به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، هادی خانیکی شب گذشته در نشستی با عنوان «اندیشه امام موسی صدر» که توسط شاخه دانشجویان حزب امید ایرانیان خراسان رضوی در دفتر این حزب در مشهد برگزار شد، گفت: چرا جوانان ما پس از گذشت حدود 40 سال از زمان مطرح بودن موسی صدر، علاقه مند به طرح موضوعاتی با عنوان وی هستند؟
وی ادامه داد: طی سفری که در اوایل دهه ۵۷ به الجزایر داشتم با یکی از چهرههای برجسته انقلاب الجزایر به نام محمد یزید آشنا و باوی گفتگو کردم این فرد بعد از انقلاب ایران به دیدن امام راحل میآید و پیام حمایت انقلاب الجزایر را از انقلاب ایران با خود همراه میآورد در ابتدای گفتگویی که با این فرد داشتم به من گفت: من از معدود یزیدیانی هستم که دوستدار شیعیانم و سخن خود را این گونه ادامه داد که من پتانسیل تحول را در امام موسی صدر مشاهده کردم.
خانیکی تصریح کرد: روزی من در دمشق بودم که نشست سران جبهه پایداری برگزار شد و قذافی نیز در آن نشست حضور داشت در آن زمان امام موسی صدر را ربوده بودند یک دفعه مشاهده کردم تمام خیابانهای دمشق مملو از جمعیت است و همه مردم با هر وسیله نقلیهای اعم از موتور، تراکتور و غیره خود را به این مکان رسانده بودند تا اعتراض خود را نسبت به ربوده شدن موسی صدر به قذافی برسانند.
از امام موسی صدر به عنوان امام گفتگو یاد میشود
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با طرح این پرسش که موسی صدر بر چه اصولی مستقر بود که مردم را آنگونه به وجد آمده بودند؟، خاطرنشان کرد: از امام موسی صدر به عنوان امام گفتگو یاد میشود. وی توانست در جامعهای چند فرهنگه، گفتگو را سامان دهد.
وی افزود: در چنین جامعه چند فرهنگه امام موسی صدر از بیرون از جامعه، وارد آن میشود و به عنوان یک روحانی شیعه توانست نوعی مرجعیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی یابد به گونهای که تمام گروههای شیعه به رقم اختلافاتی که داشتند پرچم موسی صدر را بالاتر از دیگر پرچمها برافراشتند.
مشاور رئیس جمهوری در دولت اصلاحات ضمن تاکید بر اینکه موسی صدر در جامعه لبنان تبدیل به یک محور شد، بیان داشت: حتی اهل تسنن جامعه لبنان نیز با وی به یک هم پیوستگی رسیدند به طوری که امام موسی صدر در میان آنان دارای مقبولیت بود.
ویژگیهای بارز موسی صدر که منجر به نفوذ وی در لبنان شد
خانیکی هوشمندی، توانایی و تسلط در گفتگو و شناخت جامعه و دارا بودن از اخلاق و منطق را از جمله ویژگیهای مهم امام موسی صدر دانست و گفت: وی با داشتن همین ویژگیهای بارز توانست در یک جامعهای که مبتنی بر قومیت بود نفوذ کند.
وی با بیان این نکته که موسی صدر با داشتن همین ویژگیها توانست وارد نهادها و سازمانهایی که لبنان را میساختند شود، بیان کرد: امام موسی صدر ابتدا از سطوح اجتماعی وارد جامعه لبنان شد زیرا میدانست که جامعه لبنان و خاصه جامعه شیعه لبنان دارای شکنندگی است، بنابراین در این فکر بود که چگونه میتوان وضعیت اجتماعی شیعه لبنان را بهبود و ارتقاء بخشد.
رمز موفقیت و بقای اندیشه امام موسی صدر را در اندیشه گفتگویی وی میدانم
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی جان مایه حرکت موسی صدر را گفتگو محور بودن دانست و ابراز داشت: وی توانست در آن جامعه نهادهای گفتگویی ایجاد کند، بنابراین رمز موفقیت و بقای اندیشه وی در لبنان را میبایست در اندیشه گفتگویی وی دانست.
خانیکی در ادامه با تاکید بر اینکه افرادی که زندگی پر فراز و نشیبی دارند بیشتر مورد توجه قرار میگیرند، تصریح کرد: امام موسی صدر به دلیل فرجام راز آلودی که دارد مورد توجه است به طوری که هنوز بخش مهمی از جامعه و خانواده وی نپذیرفتهاند که وی به شهادت رسیده است.
وی افزود: تجربه امام موسی صدر برای امروز ما این است که چگونه انسان میتواند با استفاده از ابزار گفتگو منجر به دگرگونی شود.
مشاور رئیس جمهوری در دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در فاصله 16 سال دو بار از جمهوری اسلامی ایران دو پیشنهاد که منجر به خروج از فضای غیر گفتگو و تشنج میشد مطرح شد که یکی در دوران رئیس دولت اصلاحات و عنوان کردن شعار گفتگوی تمدنها بود که منجر به تصویب سه قطعنامه شد و دیگری در دولت روحانی و استفاده از شعار جهان عاری از خشونت بود.
اگرچه این گفتگو از ایران آغاز شد؛ اما در ایران جدی گرفته نشد
خانیکی ضمن تاکید بر اینکه اگرچه این گفتگو از ایران آغاز شد؛ اما در ایران جدی گرفته نشد، تصریح کرد: طرح چنین ایدههایی نشان میدهد که جهان وارد یک پارادایم میشود.
وی با اشاره به اینکه پذیرش گفتگو به این معناست که طرف دیگری وجود دارد که باید دیده شود، گفت: تجربه امام موسی صدر نشان داد میتوان حصارهای بسته تمدنی، فرهنگی و سیاسی را باز کرد به طوری که در صدد هضم طرف مقابل برنیامد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفتگو را منجر به توانمند شدن طرفین گفتگو دانست و بیان کرد: گفتگو با دیگری زمانی ممکن است که گفتگو با خویش صورت گرفته باشد.
خانیکی ادامه داد: تجربه موسی صدر این بود که به سراغ دیگری میرفت و در معرض این مواجه خود را درون سوال قرار میداد.
مشاور رئیس جمهوری در دولت اصلاحات در بخش دیگری سخنان خود بر نکاتی که میبایست حین گفتگو مورد توجه قرار گیرند پرداخت و گفت: استفاده از ظرفیتهای جدید، توجه به اینکه ارتباط انتقال پیام است که گفته شده؛ اما گفتگو میخواهد معنای مشترکی را خلق کند، توجه به متن توجه به این امر که نباید تنها دیگری را تحمل کرد بلکه باید آنان را پذیرفت همچنین باید قدرت شنیدن را بالا برد نه اینکه تنها گفتن را تقویت کرد.
مواجهه با دنیای جدید بدون پذیرش گفتگو امکان پذیر نیست
وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه ما به عصر فشردگی زمان، مکان و فضا رسیدهایم، ابراز داشت: این جامعه را نمیتوان در مقیاسها قبل اندازهگیری کرد. مواجهه با دنیای جدید بدون پذیرش گفتگو امکان پذیر نیست. چنانچه گفتگو را نپذیریم نابود خواهیم شد.