کد خبر:۴۲۱۷۳۶
رئیس دانشگاه فردوسی درگفتگوی تفصیلی با«خبرگزاری دانشجو»:

هزینه‌ خوابگاه برعهده دانشگاه است اما درآمد آن به صندوق رفاه می‌رود/ جذب بیش از ۲۰۰ استاد جوان طی دو سال/ اعتبارهر پایان نامه دکترا تا ۱۵ میلیون تومان

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: درآمد خوابگاه ها مستقیما به صندوق رفاه دانشجویی می‌رود یعنی هزینه‌ها را دانشگاه می‌کند؛ اما درآمد به صندوق رفاه می‌رود بنای صندوق رفاه بر این است که یک سوم درآمد خوابگاه را به دانشگاه برمی‌گرداند که بسیار ناچیز است

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، با تبديل آموزشگاه عالی بهداری در سال ۱۳۲۸به دانشكده پزشكی، نخستين گام در راه تاسيس سومين دانشگاه ايران در شهر مشهد برداشته شد.

 
در سال ۱۳۳۴ با صدور مجوز ديگری دانشكده ادبيات با پنج رشته جداگانه تاسيس و با گسترش آموزش عالی در كشور به ترتيب دانشكده معقول و منقول كه بعدها به الهيات تغيير نام يافت، دانشكده علوم پایه، دانشكده دندانپزشكي در دوره شبانه، دانشكده علوم دارويي و تغذيه، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشكده كشاورزي، دانشكده مهندسي، مؤسسه بينایی سنجي، دبيرستان دانشگاه و مركز تعليمات به مجموعه دانشگاه مشهد كه از سال ۱۳۵۳ به دانشگاه فردوسي تغيير نام يافته بود، افزوده شد.

 
ضرورت گسترش آموزش پس از انقلاب اسلامي سبب شد كه پس از تغيير در برخي واحدها و تفكيك دانشگاه علوم پزشكي از دانشگاه فردوسی مشهد، دانشكده علوم اداری و اقتصادی، دانشكده دامپزشكي، آموزشكده كشاورزي شيروان، دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي و بسیاری دیگر از دانشکده‌ها یکی پس از دیگری به دانشگاه فردوسی اضافه شدند.

 
هم اكنون دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان سومين دانشگاه كشور از نظر قدمت پس از دانشگاه‌های تهران و تبريز در حال حاضر شصت و سومين سال فعاليتش را سپري می‌كند و بر اساس چشم‌انداز سند راهبردی دانشگاه فردوسي مشهد، اين دانشگاه باید در سال ۱۳۹۹ يكی از دو دانشگاه برتر جامع كشور در توليد علم، نظريه پردازي و توسعه فناوري، برخوردار از جايگاه معتبر در بين ۱۰ دانشگاه اول جهان اسلام و جزو ۵۰۰دانشگاه ممتاز جهان با هويتي اسلامي- ايراني باشد.

 

با توجه به قدمت و اهمیتی که دانشگاه فردوسی در کشور دارد بر آن شدیم تا گفتگویی تفصیلی با محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی انجام دهیم.

 


دانشگاه فردوسی مشهد از چه پتانسیل‌هایی برای تبدیل شدن به قطب علمی کشور در یک یا چند رشته بهره‌مند است؟

 

دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاهی بسیار با ظرفیت و با پتانسیلی است و همان‌طور که مشاهده کرده‌اید زیرساخت‌های بسیار مناسبی برای تبدیل شدن به یک قطب علمی را دارد. چنانچه پارامترها و عوامل تبدیل شدن به یک قطب علمی را در تولید علم از یک سو و تبدیل شدن این علم به فناوری و ثروت از سوی دیگر و همچنین چنانچه ارتباطات علمی و ارتباط با جامعه را مد نظر گیریم، خواهیم دید که در این دانشگاه همه این موارد فراهم است.

 

دانشگاه فردوسی دانشگاه جامعی است و تقریبا تمامی رشته‌ها و شاخه‌ها را دارا می‌باشد؛ به طوری که ما در رشته کشاورزی وضعیت بسیار خوبی داریم. در این رشته طبق رتبه بندی که انجام شده پس از دانشگاه تهران دارای مقام دوم در سطح کشور و در بین دانشکده‌های کشاورزی جهان اسلام دارای رتبه هشتم هستیم که این رتبه بسیار مطلوبی است؛ بنابراین یکی از حوزه‌ها و شاخه‌هایی که می‌تواند به عنوان قطب علمی مطرح شود حوزه کشاورزی است.

 

در مهندسی برای چند رشته به صورت خاص برنامه ریزی کردیم که یکی از این رشته‌ها، کامپیوتر و آی تی است که در این مسیر گروه کامپیوتر و آی تی خود را تقویت کردیم همچنین مرکز فاوا یا مرکز فناوری اطلاعات ما در رشته‌های پزشکی و غیر پزشکی در کشور در رتبه وبومتری رتبه دوم و یا سوم را داراست.

 

در حال حاضر در حوزه مهندسی برق و مکانیک از وضعیت خوبی برخوردار و در مابقی رشته‌ها مانند معماری و شهرسازی آینده خوبی را برای آن متصور هستیم؛ به طوری که بسیار خوشبینیم که در آینده این دانشگاه بتواند قطب معماری و شهرسازی شود.

 

 در زمینه محیط زیست نیز برنامه داریم و در این حوزه فعالیت‌های جدی انجام داده‌ایم. همچنین علوم پایه از گذشته‌های دور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده، هرچند امروزه توجه به علوم پایه توسط دانشجویان بسیار کم است و دانشجویان قوی معمولا رشته‌های علوم پایه را انتخاب نمی‌کنند؛ اما رشته‌های علوم پایه ما هم امروز و هم در گذشته از رشته‌های با ظرفیت بوده است.

 

در رابطه با پذیرش دانشجوی پزشکی برنامه‌ای نداریم؛ اما در مابقی رشته‌های مرتبط مانند مهندسی پزشکی به صورت جدی فعال هستیم. همچنین در رشته‌های روانشناسی و علوم تربیتی کلینیک ویژه‌ای داریم؛ اما به طور کلی قانون اجازه پذیرش دانشجوی پزشکی را به ما نداده است.

 

 مقام معظم رهبری در سند 1404 به مسئله دست یافتن به جایگاه نخست علم و فناوری در سطح آسیای جنوب غربی تاکید داشته‌اند، در مدت تصدی شما بر پُست ریاست دانشگاه چه میزان در این مسیر گام برداشته‌اید؟

 

همه مراکز علمی در وهله نخست وظیفه خود می‌دانند که برای دست یافتن به جایگاه نخست علم و فناوری در سطح منطقه تلاش کنند تا هم به تحقق اسناد بالا دستی کمک کنند و هم فرمایش مقام معظم رهبری را جامع عمل بپوشانند، ما هم در دانشگاه فردوسی در مدتی که خدمت کردیم تلاش‌مان بر این بوده که به تمام پارامترهای جایگاه نخست علم و فناوری توجه داشته باشیم که یکی از این پارامترها همان طور که اشاره کردم تولید علم است که نیازمند تجهزات و بستر مناسب می‌باشد که در یکی دو سال گذشته به صورت نسبی نسبت به قبل توجه به تجهیز آزمایشگاه‌ها در دستور کار خود قرار داده‌ایم و سعی کردیم تا تجهیزات روزآمد خریداری کنیم و در اختیار دانشمندان و محققین قرار دهیم.

 

همچنین انگیزه‌های لازم برای کیفیت بخشی به مقالات و تولیدات علمی یکی دیگر از اهداف‌مان بوده است و به همکاران خود اعلام کردیم که تنها خلق یک اثر مهم نیست؛ بلکه اثری باید چاپ شود که تاثیر مثبتی هم داشته باشد به این معنا که یا به آن ارجاعات قابل قبولی شود و یا تبدیل به یک اختراع شود و در نهایت به ارتقای جایگاه ما در سطح جهانی کمک کند.

 

از طرف دیگر نیز تلاش کردیم که ارتباطات علمی در سطح ملی و بین الملل را افزایش دهیم که این نیز یکی از پارامترهای مرجعیت علمی است به این معنا که با دانشگاه‌های مختلف منطقه و جهان تبادل دانشجو و استاد داشتیم و به ویژه به کشورهای خاصی مثل عراق و افغانستان سرویس‌های بسیار خوبی ارائه کرده‌ایم.

 

بحث دیپلماسی علمی که کمک می‌کند ارتقاء جایگاه دانشگاه، سرلوحه کارمان بوده و پذیرش دانشجویان خارجی یکی از برنامه‌هایی بوده که دانشگاه فردوسی مشهد به نسبت دانشگاه های دیگر موفقیت نسبتا خوبی داشته است. این‌ها اهم مواردی است که ما در جهت دست یافتن به جایگاه نخست علم و فناوری در سطح منطقه انجام دادیم.

 

 دانشگاه چه برنامه‌ای برای حمایت از اساتید و دانشجویانی دارد که در جشنواره‌ها و مسابقات داخلی و خارجی مقام کسب کرده‌اند؟

چنانچه فردی در جشنواره خوارزمی شرکت کند و مقام بیاورد به صورت خاص مورد حمایت قرار خواهد گرفت و یا چنانچه فردی در مسابقات بین المللی ورزشی مقام کسب کند باز هم قانون برای آن حقوقی قائل شده و بر اساس آن حقوق دانشگاه نیز از وی حمایت می‌کند. چنانچه فردی در کنکور رتبه کمتر از ۱۵۰ بیاورد و در دانشگاه فردوسی تحصیل کند، بنیاد دانشگاه فردوسی وی را بورسیه خواهد کرد.

 

همچنین چنانچه خارج از این جشنواره‌ها و مسابقات، دانشجو و یا استادی نمونه شود، گِرند تحقیقاتی وی را افزایش می‌دهیم تا امکانات برای خرید تجهیزات را دارا باشد. همچنین برای دانشجویانی هم که نمونه می‌شوند امتیازاتی ویژه‌ای از قبیل پرداخت وام دانشجویی و یا واگذاری لب تاپ را خواهیم داشت.

 

 میزان این وام‌ها چقدر است؟

از میزان دقیق آن اطلاع ندارم؛ اما می‌دانم که حدود سه برابر دانشجوی معمولی می‌توانند وام دریافت کنند.

 

برای مابقی جشنواره‌ها و مسابقات نیز بر اساس مقدورات دانشگاه به دانشجویان و اساتید کمک خواهیم کرد. برخی اوقات مقدورات دانشگاه اجازه نمی‌دهد به طور مثال در جریان هستید که اخیرا کانون‌های فرهنگی و هنری ما در جشنواره رویش که در شیراز برگزار شد مقام آورند که ما به هر کانون حدود یک میلیون تومان پرداخت کردیم.

 

 در بحث‌های پژوهشی چه میزان بر مسئله ارتباط با صنعت و کارآمدی پژوهش‌ها در سطح جامعه توجه کرده‌اید؟

در مدتی که بر پُست ریاست دانشگاه هستم برای این مسئله وقت و انرژی بسیاری صرف کردم و تلاشم این بوده که پژوهشی تولید شود که نافع باشد و مشکلات جامعه را حل کند.

 

همچنین بستر لازم برای اساتید راهنما که معمولا رساله‌های دکترا و کارشناسی ارشد را راهنمایی می‌کنند فراهم کردیم تا دانشجوی دکترای ما به دلیل کمبود بودجه مجبور نشود پژوهشی سبک را ارائه دهد.

 

امروز کمتر دانشگاهی است که تا ۱۵ میلیون تومان برای یک پایان نامه دانشجویی هزینه می‌کند. دانشگاه از امسال برای هر پایان نامه دکترا تا ۱۵ میلیون و برای هر پایان نامه کارشناسی ارشد تا سقف چهار میلیون تومان از اعتبار پژوهشی دانشگاه هزینه می‌کند تا نتیجه کار ارزشمند و کاربردی باشد.

 

لازم است یادآوری شود نیازهای صنعت هر ساله اخذ و بین اساتید توزیع می‌شود تا از میان آن‌ها عناوین پایان نامه‌ها انتخاب شود. تلاش کردیم ارتباطات خود را با صنعت بیشتر کنیم؛ به طوری که امروز دفتر ارتباط با صنعت مدام صنعتگران را به دانشگاه دعوت می‌کند و موجبات بازدید دانشگاه از بخش‌های صنعتی را فراهم می‌آورد.این ارتباطات خوب است؛ اما مطلوب نیست و تلاش می‌کنیم پژوهش و توسعه کارخانجات را بیش از این در دستور کار خود قرار دهیم و در صددیم تا صنعتگران به ما اعتماد کنند و کارهای پژوهشی خود را به ما بسپارند.

 

علاوه بر این تعداد شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد خود را افزایش می‌دهیم تا ارتباط با صنعت افزایش یابد. همچنین باید یادآور شد که آن میزان که در بودجه‌های پژوهشی افزایش داشتیم در هیچ بخش دیگری افزایش نداشته‌ایم.

 


 آیا این میزان برای رشته‌های مختلف متفاوت است؟

بله، عمدتا این مبلغ برای دانشجویان رشته‌های تجربی و فنی و مهندسی است، این میزان برای رشته‌های علوم انسانی کمتر است؛ اما در حال حاضر عدد دقیق آن را نمی‌دانم.

 

 چه برنامه‌ای برای کاربردی‌تر شدن پژوهش‌های علوم انسانی مد نظر دارید؟

یکی از اقداماتی که در این راستا انجام داده‌ایم این است که مرکز رشد علوم انسانی را تعبیه کرده‌ایم. برای دانش آموخته‌های علوم انسانی نیز فضایی را ایجاد کردیم تا آنان نیز بتوانند شرکت‌های خود را گسترش دهند که تصور می‌کنم این امر به ایجاد اشتغال در این رشته‌ها کمک می‌کند.

 

همچنین پژوهشکده‌ای تحت عنوان پژوهشکده مطالعات اسلامی را در دانشگاه که فعال‌تر کردیم که اعتبار خوبی هم دارد. این پژوهشکده در جهت پژوهش‌های کاربردی انجام وظیفه می‌کند. یکی دیگر از اقداماتی که انجام می‌دهیم در دانشکده الهیات است؛ به طوری که تلاش کردیم ارتباطات بین‌المللی و داخلی دانشکده و به ویژه ارتباطات بین‌المللی آن را افزایش دهیم.

 

در حال حاضر در بحث پژوهش‌های مشترک با دانشگاه‌های مختلف اروپا از جمله هلند اقداماتی صورت گرفته و در کنار آن یک کرسی یونسکو در دانشگاه کوفه به کمک دانشگاه فردوسی اداره می‌شود. این‌ها کلیاتی است که در حوزه علوم انسانی در دانشگاه انجام می‌دهیم.

 

 

 

 یکی از مولفه‌های تحقق سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها ارتقای سطح اسلامی- اعتقادی دانشجویان و فراهم آوردن زمینه‌های مساعد جهت جذب و گزینش اساتید شایسته از نظر علمی، آگاهی و تعهد به آرمان‌های انقلاب است، دانشگاه در رابطه با این مولفه‌ها چه اقداماتی را در دستور کار خود دارد؟

برای استخدام اساتید یک ساز و کار خاصی داریم تلاش ما بر این بوده این ضوابط به بهترین شکل اجرا شود؛ به طوری که یک عضو هیات علمی برای انجام گزینش، صلاحیتش از دو جنبه عمومی و علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.به طور مثال دو کار گروه مشخص برای بررسی صلاحیت‌های عمومی که تعهد، شایستگی و غیره در این کار گروه گنجانده می‌شود و دیگری کار گروه صلاحیت‌های علمی که بحث‌های تخصصی در آن مورد توجه قرار می‌گیرد در گزینش اساتید دخیل هستند.هر دوی این صلاحیت‌ها برای دانشگاه مهم هستند و چنانچه فردی در یکی از این صلاحیت‌ها نقص داشته باشد استخدام نخواهد شد. اساتیدی استخدام می‌شوند که هم هر دو صلاحیت را دارا باشند و هم در شان استادی دانشگاه و به ویژه استاد دانشگاه فردوسی مشهد باشند. معتقدیم که دانشگاهی که در جوار امام رضا(ع) فعالیت می‌کند باید از عیار فرهنگی بالاتری برخوردار باشد.

 

 با توجه به اینکه اکثر دانشجویان از بالا بودن سن اساتید گلایه دارند چه میزان به جوان سازی هیات علمی دانشگاه توجه نشان می‌دهید؟

دانشگاه فردوسی بیش از ۲۰۰ استاد جوان دارد که این تعداد طی دو سه سال اخیر استخدام شده‌اند. همچنین تعداد بازنشسته‌های ما سالانه حدود ۱۰نفر می‌باشند؛ اما تعداد اساتیدی که به طور متوسط سالانه به استخدام دانشگاه درمی‌آیند حدود ۵۰ نفر می‌باشند که این نشان از توجه ما به امر جوان سازی اساتید دانشگاه دارد.

 

جهت رفع مشکلات اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه اقدام به برگزاری جلساتی صمیمی با آنان کردید، آیا برنامه‌ای مشابه نیز برای شنیدن مشکلات دانشجویان دارید؟

 

دانشگاه حدود ۲۰۰  استاد جدید دارد که با آنان نشستیم و به درد دل‌های آنان گوش دادیم. تعداد خانواده دانشجویان بسیار بیشتر و حدود ۲۳ هزار نفر است که قاعدتا برگزاری چنین جلساتی با آنان مشکل خواهد بود؛ اما با همه این‌ها سال گذشته به مناسبت روز دانشجو جلسه پرسش و پاسخی با دانشجویان داشتیم و بنا داریم این روند را ادامه دهیم. زمانی که در اختیار دارم بسیار محدود است؛ اما هر زمان که فرصت کنم به صورت غیر رسمی در خوابگاه‌ها و غذاخوری‌ها حضور یافته و پای درد دل آنان می‌نشینم. همچنین به معاونین تاکید کردم که برای نشست صمیمی با دانشجویان برنامه بگذارند و امید است سال آینده بتوانیم این روند را سرعت ببخشیم و بیشتر در خدمت دانشجویان باشیم.

 

 در جلساتی که با اساتید داشتید برخی اساتید از وضعیت نامطلوب دانشکده‌ها از جمله دانشکده علوم تربیتی و تربیت بدنی گلایه داشتند چه برنامه‌ای برای استاندارد کردن چنین دانشکده‌هایی دارید؟

 

از بین دانشکده‌هایی که در این دانشگاه هستند ساختمان چهار دانشکده برای دانشکده بودن ساخته نشده است به همین دلیل برنامه نوسازی آنان را مد نظر داریم که خوشبختانه طی پیگیری‌هایی که شده توانستیم برای دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی مجوزهای لازم برای نوسازی را اخذ کنیم که امید به خدا ساختمان این دانشکده مهر ماه سال جاری افتتاح خواهد شد و در حال حاضر در قسمت پایانی عملیات ساخت و ساز این دانشکده هستیم که این مسئله خود یک رکورد است زیرا توانستیم در مدت هشت ماه یک دانشکده بسازیم.

 

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی نیز به هیچ وجه مناسب یک دانشکده نیست؛ به همین دلیل ما یک سری طرح‌های توجیهی تهیه و به وزارت علوم دادیم و منتظریم تا وزارت خانه مجوز و معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری بودجه لازم برای نوسازی این دانشکده را در اختیار ما قرار دهد همچنین برای نوسازی این دانشکده به دنبال کمک گرفتن از خیرین هم هستیم. از دیگر برنامه‌های ما نوسازی دانشکده‌های منابع طبیعی و محیط زیست، علوم اداری و اقتصادی و علوم ریاضی است که به تدریج و با قانع کردن مسئولان سعی خواهیم کرد سالی یک دانشکده را سامان دهیم.

 

 در بحث تجهیز خوابگاه‌ها چه اقداماتی انجام شده و اصولا خوابگاه‌های دانشگاه فردوسی با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

خوشبختانه از نظر خوابگاه با مشکل جدی مواجه نیستیم. بنیاد دانشگاهی فردوسی نیز در این رابطه کمک‌های خوبی را ارائه می‌دهد و در این زمینه همت بالایی داشته است همچنین دانشگاه فردوسی از معدود دانشگاه‌هایی است که به صد در صد دانشجویان واجد شرایط چه پسران و چه دختران خوابگاه می‌دهد؛ ولی این وضعیت را با توجه به این‌که دانشجویان خارجی نیز به متقاضیان دریافت خوابگاه اضافه شده‌اند نمی‌توانیم ادامه دهیم.

 

 یکی از مشکلاتی که در حال حاضر خوابگاه‌های ما با آن مواجه است در بحث تجهیزات می‌باشد، به طوری که تجهیزات خوابگاه‌ها سالیان سال است که استفاده می‌شوند و نوسازی نشده.  تلاش ما این است که بخشی از منابع خود را به تجهیزات اختصاص دهیم.

 

یک مشکل دیگر که در خوابگاه با آن مواجهیم بحث مصرف انرژی است که در این رابطه هم مصرف دانشجویان و هم شوفاژها باید در نظر گرفته شوند همچنین یکی دیگر از مشکلات ما داشتن اتاق‌های بزرگ با تعداد دانشجوی زیاد است که درصدد هستیم اتاق‌ها را کوچک و تعداد دانشجویان را نیز کاهش دهیم.

 

 با توجه به این‌که صندوق رفاه دانشجویی چندی پیش اعلام کرده بود که جهت تجهیز خوابگاه‌ها، بودجه در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهد داد، آیا تا کنون بودجه‌ای برای این امر دریافت کرده‌اید؟

صندوق رفاه دانشجویی ساز و کار ویژه خودش را دارد هر چه خوابگاه‌ها درآمد دارد، درآمد مستقیما به صندوق رفاه دانشجویی می‌رود یعنی هزینه‌ها را دانشگاه می‌کند؛ اما درآمد به صندوق رفاه می‌رود.

بنای صندوق رفاه بر این است که یک سوم درآمد خوابگاه را به دانشگاه برمی‌گرداند که بسیار ناچیز است که طبق روال این مبلغ را هر ساله می‌دهند.

 

 

 چه برنامه‌های فرهنگی برای دانشجویان خوابگاه برگزار می‌شود و نظارت‌ها به دانشجویان خوابگاهی به چه شکل است؟

همان‌طور که از اسم خوابگاه مشخص است بنا را بر این می‌گذاریم که فعالیت دانشجو اعم از فعالیت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی خارج از خوابگاه انجام و خوابگاه محل تجدید قوا و استراحت است؛ بنابراین نمی‌خواهیم به گونه‌ای رفتار کنیم که دانشجویان در خوابگاه نیز تحت بمباران تبلیغات و فعالیت‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی قرار گیرند. بسیاری از سالن‌های مطالعه و کامپیوتر تا پاسی از شب باز هستند و دانشجویان می توانند از آنان بهره ببرند. همچنین از گذشته دو نهاد بسیج و جهاد دانشگاهی در خوابگاه دفتر داشته‌اند و اقدام به برگزاری برنامه‌های فرهنگی می‌کنند. سرپرستان خوابگاه‌ها نیز بیشتر مجری ضوابط قانونی هستند تا این که بخواهند اقدامات فرهنگی انجام دهند.

 

در رابطه با رفت و آمد دانشجویان، ضوابط با دقت کنترل می‌شود تا حضور و خروج دانشجویان در وقت مقرر باشد همچنین قبل از ساعت ۲۲ دانشجویان باید در خوابگاه باشند و چنانچه دانشجویان در این ساعت حضور نیافتند با خانواده آنان تماس خواهیم گرفت و از احوالات آنان جویا خواهیم شد.

 

چه برنامه‌ای برای فراهم کردن محیطی آزاد و سالم برای بحث و گفتگوی اساتید و دانشجویان دارید؟

بستر قانونی برای فعالیت دانشجویان فراهم است؛ منتها استقبالی که انتظار داریم صورت نمی‌گیرد. هنوز که هنوز است اساتید دانشگاه به این کرسی‌ها اعتماد لازم را ندارند و تصور می‌کنند چنانچه اظهار عقیده کنند بازخواست می‌شوند.

دانشجویان از آن جا که جرات بیشتر و تعلق خاطر کمتری دارند وضعیتشان به مراتب بهتر است و مدام برنامه‌های خوبی برای تلطیف فضای دانشجویی برگزار می‌کنند.

انجمن‌های علمی بستر مناسبی برای فعالیت فراهم می‌کنند و انجمن‌های ورزشی در زمینه ورزش فعالیت‌های خوبی ارائه می‌دهند. به طور کلی در مقطع دانشجویی وضعیت مناسب‌تری دارند؛ اما اساتید هنوز انتظار ما را برآورده نکرده‌اند.

 

متاسفانه در سال تحصیلی که گذشت، تعداد کرسی‌هایی که در این دانشگاه برگزار شد بسیار ناچیز بود. علت این امر چیست؟

هنوز که هنوز است اساتید دانشگاه به این کرسی‌ها اعتماد لازم را ندارند و تصور می‌کنند چنانچه اظهار عقیده کنند بازخواست می‌شوند.

دانشجویان از آن جا که جرات بیشتر و تعلق خاطر کمتری دارند وضعیتشان به مراتب بهتر است و مدام برنامه‌های خوبی برای تلطیف فضای دانشجویی برگزار می‌کنند. البته بخشی از این امر به فضای شهر مشهد و استان باز می‌گردد، زیرا در این استان حساسیت‌ها بسیار بالا است؛ به طوری که ما در قالب ضابطه و قانون فعالیت می‌کنیم؛ اما باز هم یک سری نهادهایی هستند که دخالت می‌کنند. این مسائل باعث می‌شود مسئولان دانشگاه احتیاط بیشتری کنند و زمانی که درصدد دادن مجوز برای برگزاری برنامه‌ای هستند ملاحظاتی بکنند که فراتر از قانون است.

 

امید است روزی برسد که دانشگاه بتواند بر اساس ضوابط دانشجویی و داخل دانشگاهی برنامه‌هایش را اجراکند و دخالت بیرون دانشگاه کمتر شود.

 

چندی پیش استاندار خراسان رضوی شما را به عنوان عضو شورای هماهنگی و برنامه ریزی پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزیده است. به طور کلی چه اقداماتی در این شورا انجام می‌دهید؟

در سال ۲۰۱۷ مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است. دانشگاه فردوسی به عنوان بزرگترین مرکز علمی و فرهنگی احساس وظیفه می‌کند که در این سال ارزش‌های فرهنگی و معنوی این خطَه به نحو مطلوب به جهانیان و به ویژه مسلمانان معرفی شود.تصور می‌کنیم چنانچه توجه به علم و عالم نیز مورد توجه قرار گیرد می‌تواند این سال را پر بارتر کند به همین دلیل دانشگاه با تمام توان اعلام آمادگی کرده در برگزاری هر چه موفق‌تر این سال عمل کند و همین امر سبب شده که استاندار در این زمینه حکمی برای من صادر کند.در این شورا فعالیت مطالعاتی هم می‌تواند انجام شود؛ اما دانشگاه ۸۰۰ عضو هیات علمی دارد که در ۵۰ کشور مهم جهان زندگی کرده‌اند و با چالش‌های فرهنگی و تنوع فرهنگی آشنا هستند به همین دلیل با به صحنه آوردن و کمک گرفتن از آنان درصدد هستیم تا در برنامه‌های فرهنگی به ارائه پیشنهاد و طرح بپردازیم.

 

سپاس از وقتی که در اختیار «خبرگزاری دانشجو» قرار دادید.

من هم از حضور شما سپاسگذارم.

 

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
رئیس دانشگاه فردوسی اسم نداشت؟ تنظیم خبر به شدت ضعیفه!!!
0
0
پربازدیدترین آخرین اخبار