به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از اصفهان، نشست هم اندیشی راههای ارتقای دروس معارف دانشگاه هنر اصفهان، توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه و با حضور مسئول دفتر نهاد، استادان گروه معارف اسلامی و دبیران تشکلها و کانونهای دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.
در آغاز این نشست، حجت الاسلام ابطحی، مسئول دفتر نهاد و مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه هنر اصفهان، با ارائه گزارشی از وضعیت گروه معارف، به تبیین جایگاه و اهمیت دروس معارف اسلامی و لزوم تحول در محتوا و چگونگی ارائهی آن به دانشجویان پرداخت و با تاکید بر اغتنام فرصت کلاسهای دروس معارف جهت تبیین اندیشه دینی و برآوردن نیازهای فکری معرفتی دانشجویی به تبیین دلایل برگزاری این جلسه پرداخت.
وی گفت: استفاده از همفکری دانشجویان و بهویژه فعالان دانشجو، از راهبردهای نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری است و لذا این جلسه برگزار میشود تا بتوان با بهرهگیری از نظرات فعالان دانشجو و استادان گروه معارف، ضمن یافتن نقاط ضعف و قوت روند فعلی گروه، پیرامون راههای ارتقای جایگاه این دروس و شیوه تدریس آنها به بحث و تبادل نظر پرداخت؛ ضمن آنکه استادان بدون واسطه شنونده نظرات دانشجویان خواهند بود.
در ادامه این جلسه، دبیران کانونها و تشکلها به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
آذر صارمی، نماینده بسیج دانشجویی با تاکید بر «لزوم وجود بسته برنامهریزی در ارائه ترم به ترم دروس معارف» به ارائه چند پیشنهاد جهت ارتقای کلاسهای معارف پرداخت.
اهم پیشنهادات وی شامل نیاز محور نمودن کمی و کیفی دروس معارف، بهرهگیری از مناظره در سطح کلاسها، تقویت فعالیتهای فرهنگی در قالب ساعات ارائه دروس توسط اساتید گروه ،حذف متون تکراری پیش از دانشگاه از متون درسی دروس معارف، تسهیل در آزمونهای پایان ترم و بین ترم گروه بود.
ایمان دهاقین، دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان نیز در سخنانی، به بررسی آسیبهای فعلی کلاسهای معارف پرداخت.
وی با ابراز این عقیده که «مطالبی که اساتید خارج از محتوای کتاب ارائه میدهند کارامد است»؛ فرار و غیرمفید بودن مطالب دروس و اتکا کردن به مطالب حفظی را از آسیبهای این دروس دانست و تصریح کرد: با توجه به تغییر در زاویه نگاه به دانشگاه و دانشجو، لزوم خلاقیت و ابتکار در ارائه این دروس در جهت انسان سازی احساس میشود.
دانیال عموریزی، دبیر انجمن علمی معماری نیز در صحبتهای خود؛ لزوم عدم دخالت اساتید گروه جناحبندیهای سیاسی، اهتمام به پیاده شدن تئوریهای دینی، شفاف سازی در رفتارها از جمله در مصرف منابع انسانی و مالی، توجه به ظهور علمی مبانی نظری دروس معارف و لزوم مشارکت حداکثری دانشجویان در کلاسها را از لوازم اعتلای کلاسهای گروه معارف دانست.
در ادامه حامد رفیعی، دبیر هیئت حضرت علی اکبر (ع)؛ «تعمیق نگاه به محتوا و خروج از متن زدگی» را از ضروریات دروس معارف دانست و افزود: بهره برداری از فرصتهای معنوی حاصل شده در سطح دانشگاه از جمله از ناحیه دروس معارف میتواند به بهرهوری بیشتر این دروس بینجامد.
سپس محمدرضا قاری، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان به بیان دیدگاههای خود پرداخت.
وی با تاکید بر «لزوم بهرهگیری از بحثهای آزاد در کلاسهای معارف»، پویا و انعطاف پذیر بودن دروس معارف و امکان سنجی تغییر در عناوین دروس معارف را از موارد مورد نظر خود دانست.
امیرحسین باقری نژاد دبیر انجمن علمی موزه داری نیز توجه به منابع دقیق توجه به مشکلات درون دانشگاهی دانشجویان و در نظر گرفتن روحیه جوانی و استعدادهای نهفته دانشجویان را در راستای ارتقای کلاسهای معارف موثر دانست.
همچنین متین صابری فر، دبیر انجمن خیریه مهر در سخنان خود، با تاکید بر بهره گیری گروه معارف از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی؛ توجه به عملی بودن راه حلهای ارائه شده توسط مشاورین دینی و واقعیت گرائی دو طرفه در ارتباط بین دانشجویان و اساتید گروه معارف را از راههای ارتقای کلاسهای معارف دانست.
هرمزی، عضو انجمن علمی شهرسازی نیز در سخنانی بهره گیری هر چه بیشتر از پتانسیل استادان فرهیخته معارف در تالیف و تنظیم متون درسی معارف متناسب با دانشجویان هنر را ضروری دانست و به اساتید گروه معارف اسلامی پیشنهاد کرد به اصل ازدواج دانشجوئی و فرهنگ سازی برای آن در کلاسهای معارف توجه ویژه شود.
مدیر گروه معارف اسلامی در ادامه جلسه به بیان دیدگاههای خود در ارتباط با نظرات دانشجویان فعال پرداخت.
وی با اشاره به اینکه در نظرخواهیهای مستمر اداره آموزش دانشگاه در قالب ارزشیابیهای دانشجوئی، گروه معارف اسلامی جایگاه برتری دارد، بر بررسی و استفاده از پیشنهادات مطرح شده فعالان، در قالب مصوبات گروه معارف اسلامی تاکید کرد و انعکاس نتایج بدست آمده در بین کانونها و تشکلهای دانشجوئی را موثر دانست.