فضا باعث شده تا تمام الگوها، موفقيتها، چشم اندازها و آرزوهاي خود را در راستاي پيشرفتها و موفقيتهاي غرب بدانيم.
وي با بيان اينكه اين غربباوري استادان در حد زيادي به دانشجويان تزريق ميشود، افزود: استادان بايد با شكستن اين فضاي ذهني، فعاليتهايي را در جهت ايجاد روحيه اعتماد به نفس، اميد و نشاط و افزايش انگيزه و رغبت عمومي در دانشجويان انجام دهند.
معاون علمي بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير عنوان كرد: اطلاع رساني از دستاوردهاي كشور در زمينههاي مختلف، ذكر جايگاه ايران در برخي صنايع نسبت به ساير كشورهاي دنيا و اعلام پيشرفتها و موفقيتهايي بزرگي كه در مدت زمان كوتاه به دست آمده از ديگر وظايف استادان است.
جهانشاهي با اشاره به نقش رسانهها در ايجاد فضاي اميد و روحيه نشاط علمي تصريح كرد: رسانهها بايد با پررنگ كردن موفقيتها و فعاليت گسترده در جهت اطلاع رساني از دستاوردهاي مختلف باعث تزريق روحيه اميد در كشور شوند.
وي ادامه داد: در حال حاضر دستاوردها و فعاليتهاي علمي بسياري در كشور انجام شده، كه رسانهها به خوبي آنها را پوشش ندادند و اين مسئله باعث كاهش روحيه اميد و نشاط علمي مي شود.
معاون علمي بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير با اعلام اين مطلب كه فضاي كلي دانشگاه با نگاهي بدبينانه نسبت به صنعت داخلي به سمت نااميدي ميرود، تاكيد كرد: اين نگاه مانع از حركت به سمت پيشرفت و توسعه مي شود.
جهانشاهي اضافه كرد: استادان و نهادهاي مرتبط بايد با برنامه ريزيهاي درست، فرآيند مناسبي را براي بهبود رابطه دانشگاه و صنعت ارائه كنند تا علوم دانشگاهي به نوعي در راستاي صنعت كشور جهت دهي شوند.
اميد و نشاط عامل محرك براي پيشرفت كشور است
وي اميد و نشاط را عامل محرك براي پيشرفت در هر كشوري دانست و گفت: فاصله علم و تكنولوژي در كشور ما با ساير كشورها يكي از عوامل تشديد نااميدي در نخبگان است.
معاون علمي بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير با اشاره به دستاوردهاي گستردهاي كشور در زمينههاي هستهاي و هوا فضا اظهار داشت: هرگاه فضايي مناسب و روحيه اميد و نشاط براي نخبگان و استادان فراهم شده آنها توانستند به بالاترين موفقيتها و دستاوردها دست يابند.
جهانشاهي با تاكيد بر وجود پتانسيلهاي گسترده در كشور براي پيشرفت و توسعه تصريح كرد: با تقويت روحيه خودباوري، اعتماد به نفس و اميد در نخبگان در كمترين زمان به بزرگترين پيشرفتها و بالاترين دستاوردهاي دنيا دست خواهيم يافت.
وي اذعان داشت: برگزاري جشنوارهها در ايجاد روحيه اميدواري و نشاط علمي تاثيرگذار است اما تنها با برگزاري جشنواره فضاي كلي و عمومي براي ايجاد اميد و نشاط علمي ايجاد نخواهد شد و بايد برنامه ريزيهاي گسترده در اين زمينه صورت گيرد.
معاون علمي بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير افزود: استرسهاي قبل از دانشگاه، مشكلات پس از ورود به دانشگاه و عدم اطمينان در خصوص آينده شغلي از عوامل ايجاد و تشديد نااميدي در دانشجويان است.
جهانشاهي با بيان اينكه آينده شغلي تضمين شدهاي در رشتههاي دانشگاهي وجود ندارد، تاكيد كرد: دانشجويان در رشتههاي تحصيلي مختلف از آينده شغلي خود اطمينان ندارد و اين در حالي است كه صنعت به اين پتانسيلها نياز دارد.
وي ادامه داد: ما بايد با بررسي و اصلاح نظام آموزشي كشور، پتانسيلهاي موجود در دانشگاهها را به گونهاي جهت دهي كنيم تا بتوانند نيازهاي صنعت را رفع كنند.
مجمع مستقل نخبگان در كشور راه اندازي شود
معاون علمي بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير همچنين با اشاره به رهنمودهاي مقام معظم رهبري مبني بر اينكه نبايد ملاك پيشرفت علمي، درج مقالات در مجامع جهاني باشد، گفت: بحث ارائه و چاپ مقاله در نشريات خارجي مسئله مهمي براي دانشجويان و حتي استادان شده و آنها تمام آروزها و تلاشهاي خود را در راستاي تحقق اين مسئله مي دانند.
جهانشاهي تاكيد كرد: تا زماني كه در داخل كشور مجمعي براي توجه و حمايت از نخبگان و اعتبار دادن به آنها وجود نداشته باشد، آنها به دنبال كسب اعتبار از روشهاي ديگر از جمله ارائه مقاله در نشريات خارجي مي روند.
وي با تاكيد بر لزوم ايجاد مجمعي كه داراي هويت مستقل علمي باشد، خاطرنشان كرد: اين مجمع بايد مشكلات صنعت را به طور گسترده شناسايي و مقالات و تحقيقات را در راستاي رفع نيازهاي كشور ساماندهي كند و ارائه مقاله به آن سبب اعتبار استادان و دانشجويان شود./انتهاي پيام/