به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، سید حسین ذوالانوار، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عصر روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نقشه جامع علمی کشور به مثابه نقشه راهی است که سمت و سوی صحیح سیاست گزاری های کلان را به دولت و دستگاه های مختلف اجرایی و علمی کشور به خوبی نشان می دهد و انتظار می رود دولت این سند را به عنوان یک سند مرجع بیش از پیش مد نظر قرار دهد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سند ملی توسعه علمی در دیگر کشورهای جهان تصریح کرد: هنگامی که کشورهای مختلف صنعتی جهان را مورد مطالعه قرار می دهیم، متوجه می شویم این کشورها پیش از صنعتی شدن اقدام به تهیه سند ملی توسعه علمی کرده اند و پایه توسعه پژوهش و تحقیقات داخلی خود را بر مبنای این برنامه استوار ساخته اند و پس از چند دهه اجرای دقیق آن، به یک قطب علمی و صنعتی در جهان تبدیل شده اند.
وی همچنین تصریح کرد: کشور ما نیز اگر می خواهد به یک قطب علمی و صنعتی در منطقه و جهان تبدیل شود، باید نقشه جامع علمی کشور بیش از پیش مورد توجه قرار دهد و نهادهای علمی و صنعتی کشور دغدغه ای جز اجرای مو به موی آن نداشته باشند.
ذوالانوار همچنین تصریح کرد: البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که نقشه جامع علمی کشور نیازمند متمم هایی است؛ چرا که با مطالعه این نقشه می شویم این سند راهبردی باوجود همه مزیت هایی که دارد، چگونگی دستیابی به اهداف تعیین شده و مسیر دقیق حرکت دستگاه ها و ارگان های مختلف را نشان نمی دهد.
نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برخی کاستی های نقشه جامع علمی کشور گفت: به عنوان مثال، «جهت دادن چرخه علم و فناوری و نوآوری به ایفای نقش موثرتر در اقتصاد» و یا «حمایت و ساماندهی شرکت های دانش بنیان» در زمره اهداف این سند ذکر شده است اما برای تحقق این امر، هیچ نهاد و یا ارگانی به عنوان مسئول برنامه ریزی و یا اجرا کننده معرفی نشده است؛ بنابراین، به نظر می رسد نخستین ابهام، مجهول بودن فاعل در این نقشه است.
ذوالنور در ادامه گفت: همچنین به طور واضح و دقیق مشخص نیست این نقشه چه تعریفی برای مفاهیم مهمی همچون سبک زندگی اسلامی - ایرانی و یا راهکاری علمی برای اصلاح الگوی مصرف به عنوان یکی از مهمترین نیازهای فوری جامعه امروز دارد.
وی ابهام در چگونگی ایجاد تحول در علوم انسانی را دومین ابهام این نقشه دانست و گفت: سئوالی که این نقشه به آن پاسخ نمی دهد آن است که اساسا علوم انسانی اسلامی در ساحت های گوناگون اجتماع، سیاست، اقتصاد، روانشناسی، خانواده و غیره چه هدفی را دنبال می کند و مرجع تعریف و تبیین دقیق و جزئی این علوم کدام نهاد است؟
این نماینده مجلس همچنین در ادامه تصریح کرد: سومین ابهامی که در باره نقشه جامع علمی کشور وجود دارد در خصوص چگونگی ارتباط صنعت و دانشگاه است.
ذوالانوار در ادامه گفت: یکی از معضلاتی که نقشه جامع علمی کشور باید به رفع آن بپردازد، تعریف دقیق نیازهای صنعتی کشور با دو هدف خودکفایی و استقلال صنعتی در زمینه های راهبردی و دیگری دستیابی به مرزهای جدید علم و دانش و تکنولوژی های پیشرفته می باشد که بر این اساس، باز هم در این سند به کلی گویی بسنده شده و معلوم نیست کدام نهاد و یا ستاد موظف است نیازهای راهبردی صنعتی کشور را در حوزه های گوناگون احصا کند و حل آن را از مراکز علمی و دانشگاهی مطالبه کند؟
وی همچنین تصریح کرد: این در حالی است که هم اکنون بخش اعظمی از پایان نامه های مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته های فنی و مهندسی، سرانجامی جز بایگانی در کتابخانه ها و دانشگاه ها ندارند؛ در حالی که اگر وقت، انرژی و سرمایه خیل عظیم دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و مراکز علمی و دانشگاهی، به صورت کاربردی و در جهت رفع مشکلات صنعت تعریف شود قطعا به افزایش بهره وری صنایع تولیدی و کاهش واردات کمک خواهد کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: بنا بر آنچه گفته شد، به نظر می رسد در ابتدا باید ابهامات و اسناد پایین دستی و متمم های مورد نیاز نقشه جامع علمی کشور تهیه و به آن الحاق شود و سپس اجرای دقیق آن در دستور کار کلیه نهادها و دستگاه های اجرایی و علمی کشور قرار گیرد.