به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان امروز (سه شنبه) در حالی برگزار شد که نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان از آخرین جلسه با سخنگوی خود خبر داد.
وی ضمن تشکر از تلاش اصحاب رسانه اظهار داشت: امروز آخرین جلسه من به عنوان سخنگوی شورای نگهبان است و بنده خیلی تمایل به کار رسانه ای ندارم و تلاش می کنم که کار خود را به عنوان یک قاضی و معلم متمرکز کنم.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به جلسات برگزار شده شورای نگهبان در فاصله زمانی 16 اردیبهشت تاکنون تصریح کرد: شورای نگهبان در خصوص 34 مصوبه مجلس شورای اسلامی اظهار نظر کرد که علاوه بر اظهار نظر در خصوص این مصوبات پاسخگوی استعلامات دیوان عالی اداری نیز بود.
وی در ادامه به ذکر مهمترین عناوین این مصوبات پرداخت: طرح نحوه اجرای قسمتی از اصل 160 قانون اساسی در خصوص اختیارات وزارت دادگستری، طرح ساماندهی و تمرکززدایی از تهران، طرح اصلاح ماده 29 و الحاق یک تبصره و قانون انتخابات مجلس، پیگیری لایحه موافقت نامه همکاری بین ایران و تعدادی از کشورها، طرح نحوه پیگیری تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و طرح اصلاح قانون آئین دادرسی کیفری که هیچ کدام از طرح های مطرح شده مغایر با شرع و قانون اساسی قرار نگرفت و شورای نگهبان آنها را تایید کرد.
ابراهیمیان در خصوص طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای ملت ایران گفت: این طرح نیز در دستور شورای نگهبان قرار گرفت و اکثریت اعضا آن را مغایر با قانون اساسی و شرع مقدس نشناختند و به این ترتیب این طرح مورد تایید قرار گرفت.
وی عنوان کرد: طرح حمایت از مدیریت و احداث مساجد و تجهیز نمازخانه ها مغایر با قانون اساسی و شرع شناخته شد اما هنوز اصلاحیه مربوط به این طرح به شورای محترم نگهبان واصل نشده است.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان به طرح دو فوریتی استفساریه قانون پولی و مالی کشور و ماده 39 که به صورت تفسیر مطرح شده بود ایراد گرفت چرا که این قانون امکان تفسیر ندارد. همچنین مواردی از قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که شورای نگهبان ایرادات آن را مطرح کرد و اصلاحیه آن در دستور کار جلسه فردای شورای نگهبان مورخ 10/تیر/94 قرار گرفت. همچنین لایحه تمدید اجرای نظام سلامت و فساد اداری اعلام مغایرت شد.
وی طرح بعدی را طرح نحوه فعالیت احزاب سیاسی کشور معرفی کرد و ادامه داد: طرح نحوه فعالیت احزاب سیاسی کشور که در 27 خرداد در جلسه شورای نگهبان مورد بحث قرار و مغایر اصول شناخته شد در هشت بند ایراداتی نسبت به آن مطرح شد که این ایرادات به همراه تذکرات به مجلس شورای اسلامی اعلام شد و منتظر بررسی مجلس و ارجاع مجدد آن به شورای نگهبان هستیم. همچنین لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم که یک اصلاحات لازم در خصوص آن صورت گرفت و این امر در 3/تیر/94 مطرح و بر سه مورد اساسی تاکید شد طرح این ایرادات نیز مجدد به مجلس شورای اسلامی اعلام شد.
ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که آیا از شورای نگهبان استعفا داده اید گفت: خیر بنده استعفا نداده ام اما مدت ماموریت من به عنوان سخنگوی شورای نگهبان یک سال است و چون ظرف هفته های آینده یک سال انتخابات ارکان داخلی شورای نگهبان تمام می شود ماموریت بنده نیز به انتها می رسد و ترجیحی برای شرکت در انتخابات جدید ندارم.
وی در مورد آخرین وضعیت طرح استانی شدن انتخابات گفت: بررسی وضعیت این طرح در دستور کار دهم تیر ماه (فردا) شورای نگهبان قرار دارد و در این خصوص اعضای محترم شورای نگهبان فردا بررسی و اظهارنظر می کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در خصوص نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی در کشور گفت: در مورد این طرح تعداد ایرادات قابل توجه است و کاملا این امکان وجود دارد که شورای نگهبان این ایرادات را رد کند. کم اتفاق می افتد که طرحی را از بنیان در شورای نگهبان رد کنیم معمولا ایرادات شرعی و قانونی را به مجلس شورای اسلامی اعلام و براساس قوانین و مقررات، مجلس می تواند ایرادات را رفع و مجددا به شورای نگهبان ارجاع دهد.
وی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان مقدمات کار انتخابات را از چه زمانی شروع خواهد کرد گفت: در زمان انتخابات بخش انتخابات درگیر مقدمات مربوط به این امر هست منتهی وقتی جدول زمانی انتخابات اعلام می شود ما عملا به صورت جدی درگیر انتخابات می شویم اخیرا از سوی دولت الکترونیکی شدن انتخابات مطرح شد و ما مکاتبه کردیم که جزئیات به دست ما برسد همین که جزئیات به دست ما برسد کارشناسان ما مشغول کار خواهند شد.
ابراهیمیان افزود: طرح انتخابات الکترونیکی بخشی از آن توسط رسانه ها اعلام شد و نامه ای نیز از وزارت کشور به دست ما رسید که حکایت از قصد برگزاری الکترونیکی انتخابات بود شورای نگهبان اعلام می کند با توجه به اینکه ایفا نقش نظارتی ما به گونه ای است که باید به صورت تفصیلی در جریان الکترونیکی شدن قرار بگیریم اطلاعات کلی برای ما کافی نیست و از آنها خواستیم به صورت کامل جزئیات طرح الکترونیکی شدن را به ما اعلام کنند تا کار آن را بررسی و شورای نگهبان اظهارنظر نهایی را اعلام کند.
وی ادامه داد: همکاران ما سیستم های انتخابات الکترونیکی در سایر کشورها را بررسی کردند و ما باید اطمینان لازم را کسب کنیم که این دستگاه ها ایمنی لازم را برای برگزاری انتخابات در حجم گسترده دارند یا خیر که هنوز این جزئیات به دست شورای نگهبان نرسیده است.
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اینکه عده ای از نمایندگان مجلس طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای را مغایر قانون اساسی دانسته اند گفت: یک طرحی که در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود اقلیت و اکثریتی دارد چه بسا افرادی آن را خلاف قانون بدانند و عده ای همان طرح را موافق تشخیص دهند ظاهرا این طرح هم در مجلس و هم در شورای نگهبان با اکثریت آراء مغایر با قانون اساسی ندانسته شده است اگر چه اقلیتی آن را مغایر قانون اساسی دانستند.
وی در خصوص کاندیدا شدن اعضای شورای نگهبان برای انتخابات خبرگان در حالی که خود این افراد مسئولیت نظارت بر انتخابات را برعهده دارند گفت: عضو شورای نگهبان در مقام نظارت این شورا بر انتخابات خبرگان اگر خود کاندیدا باشد حق نظارت در حوزه را ندارد اما در این خصوص قاعده ای وجود ندارد که نظارت داوطلبان را محدود کرده باشد شاید این سوال پیش آید که آیا از مجموعه مقررات نمی توان چنین استنباطی کرد پاسخ این است که رویه عملی شورای نگهبان در سال های قبل نشان داد که در اکثریت اعضا چنین استنباطی از قانون نداشتند.
ابراهیمیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بررسی صلاحیت کاندیداها با توجه به تعداد زیاد متقاضیان برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مدت زمان چه طور احراز می شود گفت: نظارت و کنترل شورای نگهبان به معنای انجام مباشرتی همه مراحل نیست ما از یک مجموعه ای به عنوان نظارت کننده کمک می گیریم از آنجا که وقت رسیدگی به این امور محدود است و اگر قرار باشد از مراحل اولیه بررسی در آن ورود پیدا کنیم وقت متقضی وجود ندارد همکاران ما بر اساس رویه موجود اطلاعات در دسترس در مورد کاندیداها را جمع آوری و ما براساس پرونده ها زمانی که رسیدگی به ما محول می شود در خصوص وضعیت داوطلب ورود پیدا کرده و رسیدگی می کنیم البته این مدت زمان کوتاه در نظر گرفته شده تقصیر شورای نگهبان نیست بلکه نظارت طبق قانون انتخابات در این مدت کوتاه به عهده شورای نگهبان قرار داده شده است.
وی در خصوص انتشار خبری مبنی بر رد صلاحیت گسترده از بین اصلاح طلبان به وسیله شورای نگهبان نیز گفت: برای دیدن موضع شورا برای رد یا تایید افراد گذشته عملکرد شورای نگهبان است من و همکارانم در جلسات شورای نگهبان به هیچ وجه درگیر رد صلاحیت ها نشدیم در گذشته نیز در خصوص تقسیم بندی گروه های چپ و راست داوری کنید آیا محدودیتی در حضور جناح های سیاسی وجود داشته است یا خیر؟ چیدمان سیاسی کشور در چند سال اخیر نیز بیان گر آن است که ما از طیف های مختلف برای حضور در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بهره مند بودیم.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما در شورای نگهبان صلاحیت کسی را قبل از موعد رد یا تایید نمی کنیم و ملاک صرف نظر از وابستگی های سیاسی قانون و مستندات سیاسی پرونده شخصی هر داوطلب خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که بی حرمتی صورت گرفته به شخص آیت الله جنتی در جلسه فرمانداران از طرف ایشان مورد چشم پوشی قرار گرفت اما آیا شورای نگهبان این مسئله را پیگیری نخواهد کرد؟ گفت: برخورد بزرگوارانه شخص آیت الله جنتی منتهی به این شد که عکس العملی در خصوص یک مسئله بی اهمیت داده نشود و این برخورد، برخورد مناسبی بود که بهتر است به این شیوه رفتاری احترام گذاشته شود.
ابراهیمیان در خصوص طرح مصوب مجلس و انتخاب وکیل برای متهمین امنیتی از بین لیست وکلای ارائه شده توسط رئیس قوه قضائیه گفت: در این خصوص شورای نگهبان یکی از مهترین تصمیمات خود را در این سال ها گرفت شورای نگهبان در یک تصویری که هم سو با حفظ حقوق شهروندان و احترام به حقوق آنها برای برخورداری از خدمات وکیل است نه تنها مداخله وکیل و دادرسی را ضروری دانسته بلکه مداخله وکیل در دادسراها را نیز ضرور دانست و ممانعت از آن را مغایر قانون اعلام کرد و در اصلاحات پیشنهاد شده بحث برخورداری از خدمات وکیل حذف شده بود اما شورای نگهبان با اکثریت آراء بر ضرورت حضور وکلا تاکید کرد.
وی افزود: این مصوبه به مجلس شورای اسلامی رفت اما نمایندگان اعلام کردند وکیل باید از لیست وکلایی انتخاب شود که رئیس قوه قضائیه اعلام می کند به نظر اکثریت اعضای شورای نگهبان اینکه وکلا از جمع خاصی از وکلای تعیین شده انتخاب شوند خلاف قانون اساسی و حق دسترسی به وکیل نیست.
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اینکه آیا این اقدام شائبه سیاسی ندارد گفت: تخصصی شدن مسئله مربوط به وکالت امر بدی نیست اگر ما بتوانیم بگوییم که برخی از وکلا آموزش حفظ اسرار نظام را بدهیم و این افراد دارای مجوز خاصی باشند و تعدادشان هم کم نباشد ایده مناسبی است.
وی در خصوص علنی شدن مذاکرات شورای نگهبان گفت: هنوز در این خصوص طرحی در دستور کار شورای نگهبان نیست اگر منظور از علنی شدن، علنی شدن مصوبات باشد هیچ مشکلی با آن نداریم و اکنون نیز این مسئله در جریان است اما اگر منظور حضور خبرنگاران باشد در آئین نامه داخلی حضور خبرنگاران پیش بینی نشده است.
ابراهیمیان افزود: در بحث مربوط به تایید صلاحیت افراد و همچنین بحث مربوط به سابقه افراد این جلسات علنی نخواهد شد اما علت رد صلاحیت ها براساس مقررات به خود داوطلبین اعلام خواهد شد.
وی در خصوص استفاده افراد از بیت المال در امر انتخابات نیز گفت: اطلاعات در مورد عملکرد یک داوطلب در موعد مقرر توسط شورای نگهبان رسیدگی و بررسی خواهد شد قطعا اگر مشخص شود فردی از طرق نامربوط برای فعالیت های انتخاباتی استفاده کرده است همکاران ما در شورای نگهبان بی تفاوت نخواهند بود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا تقسیم بندی و طبقه بندی وکلا در کشورهای دیگر نیز عرف است یا خیر گفت: تقسیم بندی و طبقه بندی وکلا خلاف قانون نیست ما در کشور های دیگر نیز طبقه بندی داریم و این به معنی محدودیت حق انتخاب وکیل نیست اینکه وکلا به دو دسته تقسیم شوند وعده ای پرونده های امنیتی و بقیه سایر پرونده ها را بررسی کنند طبق نظر اکثریت در شورای نگهبان مخالف قانون اساسی تشخیص داده نشد.
وی در خصوص مطلبی که توسط دبیر شورای نگهبان مبنی بر این اعلام شد که افرادی را که نمی شناسید نمی توانیم برای انتخابات احراز صلاحیت کنیم گفت: ما در بررسی سوابق افراد سابقه آنها را تایید می کنیم اما ممکن است این فرد فردی ناشناخته باشد چون شورای نگهبان باید صلاحیت وی را احراز کند اما کسی که مجهول است احراز صلاحیتش ممکن نیست این موضوع با اصل برائت در تناقض نیست اما شما فرض کنید اگر قرار باشد امانت سنگینی را به کسی بسپارید فقط نمی توانید به اصل برائت وی اکتفا کنید در این زمینه قانون انتخابات ورود پیدا کرده است و در مورد نمایندگان نگاهی که قانون داشته است این است که باید صلاحیت احراز شود و فردی که وضعیتش مجهول است را گناهکار و مجرم نمی دانیم اما وی صلاحیت لازم برای احراز این مسئولیت مهم را کسب نمی کند.